artikel

De manager borging

Algemeen

Medewerkers enthousiasmeren om de productieprocessen steeds verder te verbeteren, dat is de kick van François van Hal (31), manager borging bij Stegeman. De verbeteracties hebben al veel besparingen opgeleverd. Er zijn nog steeds vele mogelijkheden om continu te verbeteren, dit houdt nooit meer op.

Hoe is uw loopbaan tot nu toe verlopen?
“Na mijn studie Agroproductkunde – Voedingsmiddelentechnologie ben ik in 1996 als sensorisch specialist gestart bij de afdeling R&D van Mona. In 1997 stapte ik over naar de kwaliteitsdienst, eerst bij Honig Merkartikelen, later bij Dumeco (het huidige Vion). Sinds 2003 werk ik bij Stegeman, eerst als hoofd Quality Assurance en sinds 2006 in de nieuwe functie manager borging.”

Wat is uw taak als manager borging?
“Ik houd me bezig met World Class Manufacturing, een systematische methode om de productie te verbeteren. Dat doe ik in de drie productievestigingen van Stegeman in Deventer, Wijhe en Sint Michielsgestel. Ik begeleid de dertien verbetercoaches, dat zijn medewerkers uit de gehele organisatie, die met medewerkers de verbeteringen uitvoeren. Verder train ik deze coaches en medewerkers in verbetertechnieken. Ook ga ik zelf op zoek naar nieuwe verbeterinitiatieven of laat medewerkers zien waar nog verbetermogelijkheden zijn.”

Wat zijn de belangrijkste verbetermogelijkheden voor Stegeman?
Er voor zorgen dat continu verbeteren geborgd is in de lijn. Het moet een proces worden waarbij iedereen, continu, op zoek gaat naar verbetermogelijkheden, zoals het verbeteren van de OEE [een maat voor de productiviteit, red.] en een kaizen om kosten te verlagen. Ook reiniging, desinfectie en onderhoud nemen we onder de loep. We hebben al veel besparingen gerealiseerd, maar continu verbeteren gaat door.”

Wat voor bedrijf is Stegeman?
“Stegeman C.V. is een oer-Hollandse producent van vleeswaren, vleessnacks en maaltijdcomponenten, al sinds 1858. Stegeman is een innovatieve organisatie met een scherp oog voor kansen in de markt. De werksfeer is heel plezierig: open en laagdrempelig. Misschien heeft dat ook te maken met de regio, hier in het oosten van het land zijn de mensen wat gemoedelijker.”

Wat vindt u leuk aan uw werk?
“Het allerleukst is natuurlijk als medewerkers zelf met verbeteringen komen die direct besparingen opleveren, dat geeft een kick. Persoonlijk vind ik het een uitdaging om mensen steeds weer enthousiast te krijgen. En ik houd van complexe problemen. Als mensen zeggen dat dingen niet op te lossen zijn, ga ik dat juist proberen. Vaak lukt dat door die problemen in kleine stukjes te knippen. Voor die stukjes kunnen medewerkers dan oplossingen zoeken.”

Hoe ziet uw werkweek eruit?
“Heel afwisselend. Ik kom elke week in onze drie productielocaties. Daar ontmoet ik steeds nieuwe mensen, werk steeds aan nieuwe processen en geef nieuwe trainingen. Ik heb regelmatig overleg met alle productieafdelingen en het management.”

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen voor een manager borging?
“Enthousiasme en toegankelijkheid. Ik wil open staan voor medewerkers en hen continu stimuleren om verder te verbeteren. Daarnaast ben ik binnen Stegeman de specialist in de technieken voor World Class Manufacturing. Die kennis draag ik over op de medewerkers.”

Wat speelt er op dit moment binnen uw bedrijf?
“We ontwikkelen van een productiegerichte tot een klant- en consumentgerichte organisatie. Dat betekent in termen van WCM dat we de producten maken in de juiste kwaliteit in de hoeveelheid die de klant vraagt. Om dat te bereiken, moeten we de voorspelbaarheid van de productie verder verhogen. Met onze verbeteracties zijn we op de goede weg.”

Wat eet u zelf het liefst?
“Stegeman-worst bij de borrel en op de boterham natuurlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar de Hausmacher leverworst.”

Reageer op dit artikel