nieuws

Wat leverde de 81 miljoen aan R&D op bij FrieslandCampina in 2017?

Ingrediënt & Product

Wat leverde de 81 miljoen aan R&D op bij FrieslandCampina in 2017?

FrieslandCampina heeft het afgelopen jaar flink meer aan research & development uitgegeven dan het jaar ervoor. In 2017 spendeerde het bedrijf 81 miljoen euro aan innovatie, 7 miljoen meer dan in 2016. Een wereldwijd overzicht van de innovaties die bij FrieslandCampina in 2017 het levenslicht zagen.

FrieslandCampina zegt zich met innovaties op duurzame groei en de gezondheid en het welzijn van consumenten. Specifieke research & development-programma’s zijn gericht op verbeteringen in de melkveehouderij en op het gebied van duurzaamheid. In 2017 investeert

FrieslandCampina 81 miljoen euro in zijn research & development-activiteiten. In 2016 was dit 74 miljoen euro en in 2015 73 miljoen euro.

Dit alles blijkt uit de cijfers die FrieslandCampina presenteerde. Deze zijn hier te vinden, inclusief het jaarverslag.

Hoogwaardige eiwitinnovaties

De meeste innovaties bij FrieslandCampina richten zich op de hoogwaardige eiwitten uit melk, mineralen als calcium, en vitamines, zoals B2 en B12. De fabrikant tracht beter inzicht te krijgen in de voedingskundige behoeften van baby’s, kinderen, volwassenen, actieve sporters en ouderen in verschillende landen en culturen en probeert zo een bijdrage leveren aan de gezondheid van mensen. Dat vertaalt zich in nieuwe producten en betere verwerkingsprocessen.

Melk in koffie- en theedranken

In het Midden-Oosten is Rainbow Qubez geïntroduceerd, een product van geconcentreerde melk, thee en kruiden. Het is een traditionele Karak-thee met authentieke smaak die in enkele minuten kan worden bereid in plaats van een half uur. Na de ontwikkeling van Lattiz (melkopschuimsysteem voor de horeca) in 2015 is dit opnieuw een baanbrekende innovatie voor de toepassing van melk in koffie- en theedranken.

 

Kaasinnovaties

Er is een nieuwe variant mozzarella geïntroduceerd zonder toevoeging van E-nummers. Hiermee speelt FrieslandCampina in op de vraag van pizza- en saladeproducenten. Voor de Spaanse markt is een Edamkaas ontwikkeld met een laag zoutgehalte die toch vol van smaak is. Een nieuwe 35+-kaas is ontwikkeld voor een retailorganisatie. Het product bevat minder vet en onderscheidt zich in smaak en structuur. Met de nieuwe kaas heeft FrieslandCampina diverse prijzen gewonnen.

 

Verpakkingen

FrieslandCampina vernieuwt en verbetert ook zijn verpakkingen. Een nieuwe PET-productielijn en -verpakkingen zijn ontwikkeld en in gebruik genomen voor Vifit Goedemorgen en Landliebe. Voor Milner-kaas in plakken is een nieuwe hersluitbare verpakking ontwikkeld met een 60 procent lagere CO2-voetafdruk.

 

Meer duurzaamheid

Processen, producten en de melkveehouderij worden steeds duurzamer. Zo bespaart FrieslandCampina door warmteterugwinning aanzienlijke hoeveelheden energie in het drogingsproces van melk. Voor melkveehouders is een praktisch model ontwikkeld dat de uitstoot van broeikasgassen van de geproduceerde melk op een individueel melkveebedrijf berekent. Het model gebruikt data over onder meer bedrijfsomvang, voersamenstelling, kunstmestgebruik, veestapeleigenschappen en energieopwekking. De resultaten geven melkveehouders een beter inzicht in hoe zij de uitstoot van broeikasgassen bij de melkproductie kunnen verminderen.

Website: open innovatie

Samenwerking door open innovatie is belangrijk voor FrieslandCampina, in het bijzonder met start-ups. Via een website worden externe partijen uitgenodigd bij te dragen aan innovaties. Dit levert nieuwe kennis en inzichten op die binnen het bedrijf niet direct voorhanden zijn, waardoor het sneller kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. In 2018 zijn innovaties voorzien op het gebied van duurzaamheid, kindervoeding, sportvoeding, koffie en theeverrijkers en verdere verlaging van suiker, zout en calorieën. Er wordt op verschillende terreinen samengewerkt, onder meer met Wageningen University & Research.

Enkele innovaties en ontwikkelingen in 2017

  • Vifit Sport – eiwitrijke sportvoeding voor na het sporten
  • Vifit, Vifit Goedemorgen, Vifit Sport – nieuwe PET-fles
  • Rainbow Qubez – geconcentreerd product van melk en thee, in een innovatieve verpakking, die de bereiding van Karak-thee versimpelt en versnelt met behoud van de authentieke smaak
  • Yazoo No Added Sugar – zuiveldrank zonder toegevoegde suikers in verschillende smaken voor de Engelse markt
  • Fruttis-yoghurt – eiwitrijke yoghurt voor de Russische markt
  • Campina met een vleugje smaak – zuiveldrank in twee smaken voor de Belgische markt
  • Frisomum Dualcare+ – voeding voor de zwangere vrouw en het ongeboren kind
  • Milner – nieuwe, hersluitbare en duurzamere verpakking voor plakken kaas
  • Edam – verbeterde receptuur (minder zout) Edam-kaas voor Spaanse markt
  • In China zijn de recepturen van Friso Gold, Friso Prestige en Dutch Lady Gold (stage 1,2,3) goedgekeurd door de Chinese overheid.
  • Nieuwe ingrediënten voor kindervoeding zijn ontwikkeld voor verschillende B2B-klanten.
  • Het assortiment ingrediënten voor sportvoedingsproducten van FrieslandCampina DMV is verder uitgebreid.
  • Recepturen van geëvaporeerde melk zijn verbeterd. Dit op basis van nieuwe kennis en inzichten over eiwitten in relatie tot smaakvoorkeuren en toepassingen door consumenten.
  • Het onderzoeksprogramma naar medische voeding biedt perspectief voor de komende jaren.
  • Het FrieslandCampina Institute organiseert een congres waarbij met 800 voedingsdeskundigen en sporters kennis, inzicht en ervaringen over sport en voeding zijn gedeeld.

FrieslandCampina CEO Hein Schumacher over de 2017 jaarcijfers:

Reageer op dit artikel