artikel

VMT Jaaroverzicht 2012 – Mei

Economie & Bedrijven

VMT Jaaroverzicht 2012 – Mei

De voedingsmiddelenindustrie heeft ook in 2012 niet stil gestaan. Van ontslagen en promoties tot ernstige kwesties en leuke nieuwtjes. Wat waren al die nieuwswaardigheden ook alweer? VMT maakte voor u een selectie en vatte deze samen in het Jaaroverzicht van 2012. Vandaag: mei.

Wakker Dier

Unilever, Struik en Olvarit zijn in 2012 al om, maar Wakker Dier zet in mei zijn kruistocht tegen de plofkip voort. In een radiocampagne richt de dierenwelzijnsorganisatie zich naast McDonalds ook op “plofkipverkopers” Iglo en Wagner Pizza van Nestlé. Ook begint Wakker Dier een buitenreclamecampagne op stations in heel Nederland. Op zo’n 5000 stations is een biologische kip van zes weken te zien met een gewicht van minder dan één kilo en een plofkip die dan al 2,3 kilo weegt.

Faillissement Sapfabriek

De Sapfabriek, de Edese leerfabriek die studenten optimaal voorbereidt voor een baan in de voedingsmiddelenindustrie, bestaat niet meer. In deze maand spreekt de rechtbank in Arnhem het faillissement uit. De Sapfabriek, opgericht in 2006 en twee jaar later operationeel, had als belangrijkste doel: de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven zo optimaal maken. Vmbo’ers, mbo’ers en hbo’ers runden hun eigen fabriek waar ze onder leiding van ervaren professionals uit het bedrijfsleven hun eigen sappen produceerden en vermarkten.

Een jaar geleden kondigde de leerfabriek aan een volgende fase te starten; van Sapfabriek 1.0 naar Sapfabriek 2.0, van onderwijsproject naar echt bedrijf. Voortaan zouden opdrachten uit het bedrijfsleven leidend zijn en lag de focus meer op productontwikkeling en innovatie, en waren er plannen voor een heus innovatielab. Maar dit kwam te laat.

Heineken voetbalshirts

Heineken ontwerpt voor het aankomende EK een eigen voetbalshirt campagne. Op de Heineken-rugnummers is ontstaat tijdens het EK een ware stormloop. De kratten bier met de bijbehorende oranjeshirts gingen bij supermarkten en slijterijen als warme broodjes over de toonbank. In twee weken zijn alle Heineken-rugnummershirts uitverkocht. De bierbrouwer verwachtte veel van de gadget die inspeelt op het Europees Kampioenschap van 2012. Marketing manager Ralph Rijks zegt dat deze actie de stoutste verwachtingen overtreft. Heineken liet een half miljoen Rugnummer-shirts maken.

Verder deze maand:

  • Yuno beproeft als één van de eerste ondernemers zijn geluk op het crowdfunding platform Seeds.nl dat ABN Amro-dochter Dialogues Incubator als pilot onlangs oprichtte.
  • Fonterra en A-ware Food Group gaan kaasfabriek bouwen.
  • De Europese Commissie publiceert een lijst met 222 goedgekeurde gezondheidsclaims.
  • Oprichter Maas beschuldigt ex-directeur Sapfabriek van mismanagement.

Lees ook op VMT online:

VMT Jaaroverzicht 2012 – April

Reageer op dit artikel