nieuws

Food2smile bekritiseert Haribo vanwege 30 procent minder suiker-claim

Ingrediënt & Product

Food2smile bekritiseert Haribo vanwege 30 procent minder suiker-claim

Food2smile opent de aanval op Haribo. “Food2Smile gummiebeertjes winnen het dik van de Haribo 30 procent minder suiker”, zegt oprichtster Miriam Bouwens. Haribo herkent zich niet in dit beeld.

Miriam Bouwens, oprichtster van Food2Smile en gewichtsconsulent, zegt dat Food2Smile achter het persbericht wel en niet een aanvallende intentie zat. “Food2Smile ergert zich aan producten met minder suiker. Dat is een beetje beter, terwijl het veel beter kan.”

Food2Smile

Food2Smile lanceerde vier jaar geleden hun eerste producten. De producten zijn suikervrij en laag in calorieën vergeleken met ander snoep en snacks, aldus het bedrijf zelf. “Wij zijn geen concurrent van fruit en groente. Maar na jaren lang begeleiden van kinderen met overgewicht weet ik dat ‘niet snoepen en snacken’ een utopie is. Echter, er was nooit een alternatief op snoep en snacks die hoog in calorieën zijn,” aldus Bouwens.

Food2Smile staat op plek nummer zeven in de business inspirerende top 40 2017 en ze zijn partners van Jongeren Op Gezond Gewicht(JOGG). Daarnaast staat de snoep boven aan op de inspiratielijst van Gezondere Schoolkantines, vanwege het lage caloriegehalte per snoepje.

Haribo

Het persbericht geeft aan dat Food2Smile, na de lancering de nieuwe Haribo productlijn ’30 procent minder suiker’, een vergelijking wilde maken tussen de snoep van Haribo en Food2Smile producten. Toch was dit volgens Bouwens door slechte transparantie van Haribo moeilijk.

“Transparantie is blijkbaar niet zo belangrijk voor Haribo want de voedingswaarden zijn op hun site goed te vinden maar de ingrediënten niet. Na zoeken op google vonden we die alleen op de site van Albert Heijn. Dit is niet transparant en klantonvriendelijk,” zo vindt Bouwens.

Patrick Tax, woordvoerder voor Haribo, geeft aan zich niet in het beeld te herkennen dat Food2Smile schetst.

Portiegrootte indicator

“Haribo vindt het belangrijk om consumenten duidelijk te informeren over ingrediënten, voedingswaarden en portiegroottes, zodat zij bewust een keuze kunnen maken. Dit doen wij door de informatievoorziening op de verpakking, maar ook bij online verkooppunten. Verder heeft Haribo recent de “een klein handje vol snoep” portie-grootte uitgebeeld op de verpakking. Deze portie-grootte indicator zal zich verder de komende tijd verder uitrollen over het hele assortiment”, aldus de woordvoerder.

30 procent minder suiker

Tax zegt dat Haribo recent drie suiker gereduceerde varianten lanceerde, als aanvulling op het assortiment voor mensen die bewust op suikerinname willen letten. “Met deze aanvulling biedt Haribo juist keuze aan de consument. Voor iedereen die bewust op suikerinname wil letten, maar wel af en toe willen snoepen. Deze producten zijn breed verkrijgbaar bij verschillende supermarkten.”

Zetmeel en zoetstoffen

De snoepjes van Food2Smile zijn op basis van zoetstoffen en gemodificeerd zetmeel in plaats van suiker. Dit is volgens Bouwens beter dan Haribo-producten, waarbij de hoofdingrediënten glucosestroop, suiker en dextrine zijn. ‘Ik vindt dat zetmeel en suiker niet in de zelfde categorie vallen, zetmeel is zeker een beter alternatief voor suiker.’ Stelt Bouwens.

Hoogleraar Innovatie en Gezonde Voeding Fred Brouns van de Universiteit van Maastricht is het niet met Food2Smile eens. Volgens de hoogleraar is zetmeel niet een beter alternatief voor suiker.

“Wanneer je kijkt naar de calorie-waarde van en de reactie van de bloedglucose en insuline op zetmeel en suiker, dan zal je zien dat deze marketing argumentatie niet waar is.”

Reageer op dit artikel