nieuws

Sterke groei buitenshuis eten door Millennial

Algemeen

Sterke groei buitenshuis eten door Millennial

Millennials ontbijten steeds vaker buitenshuis. Supermarkten en outlets op treinstations profiteren hiervan.

Dit blijkt uit het jaarlijkse FoodShopper Monitor onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Het onderzoek is dit jaar gericht op de drie belangrijkste eetmomenten van de dag: ontbijt, lunch en diner. 

 

De volgende conclusies werden getrokken uit het onderzoek.

 

Ontbijt

Wat opviel bij het ontbijt is dat er de komende vijf jaar een grote verschuiving plaatsvindt van thuis ontbijten naar ontbijten onderweg of buitenshuis. Dit komt voornamelijk door de Millennial. Een vijfde van hen ontbijt minstens één keer per week buitenshuis. Onder andere supermarkten en outlets op treinstations profiteren hiervan. 

 

28% van de consumenten noemt tijd als oorzaak van het ontbijten buitenshuis. Bij het ontbijt draait het om snel en gemakkelijk ontbijten. Hierbij zijn Grab&go en handige verpakkingen cruciaal. 

 

Kant-en-klaarmaaltijden

Ook is er gebleken dat er een markt is voor premium kant-en-klaarmaaltijden. Vrouwen hebben namelijk vaker last van ‘kookstress’. Vrouwen koken nog altijd vaker dan mannen, zo blijkt uit het onderzoek maar hebben daar niet altijd zin in. Een kant-en-klaarmaaltijd is daar een alternatief op. Wel is ruim de meerderheid ervan overtuigd (63%) dat zelf koken gezonder is. 

Reageer op dit artikel