artikel

De koelkast van…

Algemeen

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van mensen werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie? Kopen ze altijd dezelfde producten of proberen ze vaak nieuwe dingen uit? Simone Broxks (38), diëtiste bij Unilever, vertelt over de voedingsmiddelen die zij in huis haalt.

Marketing

De koelkast van…

Ivonne Sleutels

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van mensen werkzaam in de voedingsmiddelenindustrie? Kopen ze altijd dezelfde producten of proberen ze vaak nieuwe dingen uit? Simone Broxks (38), diëtiste bij Unilever, vertelt over de voedingsmiddelen die zij in huis haalt.

“Ik ben wel van de functionele voedingsmiddelen”, zegt Simone Broxks. Haar koelkast bevat altijd Knorr Vie, Yakult en Activia. “Ik heb de introductie van Knorr Vie van dichtbij meegemaakt, dus misschien dat ik het daarom koop. Activia werkt heel goed en ook bij Yakult voelen we ons prettig. Daarom kopen we het al jarenlang.”
Broxks noemt zichzelf vooral een gewoontedier. “Mijn boodschappenkarretje bevat over het algemeen hetzelfde. In de koelkast staan standaard halfvolle melk, kaas, smeerkaas, vleeswaren, koud water, Becel Light en nauwelijks frisdrank.”

Onbewust bewust
“Onbewust ben ik bewust bezig”, omschrijft Broxks de invloed die haar werk als diëtiste op haar aankoopgedrag heeft. “Ik let erop dat de kinderen iedere dag fruit eten en ik kook zelf. Verder koop ik lightfrisdrank vanwege de calorieën. De kinderen krijgen alleen bij wijze van uitzondering frisdrank, omdat het geen toegevoegde waarde heeft qua voedingsstoffen. Ik smeer ook al jaren Becel Light, omdat ik vind dat het echt iets toevoegt vanwege de vitaminen A en D en de gezonde vetzuursamenstelling.”

Kies en kook gemakkelijk gezond
“Als ik gezond wil eten kies ik de makkelijke weg”, legt ze uit. Met een drukke baan en twee kinderen is dat noodzaak. “Maar ik ben ook niet echt een hobbykoker. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van voorgesneden groenten. Het Albert Heijn-concept Kies & Kook vind ik geweldig. Je krijgt toch aardig wat groenten binnen en ik vul het aan met een zakje sla, dat heb ik ook altijd in de koelkast liggen.”
De boodschappen doet ze in de supermarkt en de (niet voorgesneden) groenten en fruit nemen de buren mee, die hebben een groentewinkel. “In de supermarkt zijn groenten en fruit niet altijd van even goede kwaliteit en tegen mijn buren kan ik zeggen dat ik een rijpe ananas of meloen wil.”

A-merk
“Door mijn werk ben ik waarschijnlijk wat meer A-merktrouw. De A-merken belanden ongemerkt in je karretje. Bovendien raak je aan een smaak gewend. Vooral de kinderen lusten niet alles, dus als ze het wel lusten blijf ik het kopen. Ik let er natuurlijk beroepsmatig goed op wat er nieuw is in de supermarkt en als het iets soortgelijks is als producten waar ik mee bezig ben probeer ik dat. Een redelijk nieuw product dat ik standaard in de koelkast probeer te hebben is Café Fresco. Het is makkelijk om ’s ochtends mee te nemen in de auto, maar is wel seizoensgebonden. Vooral in de zomer vind ik het lekker.”

Met en zonder
Omdat Broxks de hele dag bewust met eten bezig is vindt ze dat ze niet van alles de lightvariant hoeft te kiezen. “Als we kaas eten is dat volvette kaas en geen 20 of 30+. Als je een of twee boterhammen neemt, moeten ze wel lekker zijn.”
Wat E-nummers betreft maakt Broxks zich geen zorgen. “Beroepsmatig weet ik dat E–nummers goedgekeurde stoffen zijn. Als je zou kunnen kiezen tussen producten met en zonder E-nummers zou ik misschien sneller kiezen voor zonder.”

Reageer op dit artikel