nieuws

Vifit Sport-lijn loopt goed, FrieslandCampina kijkt naar internationalisering

Ingrediënt & Product

Vifit Sport-lijn loopt goed, FrieslandCampina kijkt naar internationalisering

FrieslandCampina onderzoekt in 2018 de mogelijkheden voor sportvoeding op de Aziatische markt. Aan het woord: marketingmanager Lesley Cordial en R&D-manager Sophie Nicolas over de ontwikkeling van de lijn.

FrieslandCampina, de producent van de Vifit-producten, is met zijn ingrediëntendivisie DMV al jaren actief in het segment functionele voeding. Sinds de lancering van de Vifit Sport-lijn in mei afgelopen jaar, stijgen de verkopen wekelijks. Ook in Europa zijn de producten te bestellen.

R&D-manager Sophie Nicolas en marketingdirecteur Lesley Cordial ontwikkelden de sportvoedingslijn onder het merk Vifit Sport.

Oudere doelgroep

Twee jaar geleden ontstond het plan voor de ontwikkeling van eiwitrijke repen, hersteldranken en shakes. In eerste instantie voor de oudere doelgroep. “Mensen realiseren zich vaak niet dat je na je veertigste spiermassa begint te verliezen en dat je ze goed moet onderhouden”, vertelt Nicolas.

Uiteindelijk is de lijn ontwikkeld voor de consumenten die twee tot drie keer per week minimaal een uur sporten.

Eiwitten

Elk product van de sportvoedingslijn bevat 20 gram eiwit per portie. Dit zou de optimale hoeveelheid eiwit zijn om na het sporten de spieren weer te herstellen.

FrieslandCampina zal zich richten op het uitleggen van het belang van voldoende eiwit na het sporten. “Dit zit nog niet goed tussen de oren van de Nederlandse consument”, vindt Cordial.

Je spieren herstellen ook bij een normaal voedingspatroon met voldoende eiwitten, geeft Cordial toe. Maar dat gebeurt minder efficiënt, weet de marketingmanager. “Dosis en timing zijn cruciaal. Je hebt die 20 gram eiwit een half uur na het sporten nodig.”

Ingrediëntenverhouding

Tijdens de productontwikkeling is niet alleen gekeken naar eiwitten. Het vinden van de juiste ingrediëntenverhouding bleek zo eenvoudig nog niet. Samen met de Kroatische fabrikant werd tevens gekeken naar het best bijpassende productieproces.

Ook is er rekening gehouden met de hoeveelheid verzadigd vet in de producten: deze is minimaal.

“We proberen altijd een balans te vinden tussen smaak en voedingswaarde”, aldus R&D-er Nicolas. De verschillende suikers zoals fructose en glucose-fructosestroop zijn essentieel voor de textuur van de repen. “Hierdoor zijn ze niet taai en zitten ze voedingskundig ook goed in elkaar.”

Volgens Cordial is energie in de vorm van koolhydraten, en dus suikers, helemaal geaccepteerd.

Kritische noot

Sportdiëtist Didier Verlee laat weten de sportvoeding aan te raden aan wedstrijdsporters. “De voedingswaarde van de verschillende producten lijkt me ideaal voor een intensieve sporter die na de wedstrijd snel 20 gram eiwitten wil opnemen. Het is daarnaast handig mee te nemen.”

Maar de sportdiëtist kraakt ook wat kritische noten. “Of het voor de recreatieve sporter zinvol is om de producten te gebruiken, is discutabel en moet per individu bekeken worden”, vindt Verlee. “Zij kunnen het ook houden bij een potje kwark, eventueel met vers fruit, of een normale hoofdmaaltijd.”

Verlee twijfelt ook aan de meerwaarde van de toegevoegde vitaminen en mineralen. “Deze kan je ook halen uit gezonde voeding. Maar kwaad kan het ook niet.”

 

Reageer op dit artikel