nieuws

Nieuwe DNA-techniek – receptonomics – helpt de ontwikkeling van gepersonaliseerde voeding

Ingrediënt & Product

Onderzoekers van Wageningen University & Research hebben een techniek ontwikkeld zonder proefpersonen die het onderzoek naar smakelijkere en gezondere voeding verbetert.

De nieuwe aanpak is ‘receptomics’ genoemd en is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Sensors.

Reactie in menselijk lichaam

Bij de techniek wordt gebruik gemaakt van DNA dat codeert voor ‘receptor-eiwitten’, biologische sensoren in het menselijk lichaam. De metingen worden geanalyseerd met speciaal ontwikkelde wiskundige software. Met receptomics kan in korte tijd voor vele extracten of zuivere stoffen de reactie in het menselijk lichaam voorspeld worden zonder dat er proefpersonen aan te pas hoeven te komen.

Cellen kweken

De Wageningse onderzoekers ‘printen’ het DNA voor grote aantallen verschillende receptor-eiwitten in minuscule druppeltjes op een glasplaatje in een raster-patroon van ongeveer één vierkante centimeter. In ieder DNA-druppeltje stoppen ze ook DNA dat codeert voor een kleursignaal-eiwit dat een reactie van het receptor-eiwit zichtbaar kan maken.

Op het glasplaatje worden cellen gekweekt. De cellen nemen de twee soorten DNA op uit het druppeltje waar ze bovenop liggen. De cellen maken met dat DNA het receptor-eiwit én het kleursignaal-eiwit. Zo krijg je kleine groepjes cellen, net zo groot als de DNA-druppeltjes, die allemaal één receptor-eiwit maken én het kleursignaal-eiwit.

Appelextract

Het glasplaatje wordt daarna in een houder geplaatst waarmee een heel dunne laag vloeistof over het glasplaatje gepompt kan worden. Maarten Jongsma, moleculair bioloog bij Wageningen University & Research en coördinator van het onderzoek: “Die vloeistof kan bijvoorbeeld een extract van een geneeskrachtige plant zijn, of van een gewone tomaat of appel. Sommige receptor-eiwitten zullen reageren op de vloeistof die over de cellen heen loopt. Dankzij het kleursignaal-eiwit kunnen we met een microscoop

vastleggen welke receptor-eiwitten reageren en welke niet.”

Slimme wiskunde

Het onderzoekteam van Jongsma, met celbiologen, moleculair biologen, statistici en programmeurs, ontwikkelde software om de reacties van receptor-eiwitten te onderzoeken. Jongsma: “Deze levende cellen geven vaak een variabele en complexe reactie op een extract die een optelsom is van wat er in het extract zit en van de hoeveelheid DNA die tot expressie komt. Daardoor was het aanvankelijk lastig om conclusies te trekken.”

Gepersonaliseerde voeding en medicatie

De techniek biedt wellicht ook mogelijkheden om in de toekomst beter onderbouwde gepersonaliseerde adviezen te geven over voeding en medicijnen. Jongsma: “Ieder mens heeft namelijk een nét iets andere set van receptor-eiwitten. Door op het DNA van een patiënt vast te stellen welke types receptor-eiwitten zij of hij heeft, en die te koppelen aan de receptomics analyseresultaten, zou een arts adviezen kunnen geven die beter op de patiënt zijn toegespitst.“