nieuws

Britse jongeren ervaren allergieën als probleem bij uit eten gaan

Algemeen

Britse jongeren ervaren allergieën als probleem bij uit eten gaan

Meer dan de helft van Britse jongeren met een voedselallergie gaat niet graag uit eten.

Dit blijkt uit onderzoek van de Food Standards Agency (FSA, de Britse NVWA, red), in samenwerking met Allergy UK (AUK) en Anaphylaxis Campaign (AC).

Resultaten                 

Uit de enquête kwam naar voren dat 67% van de jongeren zich ervan bewust is dat de horeca informatie moet bieden over de top veertien allergieën. Echter slechts 14% durft ook echt naar de informatie over allergieën te vragen en 14% durft dat helemaal niet aan. Verder is er 59% die neigt om elke keer naar hetzelfde restaurant te gaan, 55% die altijd het menu opzoeken voordat ze naar een onbekende plek gaan en is er maar 9% die met het restaurant contact opnemen voor informatie over bepaalde allergieën.

easy to ASK

Mede door deze resultaten wordt er nu een campagne gestart genaamd easy to ASK. Deze campagne moet jonge mensen aansporen om te vragen naar wat er in het eten zit, zodat ze veilige keuzes kunnen maken wanneer zij uit eten gaan. Easy to ASK is er niet alleen voor de gast die het restaurant bezoekt. Ook voor de restaurants zelf is het een herinnering om alert te zijn op bepaalde allergieën van de gast. Een gast vragen of hij/zij een allergie heeft, kan zijn of haar leven redden. ASK staat voor:

(A)lways ask about allergies

(S)peak up

(K)eep save

 

Belangrijke rol voor de voedselindustrie

FSA-voorzitter Heather Hancock zei echt een vooruitgang gezien te hebben hoe restaurants gasten benaderen op het gebied van allergieën. Maar desondanks is er nog steeds 60% die uit eten gaan ontwijkt vanwege hun allergie.

 

Volgens Hancock kan de horeca een belangrijke rol spelen om jongeren zich meer op hun gemak te laten voelen. “De horeca is verplicht om altijd informatie te geven over allergieën. Met onze easy to ASK-campagne, willen we aandacht en begrip vragen voor dit probleem om zo het vertrouwen van de jongeren een boost te geven. Ook moedigen we de restaurants aan om het makkelijker te maken voor iedereen om te vragen naar allergieën.”

 

Reageer op dit artikel