artikel

Stelling: ‘A-merken zullen het afleggen tegen huismerken’

Algemeen

In VMT 6 meldt de directeur van A-merkfabrikant Verkade dat huismerken het nooit winnen als het gaat om kwaliteit. “Daarvoor zijn ze te veel gericht op lage kosten.” Maar bij bovenstaande stelling kozen de stemmers unaniem voor antwoord c. De redenen waarom verschilden nogal.

Stelling

‘A-merken zullen het afleggen tegen huismerken’

a) Eens. A-merken zijn altijd duurder maar niet altijd beter dan huismerken.

b) Oneens. Kwalitatief leggen de huismerken het altijd af ten opzichte van A-merken.

c) Geen van beide. Huismerken en A-merken zullen altijd naast elkaar blijven bestaan.

d) Anders, namelijk …

In VMT 6 meldt de directeur van A-merkfabrikant Verkade dat huismerken het nooit winnen als het gaat om kwaliteit. “Daarvoor zijn ze te veel gericht op lage kosten.” Maar bij bovenstaande stelling kozen de stemmers unaniem voor antwoord c. De redenen waarom verschilden nogal.

Henk Jan Streekstra, kwaliteitsmanager bij Boomsma Distilleerderij vindt dat de innovatie van de A-merken komt en dat de huismerken dit zullen volgen. Ook Willem van Nieuwenhuyzen van Lecipro Consulting is dezelfde mening toegedaan. “Fabrikanten van A-merken introduceren de innovatieve A-producten. Deze fabrikanten betalen ook de R&D kosten. Huismerken zijn me-too producten, die retailers laten produceren voor een lagere kostprijs en verkoopprijs. Dat principe is de laatste veertig jaar niet veel veranderd. Wel is de invloed van de retailers groter geworden, doordat er minder supermarktketens zijn met een grote inkooppotentie.”

Ook de retailers kiezen voor c. AH-woordvoerder Els van Dijk: “Onze klanten willen keuze, in A-merken en in huismerken. Aan die behoefte willen wij voldoen, nu en in de toekomst.” De woordvoerder van Jumbo sluit zich hierbij aan en voegt eraan toe dat beide merken voldoende toegevoegde waarde moeten behouden voor de klanten.

Laurens Sloot van EFMI, het kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector, kiest ook voor c. “De sterke groei van huismerken is vooral aanbodgedreven: retailers vervangen B- en C-merken en soms ook A-merken ten faveure van hun eigen private label. Dit is vooral een kwestie van marge. In pakweg 95% van de gevallen is het huismerk nog altijd een kopie van het A-merk. Ik denk dus dat er voldoende ruimte zal blijven voor A-merken, die zijn in kwalitatief opzicht nog altijd de trekker van de productgroep.” Misschien toch een snufje b?

Volgens Marcel Temminkhof van het GfK ontwikkelen de huismerken zich inderdaad goed. “A-merken zullen naast huismerken blijven bestaan. De kracht van A-merken zit vooral in innovatie en vernieuwing. Het daarmee te creëren onderscheidend vermogen ten opzichte van huismerken is het lijfsbehoud van A-merken. Innovatie gecombineerd met een krachtige communicatie zorgt voor een sterk en blijvend A-merk. Diverse A-merken slagen er al jaren in hun positie waar te maken en zullen dat ook blijven doen. Recente voorbeelden daarvan
zijn Dr. Oetker met de Pizza’s Casa di Mama en Ristorante, Beemsterkaas,
Coca Cola Zero en Chocomel Hot voor in de Senseo. A-merken die stilstaan en niet innoveren zullen terrein verliezen.”

Reageren op onze nieuwe stelling?
Ga naar www.vmt.nl, button ‘opinie’

Reageer op dit artikel