nieuws

Grolsch en Heineken presenteren duurzame bierkratten

Duurzaamheid & MVO

Grolsch en Heineken presenteren duurzame bierkratten

Grolsch introduceert een bierkrat van pilsmerk Kornuit dat voor 100% bestaat uit plastic consumentenafval. Heineken bracht al eerder in samenwerking met websuper Picnic een bierkrat met minder milieu-impact op de markt.

Grolsch claimt dat het als eerste een krat vervaardig uit 100% gerecycled plastic consumentenafval op de markt brengt.

Polypropeen en polyetheen

Grolsch maakt de krat van Kornuit volledig uit plastic dat consumenten dagelijks weggooien. Lichte kunststoffen zoals polypropeen en polyetheen worden gedroogd, verzameld en opnieuw verwerkt tot kunststof. “Het kunststof dat hieruit ontstaat, is ongekend sterk. En juist dit kunststof is gebruikt voor het Kornuit krat. Het krat voldoet aan alle benodigde specificaties en is door Grolsch gerealiseerd in samenwerking met DS Smith Plastics, de leverancier van het krat”, aldus marketingmanager Jaap Sühre van Kornuit.

Plastics Recycling Awards

“Samen met DS Smith Plastics hebben we gekeken hoe we dit krat zo duurzaam mogelijk konden produceren. En het resultaat mag er zijn! Het Kornuit krat is genomineerd voor de Plastics Recycling Awards Europe 2018, in de categorie ‘Best Recycled Plastic Packaging Product’. Daar zijn we enorm trots op. Op 25 april worden de winnaars van deze awards bekendgemaakt. We zijn benieuwd!”

Heineken en Picnic

Ook bierbrouwer Heineken ontwikkelde in nauwe samenwerking met Picnic een nieuwe bierkrat voor de merken Heineken en Amstel. Het gaat om de Kwartkrat, een kartonnen houder met daarin zes statiegeldflesjes pilsener.

Het doel van de KwartKrat is om beter in te spelen op de wensen van de online consument en de bezorging van producten makkelijker te maken.

Heineken ontwikkelde de KwartKrat speciaal voor de compacte elektrische wagentjes van Picnic. Na consumptie van het bier blijft alleen een kartonnen houder over. Consumenten kunnen de lege flesjes bij een volgende bestelling retour geven aan de bezorgers van Picnic.

Thuisbezorgen bier

Heineken ziet toekomst in het thuisbezorgen van onder andere bier.

“Gelijktijdig zien wij de uitdaging om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen en aan te kunnen sluiten bij vernieuwende bezorgmodellen als die van Picnic. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke kernwaarden van ons bedrijf”, aldus Evelien Sanders-de Boer van Heineken.

Reageer op dit artikel