artikel

Kooktheater in de supermarkt

Algemeen

Sinds mei heeft Nederland zijn eerste supermarkt met kookstudio. Jumbo Euroborg in Groningen heeft deze primeur die een nieuwe dimensie toevoegt aan het ‘shoppen’. Fabrikanten als Unilever en Heinz gebruiken dit kooktheater als culinaire demoruimte om klanten nader met producten kennis te laten maken.

De kookstudio is binnen deze mega-Jumbo met een verkoopvloeroppervlakte van maar liefst 4.000 m2 een niet te missen blikvanger. Rechts bij de ingang bevindt zich in een nis een fors uitgevallen keuken met kookeiland, superlange eettafel en aanrechten langs de wanden. Daarboven houten kastjes met kruidenierswaren achter de glazen deurtjes tot bovenaan het metershoge plafond. Overal langs de muren hangen lepels, vergieten en pannen.
Het ondernemersduo Anrico Maat en Paul Papo heeft zich bij de inrichting van hun derde Jumbo-filiaal en ’s lands grootste winkel van deze keten laten inspireren door voorbeelden uit het buitenland. Het idee is geënt op een Italiaans concept van supermarkt met restaurant onder één dak. Deze hybride vorm van retail en horeca heeft in de VS een enorme vlucht genomen. De biologische keten Whole Foods Markt oogst daar veel succes met ‘front cooking’, een soort kooktheater waarbij gerechten voor de ogen van winkelend publiek worden bereid. Ze kunnen ze ter plekke nuttigen of mee naar huis nemen. Maar ook in het Verenigd Koninkrijk, in Spanje en Frankrijk rukt het hybride concept op. Het mes snijdt aan twee kanten met zo’n publiekstrekker. Een kookafdeling is een culinair uitje voor klanten die hier vaak ook vers bereide gerechten kunnen afhalen. De retailer op zijn beurt kan zich profileren op kwaliteit en via demo’s producten uit zijn assortiment promoten.

Proeverijen
Bij Jumbo Euroborg is de kookstudio in de eerste plaats bedoeld voor kookdemonstraties en -workshops. ’s Morgens kunnen bezoekers koffie met gebak consumeren voor € 1. De middagen en avonden zijn gereserveerd voor proeverijen, workshops en cursussen. Dit kan een kinderkookclub op woensdag en zaterdag zijn of een voorlichtingsavond over coeliakie of voedselallergie. Maar ook een twee uur durend programma waarin een groep van tien mensen een gerecht leert bereiden of een proeverij met producten van fabrikanten. Op het zespitsfornuis is het tijdens workshops gezellig kokkerellen. Aansluitend gaan deelnemers samen aan tafel om van hun zelf bereide gerecht, dessert of taart te smullen.
Regelmatig staat gezondheid centraal. Zo wordt er twee keer per week een vetmeting gedaan, bijvoorbeeld in combinatie met een workshop ‘balans in voeding’. Met prijzen à € 5 per persoon wordt de kookstudio bewust laagdrempelig gehouden. Voor dat bedrag kunnen deelnemers ook nog een zelfgemaakt gerecht consumeren. De door fabrikanten gesponsorde proeverijen zijn gratis. Klanten kunnen een hapje mee-eten van door een professionele kok bereide gerechten. Deze keer staat er een kookdemonstratie met Unilever-producten op het programma. Kokkin Valli Tharmaraju roerbakt in de wok hamlappen teriyaki met kant-en-klaarsauzen, wokolie en deegwaren van Conimex. Achter een decor van saus- en olieflesjes en een berg groenten is ze druk bezig met het snijden van uitjes, gember en knoflook.
De kookactiviteiten wordt gadegeslagen door bezoekers die de winkel binnenkomen. Opvallend genoeg lopen vooral de mannen met een wijde boog langs de kookstudio. Dat verandert als even later de geuren uit de wok opstijgen. Al gauw staan er wat passanten in de rij om van het miegerecht te proeven. Ouderen, moeders en kinderen smullen van het pittig, zoetzuur gekruide vlees.

