nieuws

Voedingsmiddelen met keurmerk omzetmakers voor supermarkten

Duurzaamheid & MVO

Voedingsmiddelen met keurmerk omzetmakers voor supermarkten

Voedingsmiddelen met keurmerken brengen steeds meer geld in het laatje van supermarkten. Vooral duurzame vis, eieren en koffie vallen in de smaak bij consumenten. De absolute omzet van producten met een keurmerk groeit sneller dan de totale supermarktomzet.

Dit blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau IRI tot en met week 36 in 20015. IRI verrichte het onderzoek in opdracht van een consortium brancheorganisaties waaronder de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) het onderzoek uitvoerde. De totale omzet van voedingsmiddelen met een keurmerk stijgt in 2015 met 8% naar €2 miljard, terwijl de totale supermarktomzet in dat jaar naar schatting uitkomt op een groeipercentage van 2,5%.

Biologisch, MSC en Beter Leven-keurmerk

Biologisch behaald van alle keurmerken met 15% de hoogste omzetgroei. Het Beter Leven-keurmerk voor vlees kende dit jaar een omzetgroei van 6,3%. Viskeurmerk MSC moest het doen met een groei van 3,9%. Gemeten naar productgroep nemen vis (39%) en eieren (35%) het grootste deel van de omzet voor hun rekening gevolgd door koffie, thee en chocolade (25%).

Vlees en vleeswaren

Het valt op dat de omzetgroei van alle keurmerken voor duurzaam vlees daalt, terwijl vleeswaren met label juist een groei vertonen van 30%. Vanaf volgend jaar wil het consortium van brancheorganisaties met de overheid een integraal systeem ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren. Ook als het gaat om “zichtbare keurmerken.”

Zichtbare keurmerken

IRI richtte zich tijdens zijn onderzoek, waar Aldi en Lidl niet aan meededen op “zichtbare keurmerken”, andere duurzaamheidsinitiatieven liet het onderzoeksbureau buiten beschouwing. 

Reageer op dit artikel