nieuws

Maggi Lekker Laag in Zout: ‘We willen andere ingrediënten meer smaak geven’

Ingrediënt & Product

Maggi Lekker Laag in Zout: ‘We willen andere ingrediënten meer smaak geven’

Nestlé introduceert ‘Maggi Lekker laag in Zout’ in de varianten Chili con Carne, Nasi & Bami en Spaghetti & Macaroni. Dit betekent dat producten niet meer dan 0,3 gram zout per 100 gram bereid product bevatten. Hoe deed Nestlé dat en welke rol speelt portiegrootte?

Productontwikkelaar Ben Hakstege vertelt vol trots dat het zakje macaronimix van Maggi Laag in Zout 1,79 gram zout bevat. Daar kunnen consumenten dan een maaltijd van maken van 100 gram vlees, 200 gram pasta en 200 gram groente. “Dat is dan 0,9 gram zout per bereid product, inclusief het natrium van de verse ingrediënten.” Nestlé deed onderzoek bij 150 consumenten via een extern bureau. “Ze beoordeelden ons product hetzelfde als dat van de concurrent waar meer zout in zit”, zegt de productontwikkelaar. Hoe behoudt je de smaak bij zo’n forse zoutreductie? “ We ontwikkelen zelf geen ingrediënten, maar werken met bestanddelen om te kijken hoe we ze meer smaak kunnen geven. Zo roosteren we kerrie bijvoorbeeld om de smaak te intensiveren”, vertelt Hakstege die de enige productontwikkelaar van Nestlé in Nederland is.

Smaakverrijkers

“Je bent dus met specerijen aan het spelen, maar ook met de rest van de compositie van het product. Kleine smaakverrijkers dus die de rest van de smaak omhoog halen. Van alle drie de mixen hebben we vijftig recepten gemaakt en de nieuwe samenstelling in de fabriek getest.”

Poeders en stukjes

Zo gebruikt Nestlé stukjes specerijen of kruiden in plaats van deze in poedervorm toe te voegen. En dat maakt een verschil. “Poeder proeft als één geheel. Door stukjes toe te voegen dan creëert dat af en toe een smaakbommetje in de mond. Dan leidt je dus de aandacht af van het zout.” Uien kunnen bijvoorbeeld in stukjes worden toegevoegd, maar ook knoflook. Deze helpen dus de mixen smaak te geven, waardoor consumenten het zout niet missen, vertelt Hakstege. Ondanks de zoutverlaging blijft de prijs in dezelfde lijn als andere producten in de categorie mixen.

Portiegrootte

Om de zoutinname te verminderen dienen ook de portiegroottes aangepast te worden. Want hoe meer een consument eet, hoe meer zout hij of zij binnenkrijgt, geeft Hakstege’s collega Valerie van Schaick, marketing verantwoordelijke bij Maggi Nederland, aan. “Portiegrootte is een uitdaging: hoe kunnen we consumentengedrag zo stimuleren dat ze niet te grote porties nemen?”

Nestlé dringt er bij de Europese Commissie op aan om te komen tot één uniforme portiegrootte voor alle Europese voedingsbedrijven om zo een gelijk speelveld te creëren. Dit maakt tevens het vergelijken van producten op de hoeveelheid zout makkelijker. Momenteel ontbreekt een kader hiervoor in Europa “Het is wel lastig om te komen tot een uniforme maat van portiegrootte. In Nederland eten mensen grotere porties dan bijvoorbeeld in Zuid-Europa. Maar het is wel belangrijk om dit te doen. Het versnelt immers de herformulering en helpt het gedrag van consumenten aan te passen.”

Evolved Nutrition Label

Nestlé streeft naar duidelijkheid op het etiket, waarbij via kleurcodes is te zien hoeveel suiker of zout een product bevat per portie van 100 gram. Samen met de andere foodmultinationals Unilever, PepsiCo, Mondelez en Coca-Cola startte Nestlé het Evolved Nutrition Label (ENL)-initiatief dat zich baseert op het Britse stoplichtsysteem. Of dit systeem er uiteindelijk zal komen, is nog maar de vraag. Consumentenorganisaties als Nederlandse Consumentenbond en de Europese Consumentenorganisatie (BEUC) leverden al de nodige kritiek. Mars vertrok bij ENL vanwege een gebrek aan consensus over portiegrootte.

Nestlé blijft intussen volop inzetten op gezonde productontwikkeling. Het voordeel van ‘Maggi Laag in Zout’ is dat als consumenten daarna zelf nog iets toevoegen, het zoutniveau nog steeds binnen de normen valt, aldus Van Schaick.

Doelen zoutreductie

Maggi Nederland ligt aardig op koers wat betreft zoutreductie in zijn productportfolio. In 2020 moeten alle producten passen in een zoutconsumptie van 5 gram per dag. 61% voldoet al aan deze norm en 80% voldoet aan zes gram per dag. Gebruiken consumenten alleen Maggi Laag in Zout dan komen ze uit op een consumptie van 3 gram zout per dag.

Reageer op dit artikel