artikel

Kant-en-klaar uit Indonesië

Algemeen

Bali, Java, Padang en Sumatra. Onder de merknaam High Seas produceert en vermarkt het Scheveningse visbedrijf W.G. den Heijer & Zn., samen met Centralwindu Sejati in Medan, Indonesië, deze vier diepvries-kant-en-klaarmaaltijden. ‘Geen hulp maar handel’ is het motto van dit project dat door Ontwikkelingssamenwerking wordt gesteund. Sinds 2006 zijn deze kwalitatief hoogstaande maaltijden verkrijgbaar in Nederland.

Garnalen, gewokte groente, rijst en saus bereid volgens Indonesische receptuur, een zwart driekvaksschaaltje afgedekt met easy peel stoomfolie. De diepvries-kant-en-klaarmaaltijden van High Seas hebben een luxe uitstraling. De productielocatie is Centralwindu Sejati in Medan, Indonesië, een modern BRC-gecertificeerd bedrijf dat dagelijks 25 ton garnalen verwerkt. Gerard den Heijer, directeur van het Scheveningse visbedrijf W.G. den Heijer & Zn., heeft in een joint venture met Centralwindu de productielijn voor kant-en-klaarmaaltijden opgezet met steun van het Programma Samenwerking Opkomende Markten (PSOM, zie kader).

Handel als hulp
“Geen hulp, maar handel.” Kort en krachtig definieert Carel ter Kuile, als projectleider bij W.G. den Heijer betrokken bij High Seas, de doelstelling. “We willen een duurzame economische ontwikkeling op gang brengen die werkgelegenheid, inkomen en kennis genereert. Natuurlijk moet het project ook commercieel haalbaar zijn. De financiële steun van het PSOM-programma van het ministerie van Buitenlandse Zaken loopt maximaal twee jaar, daarna moeten we het zelfstandig redden.”

MVO-marketing
De kwaliteit van de High Seas-maaltijden is goed geborgd. Centralwindu Sejati heeft eigen garnalenkwekerijen met een volledig gecontroleerde teelt en ziet ook streng toe op de semi-extensieve garnalenfarms van toeleveranciers. De productie van de kant-en-klaarmaaltijden voldoet aan de strenge BRC-normen. Lastiger is de marketing. “De helft van de Nederlanders zegt een duurzame productie belangrijk te vinden, maar uiteindelijk zie je dat maar bij drie procent terug in de winkelwagen.” Ook de inkopers van supermarkten zijn lastig te porren voor MVO. “Nederlanders zijn dol op labels, maar een dekkend MVO-keurmerk is er niet. Het EKO-label kunnen we niet gebruiken omdat EKO-garnalen wettelijk gezien niet zijn toegestaan.” Voor de toekomst ziet Ter Kuile meer in certificering van MVO door een onafhankelijke partij dan in een nieuw logo. “MVO gaat over de inhoud, de vorm moet niet te veel aandacht krijgen.”

Vertienvoudigen
De High Seas-maaltijden, sinds 2006 te koop bij een dertigtal visspeciaalzaken in Nederland, zijn nu goed voor 35 banen in Indonesië. Het streven is om dit aantal te vertienvoudigen. “We willen met High Seas in de vooraanstaande supermarkten in Europa liggen. Met onze producten en ons verhaal moet dat binnen één jaar dat lukken.”

Reageer op dit artikel