artikel

Sial 2008: innovatie met een biologisch tintje

Algemeen

Gezonde voeding blijft de wereld bezighouden. Ook op de grootste voedingsmiddelenbeurs van deze aardbol, Sial, was er wederom veel aandacht voor dit onderwerp, vooral in combinatie met gemak. De authentieke en biologische voedingsmiddelen sprongen het meest in het oog. “Producten zoals thuis, op industriële manier gemaakt.”

Van bovenaf leek het net een Romeins amfitheater, alleen was niet het kletteren van de zwaarden van de gladiatoren te horen maar het gekras van pennen en geklik van fototoestellen. Bezoekers van Sial 2008 verdrongen zich bij het Trends en Innovaties Observatorium om een glimp op te vangen van de ruim 250 noviteiten afkomstig uit de hele wereld.

Nog nooit verwelkomde de organisatie zoveel bezoekers bij het innovatieonderdeel van de beurs, vooral veel grote retailers zoals Carrefour en Casino waren dit keer van de partij. De statistieken in 2008 waren beter dan in 2006: meer bezoekers (145.000 tegenover 140.000) en ook meer exposanten (5.500 tegenover 5.300). Ook kwamen de belangstellenden uit meer landen (104) dan twee jaar eerder (99). De bezoekersaantallen uit Brazilië (60%), de Verenigde Staten (25%) en Canada (25%) namen flink toe.

Een handig hulpmiddel voor al die beursgangers was de buitenring van het witte paviljoen waarop gegevens stonden van het Franse onderzoeksbureau XTC over voedingstrends. De gezondheidstrend speelt over de hele wereld, hoewel overal in andere productgroepen. Zo staan gezonde innovaties uit Europa vooral in het teken van zuivel, komen in Azië en Zuid-Amerika frisdranken op de eerste plaats en zijn het in Noord-Amerika de diepvriesproducten die de meeste vernieuwing laten zien.

Fruitige rozijnen
Maar de VS vernieuwen ook op andere terreinen. Zoals de rozijnen met natuurlijke fruitsmaken van het bedrijf Amazin’ Raisin. De snacks zijn speciaal ontwikkeld voor kinderen en bevat naast natuurlijke fruitaroma’s geen toegevoegde suiker. Het duurde twee jaar om het product te ontwikkelen; vooral de patentaanvraag en het opzetten van het ingewikkelde productieproces vergden veel tijd. Amazin’ Raisin richt zich op de doelgroep van acht tot twaalf jaar en dat is zeer nodig, vindt adjunct-directeur van het bedrijf Hector Marsilio.

“In Noord-Amerika zien sommige kinderen van acht jaar eruit als een dikke twintigjarige.” Volgens Marsilio zijn rozijnen gezond, vol vitamines en rijk aan vezels. Het toevoegen van een natuurlijk fruitextract maakt het een aantrekkelijk tussendoortje voor kinderen. De kleine, kleurige verpakkingen helpen daarbij. In het Verenigd Koninkrijk zijn de speciale rozijnen al verkrijgbaar. In Nederland nog niet. “Maar we zijn bezig”, laat de adjunct-directeur weten. Op een tafeltje voor de stand prijkt een kleine trofee met de tekst ‘Grand Prix Innovations Sial’: Amazin’ Raisin is één van de vijftien beloonde innovaties.

Ook het Italiaanse Pedon viel met zijn mix van voorgekookte granen en gedroogde groenten in de prijzen. Het product is gezond en in tien minuten te bereiden. De granen en gedroogde groenten zijn te gebruiken in salades, maaltijden, soepen en desserts. Het innovatieve zit hem ook in het verpakkingsontwerp dat klein is (250 gram), transparant (om de natuurlijkheid van het product te laten zien) en makkelijk rechtop kan staan. “Alles wat op de verpakking staat heeft ook een bedoeling”, zegt Catharina Radic, manager Oost-Europa van Pedon. Maar bovenal is het product “erg, erg gezond”, stelt ze. En uitermate geschikt voor de moderne keuken van een klein gezin met weinig tijd. Er zijn vijftien variëteiten, van haver en linzen tot couscous tot gerst. De beursgangers toonden veel interesse. Het is nog niet bekend wanneer het product op de Nederlandse markt komt.

Biologisch
Vanuit het drukke Trends & Innovationgedeelte naar hal 7 is als een ritje in een tijdmachine die de bezoeker naar een landelijk stadje brengt met historische straatjes en delicatessenwinkeltjes. Ambachtelijke en regionale producten voeren hier de boventoon. Hal 7, nieuw op Sial, is ook de thuisbasis voor het biologische segment. Er is zelfs een hoekje gecreëerd voor biologische noviteiten. Maar ook verschillende andere fabrikanten hadden enkele biologische varianten in hun assortiment opgenomen. “Ieder jaar groeit de omzet in de biologische markt met dubbele cijfers”, geeft René van den Heuvel, exportdirecteur van Wessanendochter Distriborg en marktleider in biologische producten aan. Distriborg speelt met zijn bioproducten in op gezondheid, smaak en duurzaamheid. Het concern verkoopt bijvoorbeeld koekjes met magnesium en ijzer, maar ook dranken zonder zuivel of soja, zoals een product bestaande uit kokos en quinea. “Zonder cholesterol, lactose en een laag gehalte aan vetten”, verduidelijkt hij.

