nieuws

Trending in food 2019: Nieuwe thema’s voor QA

Algemeen

Trending in food 2019: Nieuwe thema’s voor QA

Jacob Schilstra, KTBA: ‘Zorg dat je er niet alleen voor staat’. Het werk van QA-managers wordt steeds omvangrijker en complexer. Ze krijgen in toenemende mate te maken met nieuwe thema’s zoals productintegriteit en het realiseren van een kwaliteitscultuur. “Je kunt die nieuwe kennis en skills niet allemaal zelf in huis hebben”, zegt Jacob Schilstra. “Laat je daarom op bepaalde onderdelen goed ondersteunen.”

Er komen veel nieuwe thema’s op QA-managers af. “Dit heeft alles te maken met de extra eisen die worden gesteld door de certificeringsstandaarden en door de toenemende maatschappelijke druk”, zegt Jacob Schilstra, director business development bij KTBA Kwaliteitszorg. “Je kunt als QA-manager niet altijd alle kennis en skills zelf in huis hebben. Daarom wordt het steeds belangrijker om je op specialistische gebieden te laten ondersteunen.”

Productintegriteit

Een voorbeeld van zo’n opkomend thema is productintegriteit. “Het maken van een goede risico-inventarisatie is omvangrijk”, zegt Schilstra. “Je hebt daarvoor kennis nodig over de frauderisico’s op bedrijfs- en productniveau. Ook moet je bijvoorbeeld weten welke risico’s er in de supply chain zijn zodat je de juiste maatregelen in de keten kunt nemen.”

Kwaliteitscultuur

Schilstra zegt dat het bovendien belangrijk is om een voedselveiligheids- en kwaliteitscultuur in een bedrijf te creëren: “Zorg ervoor dat je op alle niveaus in de organisatie draagvlak weet te creëren voor je standpunten zodat je er niet alleen voor staat. Hier heb je soft skills voor nodig. Weet je gewenst gedrag te stimuleren? Welk voorbeeldgedrag laat het management zien? En hoe meet je welke vorderingen er al zijn gemaakt? Het is belangrijk om het management mee te krijgen in jouw ideeën. Dit betekent dat je in staat moet zijn om je in hun positie te verplaatsen. Leer te denken en te praten in de termen die voor hen belangrijk zijn zoals bedrijfszekerheid, continuïteit en reputatieschade. Zo laat je zien dat je hun belang begrijpt. Dat zorgt er weer voor dat zij mede-eigenaar worden van de problematiek en dat je samen de juiste beslissingen neemt.”`

Transparantie

Schilstra verwacht dat communicatie in de toekomst steeds belangrijker wordt. “Je moet als bedrijf laten weten waar je voor staat, als het gaat om integriteit en verantwoord ondernemen.” Hij vervolgt: “Tegelijkertijd zien we dat de consument steeds kritischer wordt. Hij voelt zich al snel misleid. Dit betekent dat je kernwaarden meer moeten zijn dan mooie marketingtermen. Je moet het kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld door transparantie te geven in de hele supply chain. Door dit goed te managen win je het vertrouwen van de retail en de consument voor de lange termijn.”

www.ktba.com

NB. Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT van dit jaar. De serie bestaat uit gesponsorde interviews met partijen in de voedingsmiddelenindustrie over de huidige trends in de markt.

Reageer op dit artikel