artikel

‘ Techniek niet meer dominant in QA’

Algemeen

‘ Techniek niet meer dominant in QA’

Kwaliteitsmedewerkers krijgen bij Nestlé alle mogelijkheden zich te ontwikkelen. Ze hoeven niet allemaal een technische achtergrond te hebben. Communicatieve vaardigheden zijn minstens zo belangrijk om kwaliteitsbeleid in alle geledingen te laten doordringen en kennis over te dragen. Dit artikel is verschenen in VMT 8 van 22 juni 2018.

Nadat hij was afgestudeerd aan de hogere beroepsopleiding voor levensmiddelentechnologie in Bolsward begon Klaas Cuperus als operator in de zuivelfabriek van Nestlé in diezelfde plaats. “Destijds had Nestlé nog zeven fabrieken in Nederland en waren er mogelijkheden te over”, herinnert hij zich. Toen leek het onmogelijk om het kwaliteitsvak in te gaan zonder een technische of technologische opleiding. Ervaren kwaliteitsmanagers hebben bijna allemaal, net als Cuperus zelf, een achtergrond in de levensmiddelentechnologie. Maar het vak is aan verandering onderhevig: de techniek is niet langer de dominante factor. Communicatie- en managementvaardigheden zijn minstens zo belangrijk. De jongeren die de laatste jaren kwaliteitsfuncties gingen bekleden, zijn lang niet altijd de techneuten die nog wel de kwaliteitszorg domineren. Kwaliteitsmedewerker Dominique Eissing (31) bijvoorbeeld, studeerde Voeding en Gezondheid aan Wageningen University & Research en werkt nu twee jaar bij Nestlé. “Ik wilde altijd al bij een groot bedrijf werken en zag veel vacatures in QA voorbijkomen. Ik vind kwaliteit en veiligheid belangrijk. Ik dacht: laat ik proberen of ik het wat vindt.” Nu, na twee jaar, heeft ze het nog steeds naar haar zin op haar werkplek op het hoofdkantoor van Nestlé Nederland in Amstelveen. Tijdens haar studie kreeg ze nauwelijks te maken met vakken als proceskunde en ging het weinig inhoudelijk over levensmiddelentechnologie. Maar ze heeft niet het gevoel dat dit haar belemmert in haar dagelijks werk. Dat is niet vreemd, vindt Cuperus. Een kwaliteitsfunctionaris is niet meer per definitie iemand met een technische achtergrond. Die tijd is voorgoed voorbij.

Verschillende kleurprofielen

Cuperus is tegenwoordig hoofd Kwaliteit en Corporate Affairs bij Nestlé Nederland. Toen hij ruim twintig jaar geleden de arbeidsmarkt betrad, bestond het werk van een kwaliteitsmedewerker voornamelijk uit de controle van monsters. Maar daarna verschoof het langzamerhand van kwaliteitscontrole (QC) naar kwaliteitsborging (QA). Van daaruit ging het naar kwaliteitsmanagement en leiderschap in kwaliteit. Die veranderingen vereisen een breder palet aan competenties. “Kwaliteitsmensen houden zich bijvoorbeeld steeds meer bezig met continu verbeteren, zowel in de fabriek als op kantoor. En als je het hebt over leiderschap in kwaliteit, wordt verwacht dat de kwaliteitsafdeling oplossingsgerichte mogelijkheden ontwikkelt. Zoek je dus iemand die dit kan, dan kom je niet per definitie uit bij iemand met een technische achtergrond.” Omdat de QA’ er tegenwoordig een alleskunner moet zijn, hanteert Nestlé verschillende persoonsprofielen: blauw (introvert, analytisch, oog voor detail), rood (extravert, resultaatgericht), geel (creatief en resultaatgericht) en groen (sociaal, empatisch en teamspeler). Cuperus: “Met alleen blauwe mensen gaan we de oorlog niet winnen. Met rode alleen trouwens ook niet. We moeten balans creëren in het team.” Eissing is blauw noch rood. Zij is geel. Cuperus: “Ze is heel creatief. Ik kan prima een presentatie geven, maar Dominque heeft dat van nature. Ik ben wel weer wat roder.” Omdat verbinding zoeken met de rest van de organisatie (lees: samenwerking) belangrijker wordt, neemt het blauwe profiel af in belangrijkheid. Dit blijkt bijvoorbeeld uit overleggen tussen Sales, Marketing en Kwaliteit. “Zij willen dat we kansen zien. Dit vergt creativiteit en oplossingsgerichtheid”, benadrukt Cuperus.

