nieuws

Marian Geluk, FNLI: ‘Transparantie heeft ook een commercieel doel’

Duurzaamheid & MVO

Marian Geluk, FNLI: ‘Transparantie heeft ook een commercieel doel’

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) staat aan de vooravond van de lancering van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO)-convenant, waar jaren aan is gewerkt. Maar ondertussen nemen voedingsbedrijven ook zelf hun verantwoordelijkheden, stelt FNLI-directeur Marian Geluk.

Transparantie is een term die regelmatig rondzingt in de voedingsmiddelenindustrie, weet ook Marian Geluk. Daarom riep de voedingsmiddelenindustrie ook het online dialoogplatform Nederland Voedselland in het leven waar voedingsbedrijven hun verhaal doen.

Misstanden keten

“Maar soms lijkt het wel of transparantie een doel op zich is, maar dat is niet ons einddoel. Er zijn namelijk volop doelen om aan te werken”, zegt Geluk, die eerder deze maand één van de sprekers was tijdens het Food Future Event in Den Bosch. “Er is natuurlijk een commercieel belang om transparant en duurzaam te zijn voor onze leden. Koopt de consument je product niet dan ben je weg. Niemand wil misstanden in de keten.”

Mars

Voedingsbedrijven en brancheorganisatie werken er daarom hard aan om de voedselketen te verduurzamen, signaleert de FNLI-directeur. Zo is Mars lid van het Sustainable Rice Platform waar het werkt aan het terugdringen van emissies en watergebruik in de rijstteelt.

Kinderarbeid hazelnotenproductie

Dan was er nog het project van de Europese brancheorganisatie voor de zoetwarenbranche CAOBISCO dat duurde van 2011 tot en met 2017. Het doel was om iets te doen aan kinderarbeid in de hazelnotenindustrie in Turkije. “Kinderen van arbeidsmigranten missen door de hazelnotenoogst zo twee maanden school. Dus er zijn klassen opgezet in hazelnootgebieden in Turkije die nu gelden als een blauwdruk voor andere ketens”, vertelt Geluk.

Baltussen

Konservenfabriek Baltussen is actief in Tanzania waar het helpt de teelt van Harico verts te ontwikkelen. Zo moeten de productiestandaarden verbeteren evenals de positie van de vrouw. “Ik geloof dat we Afrika op een kleinschalige manier kunnen helpen met onze Nederlandse technieken en technologieën. Veel gezinnen krijgen op deze manier een beter inkomen”, zegt directeur Ruben Bringsken.

Nedspice

Kruidenbedrijf Nedspice had een hele praktische reden om te helpen bij het verbouwen van pepers in herkomstlanden: het bedrijf kon niet leveren volgens de eisen van de markt. Er zaten namelijk te veel pesticiden in de pepers. Daarom ging het bedrijf zelf de regie voeren. “Nedspice zocht daarom zelf contact met de boeren. Ze kregen training, meer kennis van de markt en afnemerszekerheid. Hun inkomen ging hierdoor omhoog. Echt een win-winsituatie”, zegt Marian Geluk.

Convenant voedingsmiddelen

Het IMVO ‘Convenant Voedingsmiddelen’ kan ieder moment ondertekent worden door de partijen die mee doen zoals de FNLI, het CBL, de Nederlandse Vereniging voor Specerijenhandel en de ministeries van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken. “Ook een aantal ngo’s doen mee. Wij zullen onze leden ondersteunen. We zijn bijvoorbeeld bezig met risicoanalyses in de keten. Ook willen we een aantal zaken concreet maken voor het midden- en kleinbedrijf”, aldus Geluk.

Foto's

Reageer op dit artikel