nieuws

Supermarkten strijden tegen ontbossing Brazilië

Duurzaamheid & MVO

Supermarkten strijden tegen ontbossing Brazilië

De Nederlandse supermarkten ondersteunen het manifest tegen ontbossing in Brazilië. Zestig niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) riepen bedrijven in september op het Cerrado Manifesto te onderschrijven. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en zijn leden geven hier nu gehoor aan.

De ngo’s willen dat bedrijven actie ondernemen tegen ontbossing in cruciale gebieden zoals de Braziliaanse Cerrado. Hier telen boeren soja in een gebied met waardevolle bossen en savannes.

Greenpeace en Wereldnatuurfonds

De ngo’s waaronder Greenpeace en het Wereldnatuurfonds vragen bedrijven en investeerders om ervoor te zorgen dat de rundvlees-en sojaketen van de boeren niet bijdraagt aan verdere ontbossing.

Dat de Nederlandse supermarkten zich aansluiten bij het Cerrado Manifesto lijkt een logische stap. Immers in 60 tot 70% van de producten in de winkels zit soja, vooral in vlees- en zuivelproducten.

RTRS

Het CBL realiseert zich dat een groeiende vraag naar soja kan leiden tot verlies van natuur, conflicten over landrechten en slechte arbeidsomstandigheden. Daarom kopen de Nederlandse supermarkten sinds 2015 alleen verantwoorde soja in voor de productie van hun huismerkproducten. Die dragen een certificering van de Round Table for Responsible Soy (RTRS) of een gelijksoortige certificering.

Ketentransitie

Ook is het CBL aangesloten bij de Stichting Ketentransitie Verantwoorde Soja. Bovendien spreekt de belangenorganisatie als lid van de Alliantie Verduurzaming Voedsel met de ketenpartners en maatschappelijke organisaties over verantwoorde productie van soja.

Reageer op dit artikel