nieuws

Oatly opent eerste fabriek buiten Zweden in Nederland

Economie & Bedrijven

Het Zweedse haverdrinkmerk Oatly opent haar eerste fabriek buiten Zweden, in Vlissingen. Eind augustus ging de productie van start. Het merk verwacht dat de fabriek per jaar 120 miljoen liter haverdrink zal produceren.

Oatly opent eerste fabriek buiten Zweden in Nederland

 

De vraag naar plantaardige alternatieven voor zuivelproducten stijgt in Nederland. Met de nieuwe fabriek van Oatly anticipeert het bedrijf op deze stijgende vraag en produceert zij haar haverdrink voor de consumptie in Nederland en de Europese markt.

Duurzaam

Met de faciliteit in Vlissingen brengt het bedrijf de productie dichter naar de Nederlandse markt. Hierdoor kiest Oatly voor een duurzamere productieketen en vermindering van CO2-emissies. Het bedrijf heeft geen nieuwe fabriek laten bouwen maar een deel van een bestaande fabriek gekocht om daarin te opereren. Ook hiermee wil Oatly haar duurzame imago ten goede komen.

Fredrik Gustavsson, Operations Director van Oatly EMEA (Europe, Middel East & Africa), zegt: “We hebben de vraag naar onze producten en plantaardige alternatieven in Nederland en de omliggende regio’s zien groeien. Vlissingen is de perfecte locatie voor onze productie als we op een duurzame manier aan deze groeiende vraag willen voldoen.”

Capaciteitsoverschot

Naast de nieuwe productiefabriek brengt het bedrijf de logistieke aspecten onder in Nederland om zo de transportlijnen kort te houden. De verpakking van de producten besteedt het bedrijf uit aan een partner die direct naast de fabriek opereert.

De faciliteit in Vlissingen heeft een capaciteitsoverschot waardoor het bedrijf ruimte heeft om in de toekomst nieuwe innovaties te ontwikkelen naast het bestaande assortiment. Met deze stap zegt Oatly de overgang van een dierlijk naar een plantaardig dieet voor Nederlandse en Europese consumenten te vereenvoudigen.

Broeikaseffect

Oatly wil consumenten beter informeren over de klimaatimpact van voedsel en verpakkingen. Zo kunnen ze betere productkeuzes maken. Daarom labelt Oatly de verpakking van alle producten met cijfers die de klimaatimpact van het product tonen: de uitstoot van het veld tot de winkel. Het bedrijf roept voedselproducenten wereldwijd op om hetzelfde te doen zodat consumenten de impact van producten eenvoudig kunnen vergelijken.

 

Eerder schreef VMT al over:

Reageer op dit artikel