Distriborg exporteert naar ruim veertig landen, behalve naar Nederland. Dit om moederconcern Wessanen dat actief is in het biologische segment met het merk Zonnatura niet voor de voeten te lopen. In Nederland en België bedraagt het marktaandeel biologisch enkele procenten, in tegenstelling tot Frankrijk waar het tussen de 10 en 15% ligt. Toch krijgt de Franse producent van biologische sauzen en dressings (met het Franse biologische AB-keurmerk) SDMR steeds meer aanvragen binnen uit Nederland. Overigens is dat soms lastig, omdat de bio-oogsten kleiner zijn dan de conventionele. Een ander minpunt is de 20 tot 30% hogere prijs. Bovendien vergt het weglaten van conserveringsmiddelen uit sauzen de nodige creativiteit met verpakkingen. Van den Heuvel: “Het is lastig om het product stabiel te houden in plastic tubes en de smaak optimaal te krijgen.”

Kant-en-klaarmaaltijden
Ook producenten van kant-en-klaarmaaltijden hebben begrepen dat consumenten steeds meer met hun gezondheid bezig zijn. Het Belgische Crop’s profileert zich als een producent van natuurlijke en smakelijke diepvriesproducten. “Producten zoals thuis, op industriële manier gemaakt”, zegt salesmanager Johan Poelvliet. Het bedrijf heeft alles in eigen beheer vanwege de kwaliteit en traceerbaarheid. De groenten komen bijvoorbeeld uit de regio’s waar de fabrieken staan en worden gelijk verwerkt. Ook doet het bedrijf veel aan vet- en zoutreductie. Verder gebruikt Crop’s geen e-nummers. “We willen zo natuurlijk mogelijk werken en e-nummers hebben een negatieve bijklank”, zegt Poelvliet.

Crop’s maakt veel groentegerechten zoals de gegrilde mediterrane groente die aan populariteit winnen en erg culinair verantwoord zijn, meent Poelvliet. Bovendien bevatten ze meer vezels dan niet-gegrilde groente en zijn rijk aan ijzer, vitamine B en gezonde eiwitten. Met gratins speelt Crops in op de hang naar authenticiteit. Dit is echt een groeicategorie, stelt de onderneming. Net als Crops zitten in de kant-en-klaarmaaltijden van het Zweedse familiebedrijf Dafgård geen e-nummers. Het is niet bewezen dat ze schadelijk zijn. “Misschien is het allemaal paranoïde, het is een groot debat in Zweden. Maar consumenten willen gewoon geen e-nummers”, legt exporteur en familielid Carl Dafgård uit. De onderneming zet ook sterk in op biologisch. Zowel het vlees, zoals de Zweedse gehaktballetjes, en groentes in de bevroren kant-en-klaarmaaltijden komen uit dit segment. “We kopen het vlees van leveranciers waar de koeien het hele jaar door buiten lopen en de groenten die we toepassen zijn onbespoten.”

Zuivel
Smaak en ambachtelijkheid. Daar draaide het ook om in de zuivelhal. De romige melkproducten en aparte kaasjes leken het toneel te domineren, terwijl geïnteresseerden goed moesten kijken om de yoghurtjes en zuiveldranken met gezonde toevoegingen te vinden. Maar ze waren er wel. De wanden van de stand van het Zwitserse zuivelconcern stonden vol met allerhande yoghurtjes, met één nieuwe innovatie: Eminent. Dit zuiveldrankje, verpakt in kleine plastic flesjes, geeft extra energie door de verrijking met guarana, taurine en dextrose. Het bevat tevens probiotica en een extract van groene thee.

“Het is helemaal nieuw. Naar ons weten zijn er weinig soortgelijke zuiveldranken”, aldus Barend van Kesteren, directeur Emmi Nederland. Emmi is nu enkele weken bezig om de nieuwste innovatie te testen in Portugal en Zwitserland. Over een half jaar wordt duidelijk of het op de markt komt. Of Emmi daarna ook Nederland zal bereiken valt, vanwege de grote concurrentie, te betwijfelen.

Frisdranken
In de frisdrankenhal waant de bezoeker zich op een boulevard van een Spaans feestparadijs waar de zwoele loungemuziek uit de boxen schalt. Op geïmproviseerde podia paraderen danseressen en aan de tafeltjes bij de exposanten bedienen kortgerokte serveersters de gasten met een verkwikkend energiedrankje. Ook bij de reeks functionele dranken van het merk Venga gaat het om verkwikking (Energize), maar ook om het verbranden van calorieën (Calorie Burn), sportprestaties (Rehydrate), innerlijke balans (Health&Zen), mentale gesteldheid (Brainstorm) en maaltijdvervanging (Daily Dose). Aan de functionele drankjes zijn onder andere thee, vitamines en mixen van vruchtensappen toegevoegd. En Zwitsers Alpenwater.

Dat laatste, zo geeft Dennies Bergmann, directeur van producent Beverage Innovations toe, doet het goed in de marketing. Maar voor de rest zijn alle functionaliteiten klinisch bewezen. Het nam drie jaar in beslag om de reeks functionele Venga dranken te ontwikkelen en ze zijn sinds kort in de Verenigde Staten verkrijgbaar, later volgen de grote Europese staten. “Het verkoopt zeer goed. We waren echt op zoek naar een concept dat er nog niet was. We hebben dan ook nog geen concurrenten”, zegt Bergmann.

Ondanks de gezondheidsclaims zit er relatief veel suiker in het product, oplopend van 20 tot 29 gram per 240 milliliter. Een ander nadeel is de grote hoeveelheid cafeïne: de hoogste maximaal toegestane hoeveelheid in Europa. “In de Verenigde Staten waarschuwen we dat de dranken niet geschikt zijn voor kinderen onder de twaalf jaar”, benadrukt Bergmann.

Reageer op dit artikel