Fun!
Cathelijne Kramer coördineert binnen dit Jumbo-filiaal de activiteiten rond de kookstudio. Ook legt zij de contacten met fabrikanten die de ruimte kunnen huren. Momenteel wordt maximaal 20% van de tijd in de kookstudio ingevuld met een fabrikantenactiviteit. Er wordt tot nu toe vooral samengewerkt met Unilever en Heinz. De kosten voor de producenten vallen erg mee. Fabrikanten betalen alleen de kok en de ingrediënten: “Ik moet zeggen dat het heel prettig samenwerken is met Unilever. Ze denken overal in mee, zorgen voor goede promotiematerialen zoals banners, maar laten ons verder behoorlijk vrij. Van Unilever krijg ik net als van Heinz een lijst van producten, daar werk ik mee en maak ik een planning voor.”
Winst maken staat niet voorop bij deze kookstudio. Een extra supermarktafdeling inrichten op deze plek zou hoogstwaarschijnlijk lucratiever zijn. “We doen dit pas acht maanden en het moet nog groeien. Ik ga dit jaar hard werken aan contacten met fabrikanten, maar voor het geld hoef je dit niet te doen. We willen hier vooral fun mee op de winkelvloer brengen. Het is beleving. Waarom zou je het niet doen als je de ruimte hebt, zoals hier?”

Extra dimensie
Producten voor de kookdemonstraties haalt Jumbo zelf uit de winkel. Voor deze Unilever-demo pakt Tharmaraju een winkelkarretjes dat ze volgooit met producten uit de Aziatische productenstraat en gaat vervolgens langs de groente- en vleesafdeling. De zaak heeft maar liefst 38.000 producten in de schappen, twee tot drie keer het assortiment dat veel supermarkten bieden. Tijdens de teriyaki-demo kan dan ook het complete productgamma van Conimex worden getoond. Bij de artikelen komen namen en prijskaartjes te staan. In de ideale opzet kunnen klanten een recept krijgen van het te proeven product en staat er een mobiele koelvitrine klaar met maaltijdpakketten. Die bevat alle benodigde ingrediënten voor een snelle Aziatische thuismaaltijd. Het is nooit zo dat er bij een demo alleen maar een pak opengetrokken wordt. De kok voegt altijd een extra dimensie toe door met verse ingrediënten te werken. “Toen Soep in zak van Unox nog écht nieuw was, heeft Vallie er creatief met een beetje van dit en een beetje van dat een eigen touch aangegeven. Wel zo dat iedereen dat gemakkelijk thuis kon bereiden.”
Met Heinz wordt ongeveer even vaak samengewerkt als met Unilever. Er zijn kookdemo’s gedaan met Honig-producten en gekoppeld aan Heinz-merken ‘Karvan Cevitam’, ‘De Ruijter’ en ‘Venz’ maakten kinderen kans op gratis winkelen. “Kinderen bestormden het chips- en snoepvak. Sommigen hadden voor tientallen euro’s in hun mandje.” Ook DeKleinsteSoepfabriek gaf acte de présence. In juli gaf eigenaar Michel Jansen een kookdemonstratie. Van de ambachtelijke soepen werd die periode veel verkocht. Ze zijn sindsdien in alle Jumbo-filialen verkrijgbaar.

Regie
Fabrikanten kunnen via de kookstudio nieuwe producten promoten, maar ook bestaande producten uit de schaduw halen. “Sommige producten zijn best vaag. Pas als mensen geproefd hebben, willen ze bijvoorbeeld een saus ook wel mee naar huis nemen. Je ziet dat de verkoop van Unilever- en Heinz-producten door dit soort kookdemonstraties omhoog gaat, maar dat geldt ook voor biologische producten. Laatst hebben we hier opa’s en oma’s uit een bejaardencentrum pannenkoeken laten bakken met streekproducten. Dat ging in samenwerking met groothandel De Nieuwe Band. Nu koop ik dat biologische meel zelf ook, want het smaakte écht veel lekkerder. Vroeger had ik er niets mee.”
Fabrikanten hebben een vinger in de pap bij door hun gesponsorde kookdemonstraties. Maar altijd in goed overleg, benadrukt Kramer. Jumbo houdt de regie. “Laatst hadden we een workshop in samenwerking met thuiszorg, diëtisten en Unilever. Unilever kwam met een lijstje producten voor deze avond. Daar zaten Knorr Vie, Becel pro-activ en Slimfast bij. Slimfast vonden de diëtisten niet zo’n goed idee en Unilever doet er dan verder ook niet moeilijk over dat we die producten eruit laten.”

Reageer op dit artikel