artikel

Fruity King wil sapkoning worden

Algemeen

De ambitie van Fruity King liegt er niet om. De leverancier van sappen uit Barendrecht wil het met zijn merken schoppen tot Europees marktleider. Nieuwe concepten als de Mega Mindy-smoothie en Limonada! moeten daarbij helpen. Waar de markt jarenlang groeide, treedt er nu stabilisatie op. “De markt is volwassen aan het worden.”

Fruity King maakt de verse sappen op de productielocatie in Barendrecht. “Vers betekent bij ons dat we de vruchten op locatie persen en mengen met andere vruchten en dat het eindproduct niet gepasteuriseerd is”, legt Jos van der Keur uit. Als kwaliteitsmanager proeft hij dagelijks de sappen die op de productielocatie worden gemaakt. Fruity King brengt ook producten op de markt die licht zijn gepasteuriseerd, maar die worden elders geproduceerd.

Niet persen maar zuigen
Bakken vol met sinaasappels komen dagelijks binnen in Barendrecht. Het is de belangrijkste grondstof. Zo’n 20.000 tot 60.000 kilo per dag, zegt Van der Keur. Op een drukke dag soms 80.000. Als een order ’s ochtends binnenkomt dan starten de medewerkers ’s nachts met de productie en vertrekken de sappen aan het einde van de middag richting klant. Fruity King levert vooral aan retail en horeca, waarbij ongeveer 60% van de verse sappen onder het merk the fruit lab de locatie verlaat en de rest onder private label.

De sinaasappels gaan via een lopende band richting pers. Op dit moment (eind februari) zijn ze afkomstig uit Egypte en Marokko. Afhankelijk van het seizoen haalt de inkoper die voor het bedrijf werkt de vruchten uit andere delen van de wereld. Verschillende rassen worden gemengd, waarbij de smaak altijd een beetje zal variëren, legt Van der Keur uit. Maar wel binnen een bepaalde bandbreedte en waarbij het uitgangspunt is dat het sap goed van kwaliteit is.

Op een lopende band haalt een medewerker de slechte sinaasappels tussen de rest uit. Vervolgens worden ze gewassen en gaan ze de persen in. Alhoewel. “Eigenlijk zuigen we de citrusvruchten uit”, zegt Van der Keur. “Als je citrusvruchten perst dan komen er etherische oliën uit de schil in het sap. Die zorgen voor een bittere smaak.” De machine slaat een pin in elke sinaasappel en deze zuigt bij het terugtrekken het sap mee. Een sinaasappel levert 50% sap en 50% schil. De dagproductie bedraagt zo’n 30.000 liter sap. De schillen worden elders verwerkt tot veevoer.

Vezels
Na het persen gaat het sap via leidingen naar tanks. Naast sinaasappelsap zijn er verschillende tanks voor andere soorten sap. Via een touchscreen kunnen alle sappen met elkaar worden gemengd. Met ditzelfde scherm regelt een medewerker ook het tussentijds reinigen en het cleaning-in-place na afloop van de dag. Sensoren in de tanks houden bij hoeveel er nog in zit.

Het pureren van vruchten als kiwi en aardbei gebeurt op een andere locatie. De puree komt in zakken binnen en wordt handmatig bij het mengsel gevoegd. Na mengen volgt afvullen in verschillende maten containers. Van 2 liter containers voor de horeca tot 125 milliliter flesjes voor kleinverpakkingen. Als de verpakkingen van etiket zijn voorzien, volgt korte opslag, want alles vertrekt diezelfde dag nog richting klant.

Sommige sapjes dragen het Ik Kies Bewust-logo en andere niet. Van der Keur: “We laten alle sappen onderzoeken in een extern laboratorium. Uiteraard op microbiologische aspecten, maar ook op voedingswaarden. Bijna alle sappen bevatten genoeg vezels om het logo te krijgen. We proberen daar wel zo veel mogelijk op te sturen. Maar het belangrijkste is om een goed product te maken.”

Stabiliserende groei
De grootste uitdaging van verse sappen is de koeling, zegt Van der Keur. Fruity King bestaat sinds 1992. In 2005 vestigde het productiegedeelte zich op de huidige locatie in Barendrecht. In een oude bakkerij werd een volledige koelfabriek gebouwd, want nergens mag het warmer dan 7°C zijn. Destijds is een grote slag gemaakt in het automatiseren van het hele productieproces. “Nu is het een volledig gesloten systeem”, licht de kwaliteitsmanager toe, “waar nog weinig mensenhanden aan te pas komen.” Waar de fabriek in 2003 vijf medewerkers telde, werken er nu vijfendertig tot veertig mensen. “Elke dag wordt een batch sap gemaakt en worden duizenden flesjes per uur afgevuld.”

