artikel

Stelling: ‘Drankjes met goede bacteriën hebben hun langste tijd gehad’

Algemeen

Na jaren van grote groeicijfers, is de populariteit van drankjes met goede bacteriën tanende. De verkoop van Vifit, Actimel, Activia en Yakult ligt 11% lager dan in 2007, meldt marktonderzoeksbureau Nielsen. Het imago van de drankjes met goede bacteriën liep een flinke deuk op toen 24 patiënten in het Universitair Medisch Centrum Utrecht vorig jaar overleden na toediening van probiotica. Is het consumentenvertrouwen nog te herstellen?

Stelling: ‘Drankjes met goede bacteriën hebben hun langste tijd gehad’

a) Waar. Consumenten zullen drankjes met probiotica links laten liggen.
b) Niet waar. Er is voldoende bewijs dat er niets mis is met de drankjes met probiotica.
c) Het imago van de drankjes met probiotica is niet erg beschadigd. Na de crisis herstelt de verkoop.
d) Anders, namelijk …

Senior Health Affairs manager van Danone, Paul Schreurs kiest resoluut voor antwoord b.
“Goede bacteriën hebben de mens al sinds mensenheugenis een dienst bewezen en zullen dat ook blijven doen. Sinds haar oprichting in 1919 is Danone uitgegroeid tot wereldwijde expert op het gebied van probiotica en heeft een ongekende expertise om deze producten succesvol op de markt te brengen. Merken als Actimel en Activia behoren wereldwijd tot de top en bewijzen dat ook in Nederland te zijn. Activia doet het nog altijd goed en ook Actimel bewijst dat door in deze dalende markt stabiel te blijven. In het licht van de huidige financiële crisis, het wankelende consumentenvertrouwen naar aanleiding van de UMC-studie en de ontstane mediahype vorig jaar, is een dalende omzet voor probiotica in de supermarkt niet verwonderlijk. Danone heeft er alle vertrouwen in dat de markt zich zal herstellen.”
Volgens Bob Cramwinckel van het Centrum voor Smaakonderzoek is het vooral zaak dat mensen eens rustig de tijd nemen om te bepalen of ze een gezonde leefstijl hanteren. Gezondheidsdrankjes helpen daar amper bij.
“Je wordt niet gezonder van vitaminepillen slikken of gezondheiddrankjes drinken. Het is beter om je eigen ‘leven’ eens rustig bekijken. Eet normaal eten, selecteer dat met zorg en eet het vooral met smaak op. En als je wat mankeert, het lichaam geeft niet voor niets signalen af. Duw ze niet weg, maar neem er de tijd voor, raadpleeg ook anderen. Gezondheidproducten zijn typische hypeproducten. Ze zijn te vinden op de avenue van de minste weerstand. Ze komen en ze gaan. En zo zal het wel blijven, totdat mensen wat meer tijd nemen om na te denken wat gezondheid nu eigenlijk is.”
Margreet Gonlag van GfK Panel Services denkt niet dat het afgelopen is met de drankjes met goede bacteriën. Wel beaamt ze dat de verkopen afnemen.
“Er is sinds ruim twee jaar sprake van een neergaande trend”, geeft ze aan. “We zien in verschillende studies dat probiotica dan weer eens als positief en dan weer eens negatief naar voren komt. Er is veel verdeeldheid.” De crisis speelt ook mee in de neergang van de functionele drankjes. “Dit is de reden dat mensen hun toevlucht nemen tot dagelijkse zuivel. Want functionele zuiveldrank is duurder.” Maar het is niet zo dat drankjes met goede bacteriën hun langste tijd hebben gehad, meent Gonlag. “Er komen nog veel nieuwe ontwikkelingen. We zien in de data dat het aantal kopers afneemt, maar de overblijvers zijn wel echt ‘diehard kopers’. Een andere reden van de dalende verkopen van functionele dranken is de opkomst van de fruitsappen.”

Reageer op dit artikel