artikel

Culinair gemak in de winkel

Algemeen

De supermarkt heeft een steeds ruimer assortiment producten die vallen onder de noemers culinair, luxe en premium. De culinaire verwachtingen van de supermarktklant moeten echter nog steeds niet al te hoog gespannen zijn. Of er moeten feestdagen in aantocht zijn. Dan zijn er vooral onder private label culinaire producten in overvloed.

Niet voor niets wijzen critici naar het veel grotere assortiment in de supermarkten ten zuiden van de grens met België. Het assortiment in de Nederlandse foodretail wordt vaak schraal genoemd. Toch worden er steeds meer producten in de Nederlandse supermarkt gepresenteerd als culinair. Het aandeel van de merkfabrikanten is daarin beperkt. Het aantal ‘culinaire’ introducties was het afgelopen half jaar beperkt.

Steeds minder consumenten hebben plezier in koken bij bijzondere gelegenheden. Hun percentage is gedaald van 68% in 2004 tot 57% in 2006, zo blijkt uit het Life & Living-onderzoek van bureau Trendbox. Van de ondervraagden houdt 29% van culinair koken. In 2004 was dat nog 35%. Voeg daarbij de beperkte hoeveelheid tijd die de moderne consument beschikbaar heeft in combinatie met een groter besteedbaar inkomen en het is duidelijk dat innovaties die bereidingsgemak bieden en een premiumimago hebben, kansen opleveren.

Tomato Creation
De aanprijzing door H.J. Heinz van zijn nieuwe lijn tomatensauzen – verse ingrediënten, geen kunstmatige toevoegingen – sluit daar naadloos bij aan: “Tomato Creation speelt met deze onderscheidende eigenschappen in op de behoefte om in weinig tijd zelf een goede maaltijd op tafel te zetten.” Tomato Creation is een basissaus. Consumenten kunnen zelf ingrediënten toevoegen. Het product is er in de varianten Authentic en Mediterranean en is verkrijgbaar sinds week 2.

Sausspecialiteiten
Een premiumimago moet je onderhouden. Dat doet Heinz voor de klassieke basissaus Heinz Tomato Frito met de nieuwe Tomato Frito met rode paprika. De lijnextensie ondersteunt de premiumuitstraling van Tomato Frito die het afgelopen jaar geleden heeft onder prijserosie. Bij AH bijvoorbeeld, ging de prijs van € 0,72 naar € 0,59. GranFood in Den Haag biedt naast de klassieke pastasauzen de sausspecialiteiten van het Star-merk Grand’Italia. Zo’n specialiteit is de nieuwe Pomodorini, gemaakt van kerstomaatjes. De kerstomaatjes geven de saus een friszoete smaak, aldus Grandfood.

Vleesvariatie
Maggi is het merk bij uitstek als het gaat om het helpen van de consument bij het koken. Maggi brengt hiervoor kruidenmixen, bouillons en sinds week 44 van het vorig jaar ook Maggi Vlees Variatie. Dat is een assortiment mixen voor de bereiding van vlees. De mixen maken bijvoorbeeld het bereiden van Kiphamrolletjes uit de oven met tomaat eenvoudig. De nieuwe mixenlijn omvat vier varianten.

Groentemelanges
Aan de drie culinaire mediterrane groentemelanges in de nieuwe reeks van Bonduelle (geïntroduceerd week 45 in 2006) hoeft de consument helemaal niets meer te doen. Onder de naam Bonne Cuisine introduceerde Bonduelle mediterrane groentegerechten in tweepersoonstetrapakjes. De drie varianten zijn: Ratatouille, Haricots Verts á la Provencale en Caponata Courgettes. De gerechten zijn bereid met olijfolie en kruiden.

Premium tonijnconserven
Van tonijnconserven maakt Princes Foods weer een premiumproduct met de tonijn in glas. Het nieuwe tonijnproduct is er in de smaken tonijn groene pesto, tonijn in zonnebloemolie en tonijn zoetzuur. Het gaat om niet-gekweekte tonijn. De producten, die sinds januari in de supermarkt te koop zijn, zijn volgens Princes Foods met de hand verpakt. Smaak komt volgens de fabrikant bij de nieuwe producten op de eerste plaats. De leverancier wijst er daarnaast op dat de tonijnvangst ‘eerlijk en dolfijnvriendelijk’ gebeurt.

Geitenkaasspecialiteiten
Van Bettinehoeve in Etten-Leur is er een reeks nieuwe Bettine-geitenkaasproducten. Het gaat om hapjes die deels als tapas worden gepresenteerd. In de productlijn zitten onder meer lardinettes, geitenkaas omwikkeld met ontbijtspek, gecombineerd met kruiden, een pruim of peppadew. Ook Bettine Feuilleté, geitenkaas met honing in bladerdeeg, maakt deel uit van de lijn.

Extra bite
In oktober vorig jaar introduceerde Dr. Oetker Sachertorte en Tarte au Chocolat. De Sachertorte is een verbeterde versie van een al eerder op de markt gebracht product. Het tweede artikel is een taartmix die 45% cacao bevat en stukjes cacaobonen voor, wat Dr. Oetker noemt, ‘extra bite’.

Feestdagen
Frank Hazenbroek in Sprundel kwam eind oktober met culinaire kipfilet. In samenwerking met zijn kruidenleverancier ontwikkelde het poelierbedrijf een kipfiletassortiment van vier varianten: met spek, met haricots verts, in een ovenschotel gevuld met spinazie en kruidenmixcrème en in een ovenschotel met tomaat en mozzarella. De introductiedatum in de supermarkt was afgestemd op de naderende kerstperiode.

De feestdagen aan het einde van jaar vormen een periode dat de consument meer belangstelling heeft voor lekker en bijzonder eten. Dat is dan ook de tijd dat het culinaire supermarktassortiment sterk wordt verruimd. Voor een belangrijk deel voorzien de supermarkten met eigen merken in de vraag naar kant-en-klare gerechten. Albert Heijn doet dat met het merk Excellent. In de zuivelcategorie was er onder meer Normandische boter met Remy Martin en Westfriese truffelkaas, bij de (koel)verse maaltijden verse tortellini met zalm in kreeftensaus en portobello met geitenkaas en honing. Een vleesproduct van het merk Excellent was rosbief in armagnacsaus en morieljeboter.

Pannekoeken
Bij AH bevinden de bijzondere producten en gerechten na 31 december niet meer in het supermarktassortiment. Alhoewel de periode een interessante gelegenheid biedt voor het testen van producten, leverde het tot nu toe niet veel verrijkingen van het vaste assortiment op. Van de periode aan het einde van 2005 zijn de pannekoeken met chocoladevulling toegevoegd aan het (vaste) assortiment. Wat er van alle creaties van de feestdagen aan het einde van 2006 een vaste plaats in het schap krijgt, is nog niet bekend.

Reageer op dit artikel