artikel

Zien, ruiken, voelen en proeven

Algemeen

Hi Europe belooft bezoekers een zintuiglijk feest waar de nieuwste gezonde ingrediënten kunnen worden bekeken, geroken, geproefd en gevoeld. Wie zijn ogen heeft uitgekeken en zijn buik heeft rondgegeten, kan een innovatieseminar, een exhibitor-showcase, of een presentatie van een genomineerde voor de Hi Award 2006 bijwonen.

Hi Europe vindt dit jaar van 14 tot en met 16 november plaats in de Frankfurter Messe. Behalve een feest voor de zintuigen, wordt deze vierde editie van de vakbeurs misschien wel de grootste tot nu toe. Organisator CMP Information verwacht minstens zo veel mensen op de Duitse beursvloer als de 6.000 die twee jaar geleden het evenement bezochten. Het aantal exposanten bedraagt ruim 500.

Paviljoens
Net als bij de vorige edities kunnen bezoekers met specifieke interesses terecht in een van de themapaviljoens, waar stands gegroepeerd zijn op onderwerp. Zo zijn in het Food Ingredients and Processing Safety-paviljoen fabrikanten te vinden van producten en diensten op het gebied van voedselveiligheid. Ook zijn er een Organic and Spice-paviljoen en een paviljoen voor natuurlijke ingrediënten. Fabrikanten afkomstig uit Canada, China, Ierland en de VS staan in landenpaviljoens en er is een Swiss Import Promotion Programme (SIPPO)-paviljoen voor ‘emerging markets’.

Hi Awards
Ook dit keer worden de Hi Awards uitgereikt voor het meest vernieuwende gezondheidsingrediënt dat de afgelopen twee jaar op de markt is gebracht. De jury heeft acht bedrijven genomineerd, die op 14 november hun innovatie voor het voetlicht mogen brengen. De prijsuitreiking vindt ‘s avonds plaats tijdens een cocktailparty die voor alle bezoekers van de vakbeurs gratis toegankelijk is.

Onder de genomineerden voor de Hi Award is Arla Food Ingredients met Lacprodan PL-20, een bioactieve melkfractie rijk aan de stressverminderende stof fosfatidylsernie en het serumcholesterolverlagende sfingomyeline, Andere kanshebbers zijn Berkem met Svetol, dat bijdraagt aan gewichtregulering, en Cargill met de langzaam verteerbare suiker Xtend isomaltulose. Ook DMV International en DSM Food Specialties dingen mee naar de prijs met respectievelijk Praventin (een melkeiwitfractie tegen acné) en het verzadigende ingrediënt Fabuless. Verder zijn genomineerd Lipid Nutrition met het hongeronderdrukkende PinnoThin, de Nutraceutical Group met natuurlijke antioxidanten uit cacao en Tournay Technologies met rijstpolypeptiden als ingrediënt voor hypoallergene voedingsmiddelen.

Behalve presentaties van genomineerde bedrijven zijn er verschillende exhibitor-showcases bij te wonen. Fabrikanten die hun producten onder de aandacht brengen zijn onder meer Martek Biosciences (omega-3-vetzuren), Lallemand health ingredients (cranberryextract) en Biofortis (lipoproteïne-oxidatie). Deelname aan de showcases is gratis.

Seminars
Bezoekers die hun kennis van maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van ingrediënten(technologie) willen opfrissen doen er goed aan een of meerdere innovatieseminars bij te wonen. Centraal staan bioactieve peptiden, kansen voor gezondheidsclaims in de EU, producten voor speciale doelgroepen als ouderen en kinderen en de markt voor biologische ingrediënten. De seminars worden georganiseerd door NIZO food research, TNO Kwaliteit van Leven, Food Safety and Organic Processing Magazine en marktonderzoeksbureau Mintel. Deelname is mogelijk tegen betaling, aanmelden kan via de www.hi-events.com.

‘Must’
Al met al is een bezoekje aan Hi Europe een must voor iedereen die actief is in de wereld van gezonde ingrediënten voor voedingsmiddelen, of het nu gaat om het proeven en bekijken van nieuwe producten of het ruiken aan nieuwe trends en ontwikkelingen.

Reageer op dit artikel