nieuws

Gelaserde agf maakt plastic verpakking met biologische vermelding onnodig

Duurzaamheid & MVO

Gelaserde agf maakt plastic verpakking met biologische vermelding onnodig

Jumbo gaat vanaf deze zomer een aantal biologische agf-producten voorzien van een ‘gelaserd etiket’. Winstpunt is vooral dat het zonder plastic verpakkingsmateriaal mogelijk wordt om op het product te vermelden dat het biologisch is. De vermelding ‘biologisch’ is wettelijk verplicht.

De lasertechniek van groente en fruit bestaat al langer. De kostprijs van de techniek was tot nu toe echter vaak nog te hoog voor retailers en agf-leveranciers om dit massaal toe te passen. Omdat deze prijs verder daalde, wordt het voor retailers en agf-spelers nu wel interessant. Jumbo wil ‘in verband met concurrentiegevoeligheid’ niet aangeven welke leverancier het agf voorziet van een lasermerk, maar een pionier op dit terrein is Eosta in Waddinxveen, waar VMT eerder over schreef.

Bio-aanduiding wettelijk verplicht

private labelJumbo begint met het laseren van drie biologische agf-producten: gember, flespompoen en courgette. De retailer zegt hiermee plastic verpakkingsmateriaal uit te kunnen sparen. Nu zit er vaak een plastic wikkel om biologische items, niet zozeer vanwege houdbaarheid of voedselveiligheid, maar vooral om richting klanten aan te geven dat een product biologisch is. “Het is wettelijk verplicht om reguliere agf van biologische agf te onderscheiden. Om klanten de zekerheid te geven dat ze daadwerkelijk een biologisch product verkopen, heeft de overheid bepaald dat winkels biologisch en reguliere agf van elkaar moeten onderscheiden”, aldus een Jumbo-woordvoerder.

Geen invloed op product

Het gelaserde bio-etiket heeft geen invloed op de smaak, geur of houdbaarheid van het product. Momenteel bekijkt Jumbo welke andere biologische agf-producten in aanmerking komen voor deze wijze van natuurlijke etikettering. Jumbo: “Het natuurlijk etiket passen we toe op een aantal biologische producten waar we gebruik van plastic kunnen terugdringen, zonder verlies van kwaliteit en houdbaarheid.”

Reguliere agf-verpakking

De reguliere agf producten gember, flespompoen en courgette hebben ook geen plastic verpakking bij Jumbo. “Reguliere agf wordt alleen verpakt als het nodig is. Verpakkingsmateriaal heeft bij bepaalde agf producten een belangrijke functie als het om voedselveiligheid en houdbaarheid gaat. Zowel in de winkel als bij klanten thuis. Zo verlengt plastic folie om groenten of fruit de houdbaarheid van het product.”

Meer agf voorzien van laseretiket

De methode is geschikt voor allerlei soorten fruit en groenten, maar niet voor sinaasappels, mandarijnen, citroenen en granaatappels. De schil van die vruchten herstelt zich, daardoor is het merk na een tijdje niet goed meer te zien. Jumbo is aan het onderzoeken welke biologische producten nog meer kunnen worden voorzien van een natuurlijk etiket.

PlanetProof certificering

Jumbo zegt verder hard aan de weg te timmeren met de PlanetProof certificering. PlanetProof is de nieuwe, internationale naam voor Milieukeur. Per 1 januari 2019 wordt Milieukeur voor plantaardige producten volledig vervangen door PlanetProof. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld veel minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen zijn worden gebruikt. SMK beheert het keurmerk en werkt met een Raad van Accreditatie die de werkwijze controleert.

Jumbo verwacht verder dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering* voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent. Jumbo heeft met Greenpeace afgesproken ernaar te streven dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Het PlanetProof logo is nu terug te zien op onder meer bleekselderij, Tommies snoeptomaatjes, komkommer en paprika in emmer. Binnenkort volgen ook de uien.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Jumbo begint tot slot met het vermelden van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen. Zo wordt er bijvoorbeeld op een verpakking van panklare groenten duidelijk zichtbaar vermeld wat de portiegroottes zijn en dat een portie van 200 gram 80% is van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram per dag.

 

Video

Een eerdere video van NOS over natural branding ofwel het laseren van agf-producten.

Reageer op dit artikel