nieuws

Expert over ontbijtgraan Goodies: ‘Technisch een prestatie om een krokant product te ontwikkelen met zo weinig suiker en veel vezel’

Ingrediënt & Product

Expert over ontbijtgraan Goodies: ‘Technisch een prestatie om een krokant product te ontwikkelen met zo weinig suiker en veel vezel’

Sinds een paar maanden liggen de ‘Goodies’, ontbijtgranen, van het merk Holie in de schappen van Albert Heijn. Ze onderscheiden zich van de concurrentie omdat ze geen toegevoegde suikers en zout bevatten, vertellen de trotse ondernemers Marc Veltman (50) en Merick Schoute (30) aan VMT.

Drie grote kartonnen kokers met kleurige tekeningen van een uil, een beer en een leeuw in de kleuren rood (aardbei), groen (appel & kaneel) en bruin (chocolade): de verpakkingen kinderontbijtgranen van het merk Holie springen er duidelijk uit in het winkelschap van Albert Heijn. Dat moet ook wel benadrukken Veltman en Schoute. Hoe verleid je anders ouders en kinderen om tussen al die concurrenten voor dit product te kiezen? Niet alleen vorm van de verpakking en het ontwerp vallen op, de merknaam (Holie) en de vorm van de producten zelf (Goodies) doen dat evenzeer.

Diervoeder

Eerst maar eens de merknaam, Holie. Dat is meer een knipoog naar het woord “Heilig”, lacht Schoute, “maar er zal natuurlijk altijd wat op het product aan te merken zijn.” Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als consumenten een blik werpen in de verpakking: het lijkt in eerste instantie eerder om diervoeder dan om ontbijtgraan te gaan. Het is even wennen, geven de ondernemers toe, maar ook hiermee willen ze zich onderscheiden.

Suiker en zout

De verpakking blijft uiteindelijk een aantrekkelijk omhulsel waar het uiteindelijk om draait bij ontbijtgranen zijn smaak en kraak, en daarmee zit het wel goed, menen Schoute en Veltman. Maar dat was niet de voornaamste reden om de ontbijtgranen onder het nieuwe merk Holie te lanceren, vertellen ze.

Albert Heijn

Schoute en Veltman ontmoetten elkaar bij Albert Heijn. De eerste werkte daar destijds als categoriemanager terwijl de tweede daar nog steeds werkt als freelance productontwikkelaar voor private label producten. Beide mannen bleken hetzelfde te denken over voedingsmiddelen: ze bevatten te veel zout en suiker.

Schoute: “Ik dacht dit moet veel gezonder kunnen. En al snel werd het idee geboren om gezondere en knapperige ontbijtgranen te maken voor kinderen: zoet en luchtig. Dat werden de Goodies.”

Extrusie

De productie van de Goodie, bij een externe partij, gebeurt via extrusie. Hierbij vormt een machine onder hoge druk granenmengsels. Meestal gebruiken fabrikanten hiervoor rijst of maïs. Daarmee kun je een luchtig product maken, geeft Veltman aan. Maar om de hoeveelheid vezel te verhogen, zijn haver- en tarwezemelen toegevoegd, vervolgt hij. Per honderd gram bevatten de drie varianten Aardbei Goodies, Choco Goodies en Appel-Kaneel Goodies 22,5 gram vezel.

“Omdat het langer duurt voordat energie uit het product vrijkomt, ben je langer verzadigd. Er zit bijvoorbeeld twee keer zoveel vezel in als in havermout”, vertelt Veltman. “De suikers die erin zitten komen uit haver (daar zit van nature al suiker in, red), puur (gezuiverd) appelsap en stevia. Het appelsap is gefiltreerd omdat je niet wilt dat producten daadwerkelijk naar appelsap gaan smaken, behalve dan in de variant appel en kaneel.”

Appelsap

Veltman vervolgt: “We hebben het appelsap mede nodig om de dropachtige smaak van stevia te neutraliseren. Ook voegen we een klein beetje rijstebloem toe.” De hoeveelheid suikers komt dan uit op 6,7-6,9 gram per honderd gram product. Toegevoegde vitamines ontbreken. “Behalve aan vitamine D, hebben we daar in Nederland geen tekort aan”, reageert Veltman nuchter.

Voedingsdeskundigen tonen zich onder de indruk van de Goodies. Een laag suikergehalte, nauwelijks verzadigd vet en meer dan 20% voedingsvezel uit tarwe- en haverzemelen, somt voedingsvezelexpert Jan-Willem van der Kamp nog maar eens op.

“Het is technisch gezien een hele prestatie om een krokant product te ontwikkelen met zo weinig suiker en veel vezels, die graag vocht absorberen.”

Ook kinderdiëtist Laura Kool is duidelijk in haar oordeel: “Met Goodies wordt het mogelijk om een gezonde keuze te maken voor je kind als je op zoek bent naar een product in de categorie bewerkte ontbijtgranen voor kinderen.”

Mineralen

Van der Kamp vult nog aan: “Het etiket vermeldt behalve de macronutriënten ook de hoeveelheden mineralen: kalium, calcium, ijzer, magnesium en fosfor. Gelet op de EU verordening 1169/2011 kan men stellen dat het product rijk is aan fosfor, magnesium en ijzer en een bron is van kalium.”

Kaneel

Veltman en Schouten hadden niet alleen oog voor het aspect ‘gezondheid’, maar ook voor de smaak. Het neefje en nichtje van Schoute waren twee van de deelnemers in het smaakpanel dat bestond uit mensen uit de omgeving van de twee ondernemers.

“Mijn neefje en nichtje vonden de kaneelsmaak (van de variant appel & kaneel, red) eerst te sterk. Kaneel geeft iets scherps mee. Kinderen willen dat de smaaknadruk meer ligt op de appel”, legt de ex-categoriemanager van Ahold uit.

Voedingsclaims

De kinderontbijtgranen zijn 100% plantaardig en voeren twee goedgekeurde voedingsclaims: ‘70% minder suiker’ en ‘rijk aan vezels.’ Veltman steekt zijn trots voor de suikerreductie niet onder stoelen of banken: “Dat scheelt dus al snel 2 kilo suiker per persoon per jaar.”

De producten kosten €3,29 per pak van 270 gram. De Goodies vormen slechts het startpunt van het productassortiment. “We zullen breder gaan dan ontbijtgranen. Het hangt er natuurlijk vanaf waar we het meest kunnen verbeteren”, besluit Schoute.

Foto's

Reageer op dit artikel