Door de groei van het bedrijf en de komst van het dagelijkse batchproces bleef er weinig ruimte voor kleinere experimenten. De kleinste batch uit het geautomatiseerde proces is 400 tot 500 liter. Om meer te kunnen variëren en gemakkelijker te starten met nieuwe smaken, richtte Fruity King eind 2009 de Fruit Academy op. In een proeflokaal kunnen kleine batches van nieuwe smaken worden gemaakt. Dit leverde acht nieuwe smaken, waaronder ook vier seizoensproducten, bijvoorbeeld kersen voor de zomer en peer in de herfst.

In Nederland is het segment verse sappen de laatste jaren gigantisch gegroeid. In het buitenland is dat veel minder aan de orde. Toch probeert Fruity King ook in andere landen langzaam maar zeker voet aan de grond te krijgen, maar het bedrijf levert nu nog beperkt in België en Duitsland. Waar de markt jarenlang groeide, lijkt er nu iets meer stabilisatie op te treden. “Voornamelijk komt dit doordat de markt meer volwassen is geworden”, verklaart Van der Keur.

Houdbaarheid
Het nadeel van verse sappen is dat ze beperkt houdbaar zijn. Zo’n acht dagen, mits de volledige keten voldoende gekoeld is. Gisten zijn het grootste probleem. Die zitten nu eenmaal op fruit, legt Van der Keur uit. De houdbare sappen die Fruity King in Duitsland maakt, ondergaan een zogenaamde flashpasteurisatie. Dit betekent dat ze heel korte tijd onder heel hoge temperatuur worden gepasteuriseerd. Dit maakt ze zo’n veertig dagen houdbaar. Appelsap is bijvoorbeeld niet vers te verkrijgen, vertelt Van der Keur. Dat blijft ongepasteuriseerd maar een paar dagen goed.

Maar met de pasteurisatie kan ook smaak verloren gaan, meent hij. Vandaar dat er in Barendrecht vooralsnog geen pasteur te vinden is. Wel zoekt het bedrijf naar andere oplossingen. Een volgende stap is bijvoorbeeld behandeling van de lucht in de productieruimtes. Als de lucht schoner is, is er minder kans op besmetting. Daarnaast onderzoekt Fruity King alternatieve methodes om de houdbaarheid te verlengen.

Verse sappen raken steeds meer ingeburgerd in Nederland, maar de consument moet blijven wennen aan het feit dat vers sap beperkt houdbaar is, zegt de kwaliteitsmanager. “De consument is lang houdbare sappen gewend. Ik zeg altijd dat je ons sap hetzelfde moet behandelen als je met melk doet. Dan gaat het goed.”

De merken
Fruity King brengt producten onder verschillende merken op de markt. Met ‘the fruit lab’ won het bedrijf onder andere tijdens de internationale drankenbeurs Drinktec 2009 in München een prijs voor het beste nieuwe merk. De kleine vierkante flesjes met vers sap hebben elk een cijfercode. Hanneke Mulder, marketingmanager, vertelt: “Het merk is in 2008 geïntroduceerd en inmiddels zijn er meer dan dertien smaken. De smaken bestaan uit zo min mogelijk combinaties van vruchten. Hoe zoet, zuur of bitter een drankje is communiceren we via nummers op de verpakking. Ook de rassen van de verschillende vruchten staan op het etiket.”

Binnen the fruit lab staan nieuwe introducties op de rol. De Mega Mindy Smoothie is een iets langer houdbare smoothie voor kinderen. De pakjes staan vanaf maart in het koelschap van de Nederlandse en Belgische supermarkten. “Met deze smoothie maken we de introductie naar retail. Vooralsnog was the fruit lab alleen in de horeca en buitenshuis verkrijgbaar”, legt Mulder uit. “Het is een smoothie speciaal voor kinderen gemaakt van lekkere zoete vruchten die iets dunner van structuur is. Met de figuren Mega Mindy en Mega Toby maken we het leuk voor kinderen om fruitsap te drinken.”

Daarnaast komt er in maart het nieuwe merk Limonada! op de markt: een fruitwater dat dient als dorstlesser. Het is een fruitdrink met toegevoegde vitamine C en de zoetstof sucralose. Mulder: “Dit sap is voor een brede doelgroep en verkrijgbaar in het koelschap van de supermarkt. De opvallende verpakking is 1,75 liter.”

Fruity King voert ook nog het biologische merk Rijp, een puur geperst sap, niet van concentraat. Dit sap is licht gepasteuriseerd en bevat als basis appelsap met de smaken blauwe bes en mango. “Met Rijp richten we ons op de light-user van biologische producten”, aldus Mulder. “Het product is een jaar op de markt en zit in een moderne verpakking. We communiceren vooral over smaak, genieten en lekker. Groei van de markt van de light-users blijft lastig.”

Reageer op dit artikel