artikel

No Fairytales stopt groente in bollen

Algemeen

No Fairytales stopt groente in bollen

Ondernemer en levensmiddelentechnoloog Bernadette Kooijman werkte drie jaar lang vanuit huis. Nu begint haar start-up No Fairytales met een team van zes man steeds meer op een echt bedrijf te lijken. De groentetortilla’s liggen in bijna elke supermarkt en zijn door de opvallende verpakking en felle kleuren niet te missen. Daar komen nu hamburgerbollen met 33 procent groente bij. Dit artikel is verschenen in VMT 4 van 19 april 2019.

We spreken Bernadette Kooijman voor het eerst weer sinds drie jaar. Ze komt aangelopen in trainingspak en hardloopschoenen. De sportieve outfit, en vooral het schoeisel, staat symbool voor de stormachtige groei die haar bedrijf No Fairytales doormaakte. “Ik heb mijn hardloopschoenen altijd aan. Ik moet er namelijk steeds voor zorgen dat ik de concurrentie voorblijf.” Dat betekent volop blijven innoveren en geen moment verslappen.

Groentetortilla’s

De groentetortilla’s van No Fairytales liggen niet voor niets nog steeds in de schappen van Albert Heijn, waar Kooijman ze ruim drie jaar geleden introduceerde. Ze zijn er in de varianten boerenkool, paprika, wortel en biet. Kopieën van haar innovatie zijn nog nergens in het supermarktschap te vinden. Ze doet duidelijk iets goed, want inmiddels liggen de producten in bijna alle AH’s, maar ook bij Jumbo, Deen, Spar, Plus en Jan Linders. De distributie nam sinds begin 2017 toe van 500 naar 2.000 supermarkten in 2019. Ook zijn de tortilla’s naast Nederland te verkrijgen in België, Denemarken en Zweden.

Hamburgerbollen

Inmiddels staat de ondernemer er niet meer alleen voor. Haar zeskoppige team helpt haar met marketing, sales en productontwikkeling. De volgende grote innovatie staat voor de deur: hamburgerbol – len met 33 procent groente in de smaken pittige paprika-chili en tomaat-knoflook-ui. De saaie witte bollen konden wel een kleurtje gebruiken. “En we hebben ze onwijs lekker gemaakt”, aldus een enthousiaste Kooijman. “We willen consumenten die weleens een vette hap kopen, overhalen om net dat stapje gezonder te eten.” De ondernemer is er ook best trots op dat de bol tomaat-knoflook-ui voor 80 procent bestaat uit resttomaat afkomstig uit het Westland.

Wortel-anijs

In de schappen van Albert Heijn komt tegelijkertijd met de hamburgerbollen op 22 april de wortel-anijsverwenbol te liggen, ook met 33 procent groente. In tegenstelling tot de twee groentebollen bestaat dit soort zoet verwenbollen al. In Marokko bijvoorbeeld worden ze krachel genoemd en bevatten ze anijs, sesamzaad en bloemwater. Marokkanen eten ze graag bij het ontbijt of de thee. “Wij dachten: laten we ze een nieuw jasje met wortel en anijs geven. Dus met wat groente erbij. Eigen lijk gaat het om 36 procent, maar we willen de consument niet gek maken. In de hamburgerbollen zit 33 procent; dat percentage brengen we naar buiten.”

Meer groente

Graag had Kooijman in de bollen net als bij de tortilla’s 45 procent groente in plaats van 33 procent. Maar dat lukte niet – wel in de keuken maar niet in de productie. “Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat het een bolletje wordt dat kan rijzen, dus een bepaalde binding heeft. Anders valt het uit elkaar en wordt het te klef”, legt ze uit. “En mocht de wortel-anijsbol goed lopen als hij in de schappen ligt, dan hopen we nog een tweede zoete bol te introduceren.” Dat de tortilla’s bij ’s lands grootste retailer in de winkels liggen, betekende niet dat dit automatisch met de bollen zou gebeuren. Kooijman is er ruim een jaar mee bezig geweest. Het hielp natuurlijk wel dat AH’s broodpartner Goedhart-Borgesius de innovatie van No Fairytales produ ceert. Hierdoor ontstaat schaal en dat drukt de kosten. “Daarom kan ik de bollen redelijk goedkoop in de markt zetten.”

Suiker- en zoutreductie

Naast een zo hoog mogelijk percentage groente in haar producten, houdt Kooijman ook rekening met suiker- en zoutreductie. Toch bevatten de groentetortilla’s bijvoorbeeld glucosestroop. Het is een hulpstof en er zit maar een piepklein beetje in, zegt ze. Dat kun je ook zien aan de positie op de ingrediëntenlijst: na zout. Soms moet je nu eenmaal concessies doen, aldus de ondernemer. Haar producten bevatten bijvoorbeeld ook E-nummers. “Maar die zijn goed gekeurd door de EFSA”, licht ze toe. “Als No Fairytales moet je eerlijk en trans parant com municeren over wat je doet. De suiker in onze producten is afkomstig van de groente.” En de levensmiddelentechnoloog geeft het eerlijk toe: het zoutgehalte in de tor tilla’s is nog wat hoog, maar in de bollen is dat al een stuk minder. “Bij de volgende stap pas ik het gehalte in de tor tilla’s aan.”

Instagram en Voedingscentrum

Toen ze als eerste startte met de groentetortilla’s had ze het tij mee. Het Voedingscentrum paste in die jaren de dagelijkse groenteaanbeveling aan van 200 gram naar 250 gram. Ook kwam Instagram op, een ideaal sociaal medium voor de kleurrijke tortilla’s van No Fairytales. “Deze ontwikkelingen hielpen mij bij de introductie van mijn producten. Supers stonden op voor producten van start-ups. Als ik twee jaar eerder was geweest, was het misschien anders gelopen.”

Jaarlijks één innovatie

Ieder jaar streeft Kooijman naar de introductie van minimaal één innovatie. In 2020 komt er weer een nieuw groenteproduct aan, iets heel anders dan de tortilla’s en bollen. Wat dan precies, wil Kooijman niet zeggen – de concurrentie slaapt namelijk nooit. Het is ook nog helemaal niet zeker of deze toekomstige innovatie weer bij Albert Heijn in de schappen komt. Weliswaar slaagden al haar innovaties tot nu toe altijd; dat blijft niet zo. Niet voor niets moet het aantal projecten waaraan ze werkt omhoog van twee naar zeven. Dit verhoogt immers de slagingskans. “Als je een paar ballonnetjes oplaat, worden er altijd wel een paar uit de lucht geschoten. Bovendien willen we de consument blijven verrassen”, stelt de levensmiddelentechnoloog. “We moeten dus blijven innoveren. Dat is ons bestaansrecht in het schap ten opzichte van grote A-merken en private label.” De hardloopschoenen blijven dus hard nodig.

Reageer op dit artikel