nieuws

Drie trends in blockchain in de voedingsindustrie

Algemeen

Drie trends in blockchain in de voedingsindustrie

Blockchain vierde in januari zijn tiende verjaardag. Het heeft dus tien jaar geduurd voordat de technologie haar intrede deed in de voedingsindustrie. Er zijn momenteel ongeveer 50 blockchain-applicaties in ontwikkeling. Bedrijven zoals SAP, IBM en Microsoft claimen dat track and trace de nr 1 use case is, maar er kan veel meer.

Langzaamaan realiseert de voedselindustrie zich dat blockchain een sterke tool is om voedselvoorzieningketens te optimaliseren, risico’s te verminderen en de integriteit te vergroten. Zo zijn er merken als Moyee Coffee, waarbij blockchain deel van de merkidentiteit is. Maar ook bedrijven als Ahold Delhaize en Carrefour gaan voorzichtig aan de slag met blockchainoplossingen om hun productstromen in kaart te brengen. We zien drie grote trends voor 2019. 

Ten eerste, de vraag naar open, publieke blockchains neemt toe wanneer de use cases worden verbreed. Naast transparantie, zal blockchain ook worden ingezet voor efficiëntie in betalingen, accurate productinfo en bijvoorbeeld recalls. Dit vereist dat meer ketenpartners zich aansluiten, wat beter te borgen is op publieke blockchains. Momenteel zijn bij agrifood bijna alle blockchainoplossingen private blockchains. Dat betekent dat alleen deelnemers met toestemming informatie mogen delen of inzien. In een publieke blockchain kan iedereen meedoen en heeft iedereen dezelfde informatie beschikbaar. Het is te verwachten dat bedrijven die blockchain willen inzetten om informatie met de consument te delen, gaan experimenteren met publieke blockchainoplossingen.

Ten tweede, de digitale identiteit is misschien wel de meest interessante blockchainoplossing voor consumenten. De digitale identiteit geeft de mogelijkheid om je eigen informatie te beheren en alleen de nodige informatie te delen met instanties die je daar zelf toestemming voor geeft. Een voorbeeld daarvan is dat je bij de supermarkt per app deelt dat je ouder bent dan 18 jaar en dus een fles wijn mag kopen, maar niet hoe oud je precies bent en al helemaal niet wat je volledige naam is. Dat doe je momenteel wel door je paspoort te laten zien. Ook allergieën of voedselvoorkeuren zou je in de toekomst in de eigen digitale identiteit kunnen beheren en met geselecteerde partijen kunnen delen. Bijvoorbeeld wel met je arts, maar niet met je verzekeraar. Deze trend gaat heel wat verandering teweegbrengen voor de industrie.

Een belangrijke derde trend is in het automatiseren van data-invoer. “Garbage in is garbage out”. De data-invoer bepaalt de datakwaliteit van een blockchain. Een oplossing voor slechte data-invoer zit daarom in het automatiseren van invoerprocessen. Met Internet of Things kunnen machines zelf gegevens invoeren in de blockchain. Denk hierbij aan sensoren die automatisch de temperatuur van een product doorgeven. Deze automatisering bespaart niet alleen werk, maar zorgt ook voor minder kans op fouten in de data. Ook AI is een technologie die zich goed leent voor een samenwerking met blockchain.

Op de maandelijkse meetup Food Integrity Blockchained bespreken we deze trends verder en onderzoeken we elke maand een nieuwe use case. Ontdek hoe blockchain impact gaat hebben op jouw sector.

Reageer op dit artikel