artikel

Paul’s Quinoa gelooft niet in keurmerken

Algemeen

Paul’s Quinoa gelooft niet in keurmerken

Startup Paul’s Quinoa presenteerde zich onlangs op ’s werelds grootste voedingsmiddelenbeurs SIAL als het bedrijf dat de ‘eerste Quinoa-ontbijtgranen’ op de markt brengt. Maar misschien nog wel belangrijker is de directe steun die het bedrijf biedt aan Peruviaanse boeren. Dit artikel is verschenen in VMT 15 van 14 december 2018.

Alle producten waar je maar enigszins quinoa in kunt verwerken waren te vinden op de kleine stand van Paul’s Quinoa uit Roelofarendsveen: repen, maaltijden en soepen. Maar ook de ‘basics’: vlokken, zaden, bulgur en meel, allemaal gemaakt van quinoa, zitten in het assortiment. Nieuw zijn de ontbijtgranen: Quinoa Pops in de varianten chocolade, honing en naturel gemaakt van gepofte quinoa. De biologische en glutenvrije producten bevatten alleen quinoa die tot pops is geëxtrudeerd. “De ontbijtgranen bestaan uit één ingrediënt, zijn dus clean label en in de naturelvariant zit geen toegevoegde suiker”, vertelt operationeel manager Wouter van Heugten van het in 2014 opgerichte bedrijf.

Pops van quinoa

Volgens Van Heugten is dit het eerste ontbijtproduct van gepofte quinoa. Hij geeft toe: het product is niet “heel spannend en innovatief ”. Toch zijn de Franse retailers Casino en E.Leclerc, waar de ontbijtproducten (€ 4,49 per pak) in de schappen liggen, erg tevreden. “Eindelijk een puur product is hun reactie”, aldus Van Heugten, die eraan toevoegt dat een groeiende groep consumenten interesse toont in dergelijke producten.

Steun boeren

Wat Paul’s Quinoa bijzonder maakt zijn niet zozeer de voedingsmiddelen, maar het hele concept dat zich richt op het helpen van Peruviaanse boeren om quinoa meer waarde te geven, vertelt de operationeel manager. “We zijn nu bezig met Wageningen University & Research (WUR) om boeren uit de Peruviaanse Andes te helpen hun productie met behulp van zaaitechnologie en gewasselectie te verbeteren.” Zomaar een ‘zak geld geven’: daar geloven ze in Roelofarendseveen niet in. Een paar keer per jaar reist een gezelschap van Paul’s Quinoa – inclusief een landbouwingenieur – naar Peru om quinoazaden te kopen en waar nodig advies te geven bij de quinoateelt. Het jonge bedrijf gelooft in het direct steunen van de boeren en dit niet te doen via keurmerken als Fairtrade. Uiteindelijk wil Paul’s Quinoa dat zoveel mogelijk van de verwerking en het verpakken van quinoaproducten in Peru gebeurt. Het doel: zoveel mogelijk waarde creëren voor de boeren.

Pablo’s Quinoa Revolution

Volgend jaar krijgt het bedrijf een andere naam: Pablo’s Quinoa Revolution. Die geeft beter weer waar Paul’s Quinoa voor staat: het verhaal vertellen van de boeren waar het bedrijf mee samenwerkt en uitleggen hoe de waardeketen werkt. Het woord ‘revolutie’ geeft met een knipoog de ‘strijd’ tegen aardappels, pasta en rijst weer. “We brengen de boodschap over dat quinoa veelzijdig en gezond is. Tegelijkertijd laten we zien dat onze samenwerking met de boeren stoelt op een echt partnerschap.” Paul’s Quinoa hoopt met de nieuwe naam meer naamsbekendheid genereren. In 2019 liggen de quinoaproducten onder het nieuwe merk in de supermarktschappen. Verheugten hoopt het grote publiek meer kennis over quinoa en de boeren mee te geven. “Wist je bijvoorbeeld dat er drie soorten zijn: rode, zwarte en witte quinoa?” Ook de agrariërs hoog in het Peruviaanse Andesgebergte mogen de waarde van hun product best wel meer gaan inzien: “Een boer vertelde me dat ze quinoa alleen als kippenvoer gebruiken.”

Reageer op dit artikel