nieuws

Onderzoekers vinden nieuwe natuurlijke zoetstoffen

Ingrediënt & Product

Onderzoekers vinden nieuwe natuurlijke zoetstoffen

In de Chinese provincie Yunnan hebben onderzoekers twee planten gevonden die stoffen bevatten met een zoetkarakter. De stoffen zijn minstens vijfentwintig keer zoeter dan sucrose, ook wel tafelsuiker genoemd. Dit blijkt uit onderzoek van het Kunming Institute of Botany.

De twee planten: Myriopteron extensum en Derris eriocarpa waren nog niet eerder onderzocht voor zoetstoffen. De studie werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Zoetstof in de wortels

De Myriopteron extensum is een vrucht die al heel lang wordt geconsumeerd in China. In de wortels van de plant werden twaalf varianten van de zoetstof Pregnane glycosides gevonden. Van deze twaalf bleken er negen stoffen 25 tot 400 keer zoeter dan sucrose te zijn.

Schil van fruit

Naast de wortels bevat ook de schil van het fruit een totaal van tien soorten zoetsmakende stoffen die wel  50 tot 400 keer zo zoet zijn dan tafelsuiker. Ter vergelijking: stevia, ook een zoetstof gehaald uit een plant, is 200 tot 300 keer zo zoet als sucrose.

Verdeling over de plant

“Na het onderzoeken van de zoete verbindingen in de pericarpen (de schil), steel en wortels van de plant bleek dat deze allemaal verschillende zoetsmakende stoffen bevat met een duidelijke verdeling over de plant,” aldus de onderzoekers.

Tot 150 keer zo zoet

De Derris eriocarpa, een plant met volgens lokale bevolking medicinale werkingen, werden vier varianten van de zoetsmakende stof Triterpenoid saponins gevonden. Deze stoffen zouden 80 tot 150 keer zo zoet als sucrose zijn.

Opzet onderzoek

De onderzoekers benadrukten dat ‘de studie een theoretische basis biedt voor het rationele ontwerp en de ontwikkeling van natuurlijke en niet-suikerhoudende zoetstoffen.’ De natuurlijke zoetstoffen zijn aan de hand van fytochemische en spectroscopische technologieën uit de plant geïsoleerd. Vervolgens zijn zij getest door menselijke zintuigen doormiddel van een testpanel.