nieuws

Trending in food 2019: Altijd audit ready

Algemeen

Trending in food 2019: Altijd audit ready

René de Jong, Infoland: ‘We zien een ketenfunctie ontstaan voor de QHSE-professional’. “De trend die wij zien, is dat het speelveld van de QHSE-professional steeds verder wordt opgerekt”, zegt René de Jong, marketing- en intelligencedirecteur bij Infoland. “Het volstaat al lang niet meer om alleen de interne organisatie te bedienen. We zien een ketenfunctie ontstaan.”

In de gesprekken met klanten hoort De Jong dat het altijd ‘audit ready’ zijn een grote uitdaging is. “Neem een van onze klanten: Hoogwegt Group, een handelsbedrijf in zuivelproducten. Als leverancier van melkproducten en melkpoeders richting hun klanten, zien zij een sterke toename van het aantal audits. Al hun afnemers, zoals supermarkten en verwerkende productiebedrijven, staan regelmatig aangekondigd of onaangekondigd op de stoep.” Infoland helpt organisaties om altijd audit ready te zijn. “Voorheen ging alles nog met papier en Excel. Dat was omslachtig, foutgevoelig en tijdrovend. Bij een audit was het veel werk om alle informatie boven water te krijgen. Er werden wel eens zaken vergeten of onvolledig aangeleverd. Met onze software is de QHSE-manager altijd voorbereid op een audit én heeft hij alle documenten met één druk op de knop beschikbaar.”

Slimme app

“Dat altijd audit ready zijn wordt steeds belangrijker voor QHSE-managers”, zegt De Jong. “Onze software helpt hen daarbij. Zo hebben we een slimme app waarmee je als organisatie eenvoudig audits en inspecties kunt uitvoeren op je telefoon. Denk daarbij aan 5S-checklists of BRC-audits. De afwijkingen worden direct vastgelegd en via een workflow naar de juiste persoon verstuurd. Zo krijg je automatisch gegenereerde realtime dashboards waarmee je als organisatie inzicht krijgt in de kwaliteit binnen de gehele organisatie, op afdelingsniveau of een specifieke locatie. De audits kunnen automatisch worden ingepland en de informatie is altijd en overal opvraagbaar. Verder kun je via de app al je incidenten en afwijkingen vastleggen. Dit geeft direct inzicht in het verbeterpotentieel van jouw organisatie en maakt dat je bij een volgende audit nog beter uit de bus komt.”

Continuous improvement

Voor de toekomst verwacht De Jong dat de eisen en verwachtingen rondom kwaliteit en voedselveiligheid alleen maar toenemen. “De verdere opmars van social media vraagt meer dan ooit om transparantie. Om aan deze toenemende kwaliteitseisen te voldoen, is het als foodbedrijf essentieel om slimmer en efficiënter te werken. Digitalisering helpt daar enorm bij.” De Jong licht toe: “Kwaliteitsbewaking in Word en Excel zal namelijk te tijdrovend, foutgevoelig en omslachtig blijken. Medewerkers accepteren het niet langer dat ze uren kwijt zijn met het zoeken naar documenten en het genereren van Excel-dashboards.” Twee thema’s die volgens De Jong een grotere rol gaan spelen zijn big data en artificial intelligence. “Denk daarbij aan de wijze waarop we met incidenten en afwijkingen omgaan. Vanuit Infoland hebben we een aantal initiatieven lopen waarbij we incidentanalyses verder gaan automatiseren. Niet langer zal de analyse afhangen van menselijke intelligentie: de software gaat ons verbetersuggesties aandragen. Een thema als ‘continuous improvement’ wordt daarmee laagdrempeliger gefaciliteerd en helpt bedrijven om een onderscheidende positie in te nemen en behouden.”

www.infoland.nl

NB. Trending in Food maakt deel uit van de laatste VMT van dit jaar. De serie bestaat uit gesponsorde interviews met partijen in de voedingsmiddelenindustrie over de huidige trends in de markt.

Reageer op dit artikel