Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

Supermarkten hebben geen trek in insecteneiwitten

De doorbraak van producten met insecteneiwitten laat op zich wachten. De juichstemming onder supermarkten is omgeslagen naar voorzichtigheid. Toch vallen op iedere (internationale) voedingsmiddelenbeurs wel kleine optimistische fabrikanten van insectenproducten te bewonderen. Is hun optimisme terecht?

Een grote groep bezoekers van de Horecava in de Amsterdamse Rai verdringt zich om stand van de Krekerij waar een kok krekelburgers en krekelballetjes bakt. Iedereen wil ze proeven. De Krekerij maakt producten op basis van krekels en sprinkhanen voor restaurants en cateraars.

Krekerij

Krekelballen van de Krekerij.

Zo’n beetje ieder landelijk medium heeft al bericht over de producten van de Krekerij. De overweldigende aandacht zorgt er niet voor dat iedere Nederlander massaal aan de insecten gaat. Daarvoor moeten  ze eerst een vast plekje in de supermarktschappen veroveren. Dat is nog niet gelukt.

Albert Heijn

Niet dat supermarkten producten op basis van insecteneiwit helemaal geen kans geven. In een beperkt aantal winkels verkocht ’s lands grootste supermarktketen Albert Heijn vijf producten met insecten van het merk Goodlife. Het ging om een pot met buffalowormen, ontbijtgranen met buffalowormenmeel, instant ontbijtpap met buffalowormenmeel en twee verschillende repen met buffalowormenmeel.

Bux-burger, een burger op basis van insecteneiwitten
Een burger met insecteneiwitten

Maar sinds november 2019 verkoopt Albert Heijn geen insectenproducten meer, laat een woordvoerder weten. “We merkten echter dat de vraag naar deze producten bij ons laag was. Daarom zijn de producten uit ons assortiment verdwenen.”

Jumbo

Jumbo begon ruim vijf jaar geleden vol goede moed met de verkoop van eetbare insecten in burgers, schnitzels en nuggets.  “Deze voedzame insecten werden verwerkt in deze producten om de stap voor de consument wat kleiner te maken om insecten te eten”, reageert een woordvoerder van Jumbo.

De insectenproducten bleven een jaar in het schap. Direct na de introductie reageerden klanten enthousiast: ze wilden deze producten allemaal proberen. Maar na enige tijd liep de vraag terug en besloot Jumbo ze uit het assortiment te halen.

In 2018 volgde een herkansing voor voedingsmiddelen met daarin insecten verwerkt. Jumbo voegde vijf producten toe: drie insecten in een potje en twee repen met daarin insecten verwerkt. Daarvan zijn in 2020 alleen de Goodlife Buffalo Wormen nog over.

De zegsman : “De stap voor de consument om insecten te eten werd dus wel meerdere keren verkleind, maar we hebben geleerd dat klanten nog niet klaar zijn om de stap te nemen naar het eten van insecten. Klanten vinden het eng om insecten te eten en dat heeft ook te maken met hoe het eruit ziet.”  

Plus

Supermarktketen Plus bekend om zijn duurzaamheid signaleert hetzelfde: consumenten zijn nog niet klaar voor insectenproducten.  “Dat is de reden waarom we ze niet opgenomen hebben in het schap. Uiteraard houden we de ontwikkelingen  in de gaten en spelen hier tijdig op in.”


De Krekerij op het Food Future Event 

Op het Food Future Event op 7 april in het NBC in Nieuwegein veel aandacht voor alternatieve eiwitten. De Krekerij is één van de sprekers op het evenement. Bekijk het programma en schrijf u in. 

Producten met insecteneiwitten zijn nog niet erg gewild. Consumenten zijn hier nog niet klaar voor.
Op het Food Future Event op 7 april veel aandacht voor insecteneiwitten. 


Tot voor kort was er één Plusondernemer, Peter de Jong uit Rotterdam, die insectenproducten in zijn assortiment had.  Helaas ging de leverancier failliet. “De producten met insecteneiwit liepen wel, ze werden verkocht. We sluiten daarom in de toekomst niet uit dat we insectenproducten weer opnemen in ons assortiment.”

Vleesvervangers

Ook Jumbo sluit dat niet uit. Het concern ziet nog steeds de potentie van het verwerken van insecten in producten. Immers, vleesvervangers braken ook niet gelijk door en die verkopen tegenwoordig goed. In 2019 steeg de verkoop hiervan met 20% vergeleken met een jaar eerder. Het vleesvervangersassortiment telt nu zo’n 157 producten.

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...