nieuws

Veggieworld: Van tomatenburgers tot plantaardige kazen (+fotoserie)

Ingrediënt & Product

Veggieworld: Van tomatenburgers tot plantaardige kazen (+fotoserie)

Zowel grote bedrijven als startende ondernemers haken aan bij de groeiende trend van een vegan eetpatroon. Op de onlangs gehouden Veggiebeurs toonden verschillende bedrijven hun producten. VMT nam een kijkje.

Een stroom mensen jong en ouder liep op zondag naar de Jaarbeurs. Eenmaal binnen liep het grootste deel van de ouderen naar de Second Home beurs die parallel aan de Veggiebeurs werd gehouden. Het gros van de jongeren – twintigers en dertigers met jonge kinderen- ging naar de veganbeurs Veggieworld om informatie over vegan producten in te winnen of om hun favoriete vegan snacks in te slaan of nieuwe te proeven bij de grote en kleine aanbieders.

veggieworld

Pizzabodem met groente

Smilde, producent van deegproducten organiseerde intern een innovatiewedstrijd. Het doel was om ondernemerschap te stimuleren en sneller tot nieuwe innovatieve producten te komen. De medewerkers met het winnende concept stonden onlangs op de Veggiebeurs om hun concept te tonen aan de bezoekers. In plaats van een jaar ontwikkelen, hadden de 5 collega’s na 2 weken al een eetbaar prototype klaar.

Het product is een deegproduct op basis van zoete aardappel en groente. Consumenten kunnen het uitrollen en gebruiken als pizzabodem. De collega’s toonden drie vormen: in een bakje als deegbol (zelf uit te rollen door de consument), een uitgerolde versie in een blik ( al la croissantdeeg) of een al uitgerolde bodem (foto). De bezoekers van de Veggiebeurs konden de bodem proeven en commentaar geven over verbeteringen. Ook mochten ze kiezen welke vorm ze het beste vonden. “We hebben veel tips gekregen, niet alleen van consumenten. Ook investeerders, hobbykoks en zelfs mensen van het Protein Cluster kwamen proeven,” vertelt concept developer Vinay Dharampal. Uit de eerste tips blijkt dat de smaak goed is. “We krijgen tips over de kleur die beter kan.

Voor Smilde is dit een heel nieuw product. “We wilden 80 procent groente in het deeg krijgen. We zijn goed in deeg. Groente was nieuw voor ons.” Na de beurs gaat het team kijken wanneer en waar ze het zullen lanceren. “We willen eerst klein beginnen. Het voordeel is dat we binnen Smilde de mogelijkheid hebben om juist dit type innovaties te versnellen.”

veggiedough

Vega burgers van reststromen

Ook op de Veggiebeurs was Botanic Bites, een klein bedrijfje dat vegan burgers maakt van tomaten die afgedankt zijn. In ontwikkeling zijn burgers gemaakt van oesterzwamvoetjes die worden weggegooid. “Dat is zonde want de voetjes hebben veel bite”, zo vertelt een medewerker. Ze werken alleen met lokale producten. Er loopt nu een project om producten met soja te maken, nu er Nederlandse soja is om mee te werken. De reden om voor soja te kiezen is omdat de tomatenburgers tarwe-eiwit bevatten en daarom niet geschikt zijn voor mensen met een glutenallergie. De markt voor Botanic Bytes breidt zich uit naar vakantieparken, ze hebben ook op de Horecava gestaan. De meeste verkoop voor consumenten gaat echter via beurzen zoals deze.

tomatenburger

Plantaardig alternatief voor kaas

Op de beurs waren diverse aanbieders te vinden van plantaardige kazen. De Nederlandse Charly’s All is Fair stond er. “Het is hard werken, maar de markt groeit. De week zonder vlees zorgt voor extra aandacht.”

Uit Duitsland was er HappyCheeze van Mudar Hannah, een voormalig orthopedische chirurg. “Ik dacht dat ik als dokter mensen weer blij maken, maar dat lukte niet binnen het huidige gezondheidssysteem.” In 2010 werd Hannah vegan en ging hij experimenteren met eten. Hij ontwikkelde plantaardige kazen op basis van cashewnoten. Die bleken een succes ook bij zijn vrienden. Hij startte in een keuken van 40 vierkante meter om meer te kunnen maken. Nu produceert hij met 16 man in een locatie van 700 vierkante meter waar hij tot 100.000 kazen per maand kan produceren. De producten die hij maakt zijn delicatesse kazen voor het hogere segment. Dit jaar zal hij een paar andere plantaardige zuivelalternatieven op de markt brengen: een plantaardige karnemelk en yoghurt en een fonduekaas.

Waar hij ook mee is gestart, is de ontwikkeling van kennis over plantaardige kazen met universiteiten. “Wat doen de bacteriën met de eiwitten en suikers in de noten? Die kennis willen we uitbreiden en geen aannames meer doen.”

Hannah ziet een grote variëteit in de markt voor plantaardige kazen. “De markt is groot genoeg, iedereen maakt het weer anders. Uiteindelijk brengt dit werk me meer geluk dan chirurg zijn.”

happycheeze

Reageer op dit artikel