artikel

Bespiegelingen: Kikkerbilletjes op een bedje van malse veldsla

Algemeen

Het opsporen van vreemde voorwerpen is het onderwerp van dit themanummer. Afgezien van die halve peuk in een krentenbol, die lang geleden een onuitwisbare indruk op smaakpapil en hersencel achterliet, vind ik sporadisch een haar (van eigen hoofd?), steentje of steeltje. Schimmels en bacteriën daarentegen tref ik veel vaker aan. Beschouw ik ook die als vreemde ‘voorwerpen’, dan vraag ik me af of bedrijven de prioritering van hun preventieve maatregelen wel baseren op risicoanalyses.

Bespiegelingen

Hans Damman
hdamman@noordervlietmedia.nl

Kikkerbilletjes op een bedje van malse veldsla

Het opsporen van vreemde voorwerpen is het onderwerp van dit themanummer. Afgezien van die halve peuk in een krentenbol, die lang geleden een onuitwisbare indruk op smaakpapil en hersencel achterliet, vind ik sporadisch een haar (van eigen hoofd?), steentje of steeltje. Schimmels en bacteriën daarentegen tref ik veel vaker aan. Beschouw ik ook die als vreemde ‘voorwerpen’, dan vraag ik me af of bedrijven de prioritering van hun preventieve maatregelen wel baseren op risicoanalyses.
Wat mij nog altijd tegenvalt, is de manier waarop ik als consument met mijn klacht bij u terecht kan. Alle preventieve maatregelen op de werkvloer worden onvoldoende doorgetrokken naar de front office. (A-merk)fabrikanten die volstaan met een klaagadres op de verpakking. Ben je als consument gewend om na je werk te e-mailen en te hyven, moet je opeens briefpapier, envelop en soms zelfs postzegel zien te vinden. Droom lekker verder achter die hoog opgetrokken muren, denkt deze consument dan en kiest voortaan het goedkopere huismerk waar ik mijn klacht direct bij een vriendelijke baliemedewerker kan indienen, en behalve begrip ook mijn geld (terug)krijg.
Een e-mailadres is tegenwoordig een must, om contact te krijgen met (nieuwe groepen van) klanten. Of ziet u zichzelf wel de volgende dag op uw werk hierover bellen? Waarom staat er overigens nooit een naam bij het klachtenadres? Reageren naar Tineke de Boer is net even anders dan naar Antwoordnummer 7. Maar goed, misschien kom ik nu te veel op het terrein van klachtenmanagement, waarover VMT op 8 april een bijeenkomst organiseert.
In de artikelen van dit themanummer staat menig vreemd voorwerp. De (levende) kikkerbilletjes op een bedje van veldsla zorgden op de redactie voor de meeste hilariteit. Maar ook de handgranaat (hoe zou het bedrijf daarmee zijn omgegaan?) en de partij bakstenen zorgden voor rumoer. Een glassplinter of stukje metaal spreekt nu eenmaal minder aan, gelukkig maar, omdat de consument deze voorwerpen verreweg het vaakst in zijn voedsel aantreft.
Metaaldetectoren hebben, zeker in aantallen op de werkvloer, een enorme vlucht genomen. De opmars van de röntgensystemen lijkt voorzichtig door te zetten, geholpen door de extra mogelijkheden die deze systemen inmiddels bieden, waaronder stuks- en/of gewichtscontrole. Op de komende Anuga zult u bij een breed palet van aanbieders van dergelijke systemen uw licht kunnen opsteken, al zal uiteindelijk op uw werkvloer moeten blijken welk systeem het beste resultaat geeft. Tenminste als uw operator weet hoe hij moet handelen wanneer producten worden uitgestoten en uw TD geen bypass rond de detector heeft aangelegd. En dat zijn slechts twee voorbeelden van tekortkomingen die de VWA met enige regelmaat bij u schijnt aan te treffen.

Reageer op dit artikel