artikel

Nieuwe gewassen in trek bij productontwikkelaars

Algemeen

Nieuwe gewassen in trek bij productontwikkelaars

Er zijn merken en ingrediëntenleveranciers die er wel bij varen dat consumenten steeds kritischer worden op wat ze via hun voeding binnenkrijgen. Cleanlabel-producent Dafco en zustermerk Peak’s Free From zijn daar goede voorbeelden van. De laatste trend is een toenemende vraag naar ingrediënten als tijgernotenmeel ofwel chufameel, bakbananenmeel en zoete-aardappelmeel.

Dat signaleert Bart Wullems, managing director bij Dafco, dat staat voor Dutch Allergy Friendly Concepts, en het glutenvrije Peak’s Free From. Clean-labelproduc – ten zijn niet meer weg te denken uit de supermarktschappen. Wullems ziet dan ook dat het goed gaat met de handel: “Consumenten kiezen duidelijk steeds bewuster wat ze wel en niet willen eten. Sommigen doen dat omdat ze bepaalde stoff en minder of helemaal niet binnen wensen te krijgen, anderen omdat ze een allergie of overgevoeligheid voor bepaalde stoff en hebben en daarom op zoek zijn naar bijvoorbeeld gluten-, lactose- en eivrije producten.” De eindproducten en ingrediënten die bij Dafco en Peak’s Free From van de band komen, zijn sowieso glutenvrij. Maar ook andere allergenen worden vaak uitgesloten in het assortiment. Iconen op de verpakkingen laten dat zien. De productrange varieert nu van crackers en koekjes tot brood- en bakmixen. Daarnaast produceert Dafco een deel van Albert Heijns glutenvrije productlijn, zoals de mixen en ontbijtproducten. Verder vervult het bedrijf een belangrijke rol als leverancier van glutenvrije en allergievriendelijke ingrediënten. “Wij vermalen en vermarkten zo’n beetje alle glutenvrije ingrediënten op de markt, waaronder boekweit, amaranth en quinoa.”

Tijgernotenmeel

Binnen deze clean-labelmarkt zijn nieuwe subtrends waar te nemen. “2016 was het jaar van de peulvruchten als ingrediënt. Producenten zijn nog steeds bezig het eiwitgehalte te vergroten, bijvoorbeeld in deegwaren. Daar is nog steeds vraag naar, dus dat eff ect ebt nog steeds na. Maar een nieuwe trend van het laatste anderhalf jaar is de sterk groeiende vraag naar ingrediënten als tijgernotenmeel ofwel chufameel, bakbananenmeel en zoete-aardappelmeel. Het bijzondere aan bijvoorbeeld tijgernotenmeel is dat het niet om een noot gaat, maar om een knolgewas dat onder de grond groeit. Het geeft een lekkere, zachte en zoete nootachtige smaak, maar dan zonder notenallergeen. Een goede vervanger voor bijvoorbeeld amandel.” Maar ook producten die al iets langer in de markt te vinden zijn, zoals teff – oergraan uit Ethiopië – en sorghum zitten in de lift , vertelt Wullems. “Producenten zetten hun productontwikkeling in op deze gewassen om zodoende minder tarwe te gebruiken en producten met een betere voedingswaarde te krijgen.” Teff bevat veel vezels en de glycemische index is heel positief voor bijvoorbeeld duursporters. “Toepassingen zien we vooral in pasta’s, brood en koeken.”

Kentering

Als ingrediëntenleverancier signaleert Wullems dat er bij R&D-afdelingen van voedingsmiddelenbedrijven – ook bij de grotere – een kentering gaande is. “Productontwikkelaars vragen steeds meer informatie over onze ingrediënten. Ze bakken, ontwikkelen en experimenteren ermee. Dat is positief. Daarnaast zien we een opvallende verschuiving in de vleesindustrie. Waar vroeger met tarweproducten werd gewerkt om vleesproducten te binden, zoekt men nu vaak naar alternatieven om dat beter te doen.”

Reageer op dit artikel