nieuws

Red bull reageert op oproep Foodwatch jongerenmarketing te stoppen

Economie & Bedrijven

Red bull reageert op oproep Foodwatch jongerenmarketing te stoppen

Red Bull reageert op de publieke oproep die Foodwatch vandaag aan de vooravond van het Formule 1-seizoen deed: “Red Bull, stop met schaamteloze sport- en jongerenmarketing.”

Foodwatch vindt dat Red Bull de energiedrank promoot bij een doelgroep waar deze het meest schade kan aanrichten, namelijk onder jongeren en tijdens sport. Red Bull geeft aan niet te adverteren richting jongeren onder de 18 jaar.

Publieke oproep Foodwatch

Foodwatch, een organisatie die kritisch kijkt naar de voedselvoorziening, onderbouwt zijn publieke oproep met statements van het Voedingscentrum en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Die organisaties zouden marketing gericht op jongeren afkeuren vanwege de gezondheidsrisico’s die bij de consumptie van de energie drank komen kijken. Toch richt de fabrikant zich op deze doelgroepen volgens Foodwatch.

“Extreme sporten die populair zijn onder jongeren spelen een hoofdrol in de reclames van Red Bull. Ook zijn er veel topsporters verbonden aan het merk. Zo probeert Red Bull de verkoop van haar drankje onder jongeren te promoten,” aldus Foodwatch.

Reactie Red Bull

Een woordvoeder van Red Bull geeft aan dat door drukte rondom het race-weekend Red Bull geen uitgebreide reactie kan geven op de oproep van Foodwatch. Wel geeft het bedrijf aan dat hun marketingactiviteiten altijd op een doelgroep vanaf 16 jaar is gericht.

“Red Bull adverteert zelfs op een doelgroep vanaf 18 jaar. Verder staat er ook op de verpakking vermeld dat de energiedrank niet aan te bevelen is voor kinderen. Ook zorgt Red Bull voor voorlichting over sport- en energiedranken in sportkantines,” aldus de woordvoerder.

Gezondheidsrisico’s

Foodwatch geeft aan dat het Voedingscentrum en de WHO waarschuwen voor gezondheidsrisico’s van energiedranken. Zo geeft het Voedingscentrum aan dat de energiedrankjes geen gezonde keus zijn en deze alleen bij uitzondering te drinken.

Verder wordt het afgeraden voor kinderen onder de 13 jaar om de dranken te consumeren. Ook is het volgens het Voedingscentrum geen goed idee de dranken tijdens sport te consumeren. Dit verhoogt de kans op uitdroging en dat is gevaarlijk, aldus het instituut.

Onderzoek van de WHO  laat duidelijk de gevaren voor de gezondheid van jongeren zien. De organisatie geeft aan dat er meer regels vanuit de overheid moeten komen rondom de verkoop van energiedranken aan jongeren.

Red Bull geeft aan dat de atleten waar het bedrijf mee samenwerkt de drank consumeren voor brandstof. “Ze drinken Red Bull omdat ze suiker en cafeïne willen binnenkrijgen als brandstof voor hun training of wedstrijd, in combinatie met water.”

Reageer op dit artikel