nieuws

Unilever maakt leveranciers palmolie bekend

Duurzaamheid & MVO

Unilever maakt leveranciers palmolie bekend

Unilever heeft al zijn palmolieleveranciers bekendgemaakt. Door deze informatie te delen, wil de multinational bijdragen aan meer transparantie in de keten.

Unilever gelooft dat door openheid en transparantie de oplossing is om een volledig traceerbare keten te krijgen voor palmolie. In 2013 startte het bedrijf met een Duurzame Palmolie Sourcing strategie. Volgens Unilever maakt deze strategie duidelijker zichtbaar waar de palmolie vandaan komt. Zo kunnen ze problemen proactiever  identificeren. Ook kunnen anderen Unilever met behulp van deze data informeren over mogelijke problemen. “Veel mensen denken dat door het outsourcen van de toeleveringsketen, ook de verantwoordelijkheid wordt geoutsourced. Dat is niet zo,” zei CEO Paul Polman tijdens de World Economic Forum in Davos eind januari.

 

Complexe keten

De palmolieketen is lang en complex, zegt het voedingsmiddelenbedrijf. Palmolie gaat door vele handen voordat het de Unilever-fabriek bereikt. Boeren planten de vruchten op de plantages, ze verkopen die aan tussenpersonen. Die verkopen aan fabrieken die de olie uit de noten halen. Vervolgens wordt de olie via handelaren vervoerd naar refineries voor verdere verwerking. Daarna komt het in de directe toeleveringsketen van Unilever.

 

Uit de documenten blijkt dat Unilever met meer dan 300 directe leveranciers en meer dan 1400 palmnootverwerkingsbedrijven, samenwerkt. Het bedrijf concludeert uit de data dat ze ondanks de vooruitgang die ze hebben geboekt er nog serieuze milieuproblemen en sociale problemen in de palmolie-industrie zijn. 

 

Complete transparantie

Marc Engel, chief supply chain officer bij Unilever: “We willen een leidende positie innemen wat transparantie betreft. De beste manier om dit te doen is door onze toeleveringsketen openbaar te maken. Unilever gelooft dat complete transparantie nodig is voor een radicale verandering. We willen dat deze stap de start is van een beweging in de gehele industrie.”

 

Radicale transparantie op Food Future Event

Het thema transparantie is het overkoepelende thema op het Food Future Event dat VMT op 5 april organiseert. Voedingsmiddelenbedrijven zoals Nestlé, Eosta en HAK zullen vertellen hoe zij met het thema omgaan. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn: blockchaintechnologie, transparant communiceren en etiketteren. Bekijk het programma of meld u meteen aan.

Reageer op dit artikel