artikel

Interpack groter dan ooit

Algemeen

’s Werelds grootste verpakkingsbeurs speelt zich dit jaar af van 24 tot en met 30 april op het beursterrein van Düsseldorf. Een goede voorbereiding is een must, want het aantal exposanten is weer groter geworden. Wat is er te zien, wat zijn de thema’s en wat de trends?

Vijftig jaar geleden begon Interpack als een bescheiden regiobeurs. Sindsdien is het evenement elke editie groter geworden. Dit jaar is aflevering 18 en kunnen verpakkingstechnologen en (marketing)managers zich opmaken voor het breedste aanbod ooit. Zeventien hallen, waarvan sommige in dubbeluitvoering zijn volgestouwd met de laatste verpakkingsoplossingen. Zie daar de gouden oplossing maar eens tussen te vinden!

Netwerken
Opvallend is dat de beurs elke drie jaar een internationaler karakter krijgt. Daarmee heeft Interpack zijn Duitse etiket afgeschud, al blijven veel topleveranciers traditiegetrouw uit Duitsland afkomstig.

Michael Nieuwesteeg, NVC-directeur: “De expositie richt zich vooral op Noordwest-Europa. Het is zeker geen Duits onderonsje meer. Kijk maar naar de laatste editie in 2005. Toen trok Interpack zo’n 100.000 internationale bezoekers, de overige bijna 80.000 waren Duits. Kennis maken met technologie, maar vooral inspiratie opdoen en netwerken, zijn voor veel bezoekers de belangrijkste reden om de beurs te bezoeken. In 2005 bezochten 9.500 Nederlanders Interpack. Dat is ruim meer dan Macropak, Empack en de Emballage in Parijs. Ruim 120 Nederlandse verpakkingbedrijven zullen zich presenteren.”

China
Het tentoonstellingsoppervlak blijft maar groeien. Dit jaar gaat het richting de 200.000 vierkante meters, goed voor zo’n 2.700 exposanten. Aziatische verpakkingstechnologie is duidelijk in opkomst. Het aantal Chinese exposanten is explosief gestegen van zo’n twintig tijdens de vorige editie naar meer dan honderd deze keer. De verpakkingsmachines uit China staan niet alleen bekend om hun scherpe prijs, maar ook om hun (vermeende) patentinbreuken. Chinese handelaren zijn gewaarschuwd. Signaleren exposanten kopieergedrag, dan verwijst de beursorganisatie het bedrijf in kwestie door naar het octrooibureau in Düsseldorf. Gerechtelijke vervolging, zoals onlangs op een Duitse ICT-beurs, is dan niet uitgesloten.

Info-hotspot
Door het grote expositieaanbod, waarbij sommige hallen meerdere verdiepingen tellen, dreigen bezoekers te verzanden. Alle stands langslopen is er op Interpack niet bij. Bovendien is de technologie ondanks inspanningen van de organisatie niet echt geclusterd. Dit komt omdat veel aanbieders van alle markten thuis zijn of juist niet in een cluster willen staan. Reden voor het NVC om Nederlandse beursgangers op weg te helpen. “Wij hebben een informatie-hotspot in hal 9, stand H08”, vervolgt Nieuwesteeg. “Hier kunnen bezoekers wegwijs gemaakt worden in het expositieaanbod. Doel is het indikken van de informatiestroom om een doelgericht beursbezoek mogelijk te maken. Onvoorbereid is de immense beurs over meer dan tien reusachtige hallen namelijk niet te behappen.”

Processen en verpakken
De clusters van weleer behoren volgens Bernd Jablonowski, projectdirecteur Interpack, sowieso tot het verleden. Verpakken vergt een integrale aanpak. Opdeling in hokjes is niet meer van deze tijd. “De Interpack is niet meer klassiek ingedeeld in verpakkingsmaterialen, verpakkingsmachines en zoetwarenmachines, maar wordt voortaan gepositioneerd als proces- en verpakkingbeurs. We hebben het concept gemoderniseerd.” Daarbij wijzend naar de vernieuwde tekst bij het logo.

Tijdens de vorige editie stond er nog: ‘Internationale beurs voor Verpakkingsmachines, Verpakken en Zoetwarenmachines. Nu luidt het credo: ‘Interpack: processen en verpakken’. Een ratjetoe is de beurs in zijn nieuwe opzet gelukkig niet geworden. In de hallen 7 tot en met 10 domineren de verpakkingsmaterialen, -middelen en -productie. De hallen 1 tot en met 3 zijn vooral ingeruimd voor zoet- en bakwarenproductie.

