nieuws

Koffie Barometer 2018: ‘Koffie-industrie behandelt duurzaamheid als stiefkind’

Duurzaamheid & MVO

Ondanks dat de vraag naar koffie stijgt, is er sinds 2014 weinig veranderd aan de problematiek in de koffiesector. Boeren en arbeiders verdienen nog steeds te weinig en in de koffieteelt is er niet genoeg aandacht voor de gevolgen van klimaatsverandering. Dit stelt de Koffie Barometer 2018.

Koffie Barometer is een onderzoek naar de koffiesector gehouden door Conservation International, COSA, Hivos, Oxfam Wereldwinkels (B), SAFE Platform en Solidaridad.

Koffieproductie in zwaar weer

Volgens het onderzoek zijn er grote fusies en overnames in de koffie-industrie, worden er miljarden euro’s geïnvesteerd in het eindproduct, maar verkeert de koffieproductie in zwaar weer.

De inkomens van veel boeren en arbeiders zouden namelijk nog steeds onder de armoedegrens liggen. Verder zou klimaatverandering een alsmaar grotere impact op de teelt hebben maar heeft investeren in verduurzaming geen prioriteit in de industrie.

Transparantie ontbreekt

Volgens Solidaridad, een organisatie die werkt aan de verduurzaming van onder andere de koffie industrie, ontbreekt er transparantie over de kosten en opbrengsten van verschillende ketenpartijen. Hierdoor zou er geen goede basis zijn voor de herverdeling van marges in de keten.

Consumptie en winst stijgt

De koffie-industrie maakt in zijn geheel steeds meer winst, de koffieconsumptie stijgt volgens het onderzoek met 2 procent per jaar. Op het moment is er een mondiale omzet van 170 miljard euro, hiervan zou slechts tien procent terecht komen in de producerende landen. Verder zou van de opbrengst maar 0,002 procent geïnvesteerd worden in het verduurzamen van de productie.

Duurzaamheid als stiefkind

Sjoerd Panhuysen, projectmanager van de Koffie Barometer en werkzaam bij Hivos zegt hierover: ‘Bedrijven hebben de neiging om duurzaamheid als stiefkind te behandelen, terwijl het in hun businessmodel geïncorporeerd zou moeten worden. Door die houding wordt een koffie-bubbel gecreëerd en staat waardeontwikkeling in de hele keten straks op de tocht.’

Reageer op dit artikel