nieuws

NAGF: ‘Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit’

Ingrediënt & Product

NAGF: ‘Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit’

Nudges om de verkoop van groenten en fruit in supermarkten te stimuleren, hebben een positief effect. Met een paar simpele nudges zijn consumenten aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.

Onlangs gaf een Brits onderzoek suggesties voor de inrichting van een gezonde supermarkt. Het Nederlandse Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) voerde een vergelijkbaar onderzoek uit bij een filiaal van de Dirk supermarkten.

Door het gebruik van nudging krijgt de consument een subtiel duwtje in de juiste richting. Nudging is een manier om gedrag van de consumenten te veranderen zonder de keuzevrijheid van consumenten aan te tasten. Het richt zich met name op onbewust keuzegedrag.

Onderzoek Dirk supermarkt

Het NAGF heeft voor het onderzoek een filiaal van de Dirk supermarktketen eind 2018 gedurende zes weken ingericht met bepaalde nudges. Het filiaal werd het ‘Ga Voor Kleur Lab’ genoemd in het onderzoek. De supermarkt, gevestigd in Leidscheveen-Ypenburg, heeft volgens het NAGF een representatief klantenprofiel.

In dit filiaal zijn gedurende zes weken verschillende nudges ingezet om de verkoop van groenten en fruit te bevorderen. De gebruikte nudges zijn ontwikkeld aan de hand van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. De nudges zijn in de huisstijl van de supermarkt ontworpen en geplaatst.

Standaard nudges

Gedurende de zes weken zijn onderstaande nudges de gehele periode gebruikt:

  • Een toegangspoortje en een vloersticker bedrukt met verschillende soorten groenten en fruit zodat klanten bij binnenkomst al een gezonde mindset krijgen
  • Bij dertig verschillende producten zijn schapkaartjes toegevoegd met de tekst: ‘lekker op’ en ‘lekker met’. Daar zijn foto’s bij geplaatst van drie soorten groenten of fruit die goed bij het betreffende product passen
  • Vier topborden boven de schappen met de tekst ‘in deze winkel kopen klanten gemiddeld vier soorten groente en fruit’
  • Veertien borden in de winkel met de tekst: ‘meest gekochte groente in deze winkel’ en ‘meest gekochte fruit in deze winkel’
  • Inlays in alle winkelwagentjes en -mandjes met de tekst: ‘plek voor uw groente en fruit’ en ‘meest gekochte groente in deze winkel’

Wisselende nudges

Wekelijks werden de standaard gebruikte nudges aangevuld met een van onderstaande wisselende nudges:

  • Een receptschap met een groenterijk recept dat inspeelt op gemak en consumenten inspireert
  • Vers fruit bij het yoghurtschap met de tekst: ‘lekker bij yoghurt’
  • Fruitpakketjes bij de kassa met daarin twee of vier stuks fruit om impulsaankopen te stimuleren
  • Een laaggeprijsde groente- of fruitdeal direct bij binnenkomst
  • Bij een groente- of fruitaanbieding een maximum hoeveelheid communiceren om de kwaliteit te benadrukken en een gevoel van schaarste te creëren

Resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat nudging de verkoop van groenten en fruit stimuleert. De veranderingen in verkoop van het ‘Ga Voor Kleur Lab’-filiaal zijn vergeleken met een Dirk-supermarkt waar geen nudging werd toegepast.

Beide supermarktfilialen verkochten in 2018 minder groenten en fruit dan in 2017. Echter de daling in het ‘Ga Voor Kleur Lab’-filiaal was 6.6%, waar het controlefiliaal een daling van 14% liet zien.

Er is een voormeting gedaan van zes weken, vervolgens is het ‘Ga Voor Kleur Lab’ gedurende zes weken ingericht, en daarna is er nog een nameting gedaan gedurende zes weken.

Bron: NAGF

Niet combineren met prijspromoties

Volgens het NAGF is het belangrijk dat andere supermarkten nu ook aan de slag gaan met het inzetten van nudging. Zo kan volgens hen de verkoop van groenten en fruit gedurende langere perioden gestimuleerd worden.

Hierbij is het volgens het NAGF belangrijk nudging niet te combineren met prijspromoties, omdat daarbij de prijs een rol kan spelen.

Groenten en fruit

Volgens het NAGF denken mensen vaak dat ze voldoende groenten en fruit eten. Volgens hen haalt echter maar één op de tien Nederlanders de door het Voedingscentrum aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van 250 gram groente en 200 gram fruit.

Het eten van voldoende groenten en fruit kan volgens het NAGF overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker helpen voorkomen. Ook zorgt een eetpatroon rijk aan groenten en fruit volgens hen voor een lagere ecologische voetafdruk.

Nationaal Preventieakkoord

Het NAGF geeft aan dat het gebruik van de nudges kan helpen bij het behalen van de doelen van het Nationaal Preventieakkoord. Karin Bemelmans, coördinator Nationaal Actieplan Groenten en Fruit: ‘In het preventieakkoord hebben supermarkten afgesproken te streven naar een jaarlijkse consumptiegroei van producten uit de Schijf van Vijf.’

‘Ook hebben ze afgesproken consumenten te verleiden deze producten uit de Schijf van Vijf te kopen. Met het ‘Ga Voor Kleur Lab’ bieden wij de supermarkten concrete handvatten om dat te doen,’ concludeert Bemelmans.

Onafhankelijk onderzoek

Het NAGF is een samenwerkingsverband tussen de overheid, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om de consumptie van groente en fruit in Nederland te stimuleren.

Het onderzoek is uitgevoerd door een team van onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht, Amsterdam UMC locatie VUmc, Amsterdam UMC locatie AMC en het Voedingscentrum. Het was een onafhankelijk onderzoek.

Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam, over de resultaten van het onderzoek: ‘Consumenten hebben een steuntje in de rug nodig om gezonde keuzes te maken. Als alle supermarkten dit zouden doen dan kun je landelijk veel gezondheidswinst behalen.’

VMT schreef eerder over nudges om gezond eten te stimuleren:

 

Reageer op dit artikel