artikel

Column: De kunst van bewust kopen

Algemeen

Column: De kunst van bewust kopen

Het is van maatschappelijk belang dat Nederlanders er een bewustere levensstijl op nahouden. Overheid, producenten en retailers dienen de consument hierbij te helpen en te stimuleren zonder betutteling. Want daar houden Nederlanders niet van. Spreek daarom weloverwogen van een bewuste in plaats van een gezonde levensstijl. Van het woord ‘gezond’ krijgen namelijk een heleboel mensen spontaan jeuk. Dit artikel is verschenen in VMT 7 van 1 juni 2018.

Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen dondersgoed weten wat goed en minder goed is voor hun gezondheid. Het grote probleem ligt echter aan de ene kant bij de kennis die ze ontberen en aan de andere kant bij het wantrouwen van de Nederlanders ten opzichte van allerlei keurmerken en claims.

Gevoelig voor keurmerken Ongeveer 80 procent van de ondervraagde shoppers (in de foodmarketingwereld degene die boodschappen doet, red.) heeft een onvolledig, onjuist of zelfs helemaal geen beeld van wat de keurmerken nu daadwerkelijk betekenen. En dat is jammer. Want als ergens het koopgedrag is te beïnvloeden, dan is dat op de winkelvloer. We weten ook dat de shopper voor keurmerken wel gevoelig is. Dit kan bijvoorbeeld zijn vanwege de autoriteit die ze uitstralen. Bovendien helpt het de shopper in kundigheid: kijk mij in staat zijn om een bewuste keuze te maken. Ook werkt het status- of sociaalverhogend: kijk mij bewust bezig zijn.

Vinkjes verdwenen

Dus alle seinen op groen voor de keurmerken, zou je zeggen. Maar niets is minder waar. In 2016 opende de Consumentenbond vol de aanval op het oerwoud van keurmerken en in het bijzonder op de Groene en Blauwe Vinkjes. Sindsdien is er – voor de shopper althans – verdacht weinig gebeurd. De Vinkjes zijn verdwenen en zijn vervangen voor de Kies ik gezond?-app, die ruim een jaar ge leden is geïntroduceerd en inmiddels een stille dood lijkt te sterven. Google Play geeft aan dat de app op een schaal van 5 met een 2,2 wordt gewaardeerd. Het aantal downloads is slechts 50.000.

Shopper verdwaald

Hoe nu verder? De shopper is hier duidelijk in: die wil een uniforme, transparante, objectieve en supersimpele signalering terug zien in de supermarkt. En wel op de voorkant van alle verpakkingen in leesbare taal en lettergrootte. Gezond of minder gezond; zij willen zelf de bewuste keuze kunnen maken. Een stoplichtsysteem, zoals in het Verenigd Koninkrijk wordt gehanteerd, heeft de voorkeur. Sinds 2016 is de shopper verdwaald. De voedingsmiddelenindustrie wordt hiermee tekortgedaan, want die heeft wat productverbeteringen betreft best wel wat slagen gemaakt de afgelopen jaren. Overheid, retailer en producent, verenigt u en stop de verwarring.

Auteur: Art Frickus, Conspicuous. Met zijn onderzoek & resultaatbureau Conspicuous helpt en stimuleert Frickus retailers en leveranciers meer rendement uit de winkelvloer te halen. http://www.conspicuous.eu/

 

Reageer op dit artikel