artikel

De Koelkast van…

Algemeen

Wat zijn de beweegredenen achter het koopgedrag van consumenten? Kopen ze altijd dezelfde voedingsmiddelen? Proberen ze vaak nieuwe dingen uit? En wat vinden ze van de verpakkingen? De Wageningse Microbioloog Rijkelt Beumer vertelt over de producten die hij in huis haalt.

Beumer (61) is microbioloog bij de Wageningen Universiteit en woont met zijn vrouw in Wageningen. Sind kort zijn zijn beide kinderen het huis uit; één van de twee komt nog wel vaak thuis eten. Meestal wordt er dus met z’n tweeën of drieën gegeten.

Teveel geld
De vrouw van Beumer zorgt in principe voor de inkopen. “Ik doe zelden boodschappen, zo af en toe mag ik mee. Ik besteed namelijk te veel geld. Ik heb de neiging om met een impulsaankoop thuis te komen. Dan koop ik iets dat we niet nodig hebben op de markt, of iets dat ik buiten op een rek zie liggen”, vertelt Beumer.

De meeste boodschappen worden eenmaal per week ingeslagen bij verschillende supermarkten, zoals Albert Heijn, Aldi en C1000. “Heel af en toe gaan we ook naar Duitsland om boodschappen te doen. Bijzondere dingen als (buitenlandse) kaasjes, vis en lekker brood en gebak halen we in speciaalzaken. De supermarkt is er voor het gemak, bij speciaalzaken zijn de producten toch net wat lekkerder, vinden wij. Zo kopen wij melk van een melkboer. Hij komt twee keer in de week en zet het bij ons op de stoep.”

Beumer en zijn vrouw letten bij de aankoop van producten goed op hoeveelheden en het gewicht. “Anders heb je al gauw te weinig of te veel.” Ook letten ze goed op de houdbaarheidsdatum en of de verpakking nog intact is. “Als iets niet zo lang meer houdbaar is, of de verpakking is kapot moet het goedkoper. Kom ik thuis iets tegen dat eigenlijk over tijd is, dan denk ik na over wat ik er nog mee kan doen. Vleeswaren bijvoorbeeld snipperen we dan door een omelet, of ze gaan in een wokgerecht.”

Reageer op dit artikel