nieuws

Makro introduceert schap voor producten van startups

Ingrediënt & Product

Makro introduceert schap voor producten van startups

Makro begint een startupschap voor producten afkomstig van beginnende voedingsbedrijven. Vanuit hier maken de voedingsmiddelen kans om opgenomen te worden in het reguliere assortiment van de retailer. Begin juni start een pilot in drie vestigingen. Makro telt in totaal zeventien locaties.

Afgelopen jaar kreeg grootwinkelbedrijf Makro, onderdeel van de Duitse Metro Group regelmatig de vraag van ondernemers: hoe kunnen we onze producten bij jullie verkopen. Dat zette het bedrijf aan het denken. Immers, er zijn voor kleinere bedrijven genoeg obstakels om in het schap van de retailer te komen als het gaat om betalingstermijnen en contracten. “Het besef daalde in dat ondernemers bij ons kunnen kopen, maar we kunnen ze niet verder helpen als ze bij ons willen verkopen”, zegt Maartje Kamerling, brandmanager Food & Non-Food bij Makro.

Pitches

Sinds 2017 organiseert het bedrijf daarom vier keer per jaar pitches. Startups presenteren hun producten, waarna gesprekken plaatsvinden met Makro-medewerkers. Als Makro potentie ziet in een voedingsmiddelen, krijgen de startups een ‘buddy’ (meestal een category manager) toegewezen die hen klaarstoomt voor het winkelschap.

Fabrikanten en verpakking

Makro kwam erachter dat startups nog heel wat kunnen leren. “Dan hadden ze een duurzaam product zonder een duurzame verpakking, dus koppelde we ze aan een verpakkingstechnoloog. Sommige startups hadden geen schaal en die brachten we dan weer in contact met fabrikanten. De category manager begeleidt de bedrijven en gaf hen adviezen waar aandacht aan te schenken.” Van de in totaal twaalf pitches die Makro de afgelopen belandden er uiteindelijk drie in het schap. Met hulp van de foodcourts in de grote Makro-vestigingen. Klanten konden hier de producten proeven.

Startup-schap

Makro komt veel startups tegen die nog niet gelijk klaar zijn voor het schap en daarom een tussenstap nodig hebben. Daarom begint het concern in Nederland in samenwerking met NX Food dat startups ondersteunt, een startup-schap. In eerste instantie begint deze eerst in drie grote Makro-vestigingen in juni om later mogelijk uit te breiden naar andere locaties. In vestigingen van Metro Group in Duitsland en bestaan deze modulaire meubels al waar consumenten de producten van startups kunnen proberen.

Herhaalaankopen

“Eén propositie krijgt straks bij ons drie maanden de kans in het startup-schap. Wat we doen is het meten van de herhaalaankopen (via de Makro-klantenkaart, red): wat voor type klant koopt dit product? Of is het een eenmalige aankoop? Ook kunnen we sturen in verpakkingsgrootte. “ Kamerling waarschuwt voor te hoge verwachtingen. “Je moet niet verwachten dat een product zo goed scoort als in het reguliere schap. Er moet een doelgroep zijn die het startup-product gaat missen als het er niet meer is. Je moet niet alles doodrekenen.”

Consumentengedrag en trends

Startups kunnen hun voordeel doen met het speciale schap: Makro signaleert namelijk eerder veranderingen in consumentengedrag en ziet eerder trends. En een andere belangrijk voordeel: de beginnende bedrijven hoeve niets te betalen om in het schap te komen. “Het hele jaar door reserveren we ruimte voor startups bijvoorbeeld door folderplaatsing, een filmpje op sociale media, we vragen een foodblogger iets te schrijven of de startup krijgt ruimte in de zaak, bijvoorbeeld bij het foodcourt.” Nee, Makro Nederland steunt de startups niet met geld, benadrukt Kamerling. “Wij zetten onze kennis in om ondernemers verder te helpen.”

Succes product

Hoe geduldig is Makro met de startups, succes kan soms toch even op zich laten wachten? “We zijn nu een jaar bezig met het buddysysteem en zijn vanaf het prille begin bij de startup betrokken. Bovendien hebben we in tegenstelling tot veel andere retailers veel ruimte in onze winkels voor startup-producten, zonder hier een kerstboom aan condities aan te hangen.” Maar wat gebeurt er als een product na drie maanden in het startup-schap niet aanslaat? “Het kan zijn dat een product niet bij ons past dan staat het de startup vrij om met een andere partij in zee te gaan. ” Ook kan het zijn dat een dergelijk product wel geschikt is voor een ander land of dat aanpassingen aan het product nodig zijn, aldus Kamerling.

Reageer op dit artikel