Van muurbloempje naar proactief

De perceptie van de afdeling Kwaliteit veranderde de afgelopen jaren van muurbloempje naar proactieve samenwerkingspartner. Toen Cuperus acht tot negen jaar geleden begon met leidinggeven, had de afdeling Kwaliteit binnen de interne organisatie geen al te goede naam: bang om beslissingen te nemen en niet proactief. “Toch waren we technisch en inhoudelijk erg goed.” Maar Cuperus wist dat de afdeling zelf de informatie moest gaan halen bij interne belanghebbenden, meer moest samenwerken in plaats van afwachten in de eigen cocon. Met als gevolg dat het profiel van de kwaliteitsmedewerker langzamerhand zou veranderen. “Een supertechneut en een marketeer matchen niet altijd. We evolueerden daarom van een analytisch naar een complementair team. Zo kun je elkaar helpen met het vinden van oplossingen.” Het is belangrijk dat de teamleden in het begin veel aandacht besteden aan elkaars kracht en valkuilen. Is iemand bijvoorbeeld blauw, dan kan het voor diegene lastig zijn een beslissing te nemen. Een geel iemand loopt het risico te veel hooi op de vork te nemen. Als manager kun je hierop coachen en collega’s kunnen elkaar helpen.”

Millennial breed geïnteresseerd

De gele Dominique Eissing voelt zich bij ‘s werelds grootste voedingsmiddelenbedrijf uitstekend op haar plaats. Daar houdt ze zich bezig met de klachtenafhandeling van producten. Daarnaast is ze betrokken bij leanprojecten en is ze verantwoordelijk voor het auditplan van alle Nederlandse leveranciers. “Mijn kracht is het motiveren en enthousiasmeren van collega’s om met een project aan de slag te gaan. En zo de QA-afdeling binnen te loodsen bij deze projecten. Ik heb een groot netwerk binnen de organisatie. Ik ken veel mensen en ze vragen me ook dingen. Ik ben echt iemand die groot denkt. Soms springt Klaas bij als het gaat om de details, om zaken te concretiseren. Daar ben ik min – der goed in.” Cuperus knikt. “Soms moet je meer prioriteiten stellen. Ik help hiermee.” Het gaat er niet om hoe je als QA’er iets doet, als het uiteindelijk maar resultaat oplevert. “Maar natuurlijk wel binnen de kaders die Nestlé stelt. Wat is er mooier dan je eigen weg te bewandelen, die dan ook tot resultaten leidt.” Eissing is blij met die vrijheid. “Als ik een fout maak, dan leer ik daar van.” Het brede takenpakket van QA’ers en de focus op samenwerking bij Nestlé sluit goed aan op wat de jonge generatie, de millenials, zoekt in een baan. Deze breed geïnteresseerde groep streeft ernaar zich te blijven ontwikkelen. Cuperus: “We willen jonge medewerkers inspireren en organiseren daarom ook regelmatig out-of-the-box seminars.” Eissing somt er een paar op: een workshop hoe je met je slaap omgaat om beter te presteren of een kookworkshop om teamwork te bevorderen.” De jonge kwaliteitsmedewerker gaat binnenkort met zwangerschapsverlof. Daarna wil ze zeker nog verdere stappen maken bij Nestlé: zelf audits doen in een fabriek en meer leren over hygiëne bijvoorbeeld en wellicht een stap naar het buitenland.

Reageer op dit artikel