artikel

Pop-up in Ekoplaza vrij van plastic

Algemeen

Pop-up in Ekoplaza vrij van plastic

Ekoplaza opent een plasticvrije pop-upstore in de vestiging in Amsterdam. De schappen daarvan zijn gevuld met producten in verpakkingen van glas, aluminium, papier en composteerbare verpakkingen. Dit artikel is verschenen in VMT 4 van 30 maart 2018.

Een plasticvrije zone in een supermarkt is wereldwijd hot nieuws. “CNN, New York Times, BBC; ik heb ze allemaal aan de lijn gehad.” Dat zegt Sean Sutherland van de internationale milieuactiegroep A Plastic Planet tijdens de opening van het plasticvrije Ekoplaza Lab op een koude wintermorgen in Amsterdam.

“We wilden niet een hele winkel, alleen een plasticvrij gangpad. Het leek alsof we vroegen om het onmogelijke,” memoreert de kleurrijke Britse voorvechter van een plasticvrije wereld haar zoektocht. Ze vroeg het aan Britse retailers maar kwam daar niet verder. Via inspanningen van de Amsterdamse Plastic Soup Foundation (PSF) kwam ze in contact met Ekoplaza. Deze supermarktketen is al heel lang partner van PSF. Zes maanden later was de eerste plasticvrije zone in een supermarkt – Ekoplaza Lab – een feit. Volgens Sutherland is het niet toevallig dat de eerste in Amsterdam is. “Noord-Europa stuwt de verandering.” A Plastic Planet, Ekoplaza en de Plastic Soup Foundation bundelen met Ekoplaza Lab hun krachten om een gezondere wereld met minder plastic te creëren. Zij roepen de overheid dringend op om maatregelen te treffen, vragen leveranciers hun productieproces aan te passen en sporen consumenten aan kritisch te zijn over de aankoop van producten met plastic verpakkingsmaterialen.

ekoplaza 3

Ekoplaza Lab

De pop-upwinkel komt in een aanbouw van een Amsterdamse vestiging van de keten. De intentie is om dit concept onder de noemer Ekoplaza Lab verder uit te rollen, zodat tegen het einde van dit jaar alle 74 filialen in Nederland voorzien zijn van een plasticvrije zone. In de pop-upwinkel worden bijna 700 plasticvrije producten aangeboden, die allemaal zijn voorzien van het nieuwe keurmerk Plastic Free. Alle producten met dit keurmerk zijn juridisch door Client Earth geaccordeerd.

Naast verpakkingen van papier, glas en aluminium liggen er ook volledig composteerbare verpakkingen als alternatief voor plastic. Grondstoffen zijn onder andere plantaardige vezels, houtpulp, cellulose of melkzuur. Op de schappen liggen wortels en aardappelen in composteerbare verpakkingen en verwerkte voedingsmiddelen, zoals koffie in afbreekbare cups en zelfs chips. De verpakking van chips is vaak moeilijk te recyclen. Algemeen directeur Erik Does van Ekoplaza: “Plasticvrije supermarkten zijn een belangrijke opstap naar een betere toekomst. We weten dat onze klanten er klaar mee zijn dat producten verpakt zitten in een of meer lagen plastic. Door gebruik van innovatieve methoden, zoals composteerbare biomaterialen, hebben we een milieuvriendelijker alternatief gevonden voor plastic verpakkingen.”

ekoplaza 2

Geen marketingactie

De ceo van Ekoplaza benadrukt dat deze pop-upstore geen marketingactie is. “We zijn al jaren bezig met onze leveranciers. We zijn meer dan een biosupermarkt. Het is triest dat we de enige supermarkt zijn die dit heeft aangedurfd. We willen laten zien dat het mogelijk is. Te druk is geen excuus meer. Ook wij hebben het druk, we breiden uit naar meer winkels, maar het kan wel.”

Does zoekt steun bij de overheid voor meer industriële composteerinstallaties, zodat de consument op meer plekken terecht kan voor het composteren van verpakkingen. Hij is ook van mening dat composteerbare verpakkingen op meer plekken in de schappen moeten komen om zo massa te creëren. “Recyclen van plastics is slechts een deel van de oplossing. Sowieso zijn lang niet alle plastics recyclebaar. En bovendien komt een deel van het materiaal toch in zee terecht. Of het komt in een laagwaardige toepassing terug. Alles wat we in deze pop-upstore hebben, is 100 procent composteerbaar.” Sutherland hoopt dat andere supermarkten in de hele wereld in de voetsporen treden van Ekoplaza Lab. Ook Does hoopt dat. “Met deze winkel willen we andere bedrijven inspireren en laten zien dat het wel kan.”

ekoplaza 1

Reageer op dit artikel