De overige hallen zijn gereserveerd voor productieprocessen en verpakkingsmachines. Dat kan letterlijk alles zijn: van kleine handbediende vacuümapparatuur tot complete PET-bottellijnen, inclusief blazen, vormen en strekken. Kortom, compleet en complex. Dat was in 1958 wel anders, toen de beurs voor het eerst het licht zag. Ralf-Otto Hänsel, lid adviesraad Interpack: “Hoe anders het er tijdens de eerste Interpack uitzag, kunnen bezoekers zien in hal 6, waar een speciale tentoonstelling aan de wortels van de beurs is gewijd.”

Verdieping
Het moet gek lopen, wil de Interpack-bezoeker niets van zijn gading vinden tussen de geboden oplossingen. Bovendien is er veel nieuws te zien. Exposanten bewaren de presentatie van hun noviteiten vaak voor deze topbeurs. Een speciaalbeurs is Interpack niet. Toch ontbreken specifieke oplossingen niet. Voorbeelden zijn shelf ready-verpakkingen, koffieverpakkingen, transparante barrièrefoliën, kleinverpakkingen voor diepvriesproducten, gasdichte folies, hygiënisch machineontwerp en inzet van robottechnologie in aseptische zones.

Verdieping bieden de themapaviljoens. In hal 7A komt er een ruimte voor bioplastics. Alles is hier gericht op toepassingen. Hänsel: “In 2005 kwam het thema bioplastics op. Dit jaar wordt het oppervlak op verzoek van bezoekers en exposanten verachtvoudigd van 250 naar 2000 vierkante meter. Grote leveranciers kunnen zich hier presenteren op een beperkte standruimte van maximaal vijftig vierkante meter. Zo wordt een netwerkomgeving gecreëerd waar een discussie moet losbarsten over de mogelijkheden en beperkingen van biopolymeren.”

In hal 6A staat het Innovatiepark Packaging gepland. Hier komen logistiek dienstverleners, retailers, de verpakkingsindustrie, merkenbouwers en verpakkingsontwerpers samen om zich te buigen over de wensen van de eindgebruiker, ofwel de consument. “Er gaat gediscussieerd worden dwars door de toeleveringsketen heen. Er worden vijf thema-eilanden ingericht, bijvoorbeeld over het openen van verpakken, de mogelijkheden van kleurgebruik, oplossingen voor flexibele verpakkingen en vouwkarton. Zo’n vijftig ontwerpbureaus zijn op de Interpack vertegenwoordigd en zullen hun input leveren. Dit zijn compleet nieuwe ontwikkelingen die passen bij de modernisering van Interpack. Vaak zit in verpakkingen meer technologie dan in de inhoud.”

Gebruiksgemak
Convenience is dé trend op verpakkingsgebied en de rode draad tijdens deze beursvijfdaagse. Door demografische ontwikkelingen, zoals het toenemend aantal een- en tweepersoonshuishoudens en de individualisering, zal volgens de beursorganisatie gebruiksgemak nog belangrijker worden. Daarmee zal convenience ook in de komende jaren als aanjager fungeren voor nieuwe ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie. Hänsel: “Je ziet dat mensen meer keuzes willen kunnen maken. Dat leidt tot meer portieverpakkingen. En dat betekent weer dat de industrie meer verschillende producten moet verpakken. Dit moet flexibel gebeuren, logistiek rond te krijgen zijn en de verpakking moet natuurlijk handig in gebruik zijn.”

Andere trends tijdens Interpack zijn procesefficiency, traceerbaarheid, consumentgerichtheid en logistieke optimalisatie. “Productdiversiteit, kleinere verpakkingen en meer verpakkingsformaten vragen om snellere productwisselingen. Dit is alleen mogelijk met flexibelere machines en installaties die gemakkelijk zijn om te stellen. Traceerbaarheid van ‘farm to fork’ is een ander issue, waarbij de verpakking een sleutelrol vervult. Efficient Consumer Response ofwel ECR blijft ook een item. De handel moet, ook op verpakkingsgebied, snel kunnen reageren op veranderende consumentenvragen. Tot slot valt er nog winst te halen in de toeleveringsketen door toepassing van RFID en andere tracking & tracing-oplossingen. Zo maken we de logistieke informatiestroom transparant.”

Reageer op dit artikel