artikel

Nieuw in het schap

Algemeen

Een overzicht van opvallende productintroducties op de Nederlandse markt in de afgelopen maanden. Was er sprake van een line extension? Een me-too? Een echte innovatie? En in welke trend valt de nieuwkomer? De G van gemak, van gezondheid of van genieten?

Koffie en thee
Gemak. Na een testperiode bij consumentenpanels heeft ook Nederland zijn cappuccinovariant op de Senseo-pads. Uit de test kwam naar voren dat 84% van de consumenten na proeven een aankoop overweegt vanwege de milde, maar romige smaak en crèmelaag. Nestlé kwam al eerder met Cappuccino Topping, maar met Senseo Cappuccino is er geen gedoe meer met losse zakjes en roeren. De inhoud van de pad, die uit een laag koffie en een laag gemodificeerde melkpoeder bestaat, levert een melkachtige koffie met schuimlaag. De pads zijn nogal dik, daarom is de grote pad-houder nodig bij het zetten. Voor liefhebbers van een pittig bakkie is er Senseo Extra Dark. Beide smaken zijn nog niet in huismerkvariant te koop.

Gemak. Pickwick T-pads voor Senseo zijn er in drie nieuwe smaken: Soft Starmint (zoethout, anijs, venkel, pepermunt), Sweet Apple Cinnamon (zwarte thee met appel/kaneelaroma) en Fruity Forest (zwarte thee met bosvruchtenaroma).

Gezondheid. Pickwick voegt nieuwe smaken toe aan zijn kruidentheelijn. Terwijl zwarte thee licht daalt en vruchtenthee stabiel is, weet Douwe Egberts in het relatief kleine kruidensegment met zo’n 25% in waarde te groeien. Aan de kruidencategorieën groen, rooibos en overig, wordt nu witte thee toegevoegd. Dit is afkomstig van de jongste blaadjes en tere bladknopjes van de theeplant. Witte thee bevat van nature veel antioxidanten en past dus in de gezondheidstrend. Er komen drie varianten op de markt: Puritea van alleen witte thee, Blossom Beautea met jasmijn en oranjebloesem en Soft Fruitea met peer- en druivenaroma.

Kinderproducten
Kinderen oefenen steeds meer invloed uit op het boodschappenlijstje. Fabrikanten ruiken geld en brengen steeds meer typische kinderproducten. De vraag is of deze introducties een lang leven beschoren zijn. Kinderproducten zijn vaak verwenproducten. Gezien de hoge prijs en het feit dat ouders niet aan het verwennen kunnen blijven, laat de doorstroming vaak te wensen over.

Genieten. Verkade breidt zijn Dier&Co-kinderkoekjes uit met de varianten Happige Piranha’s en Berenklauwen, consumentenadviesprijs € 1,59. Lange Nekken en Krokobeten, beide chocoladekoekjes, waren er al. Door toevoeging van extra vezels bij de twee nieuwe smaken krijgt dit product een gezondheidstintje mee. Verkade claimt dat dit product niet alleen lekker, maar ook verantwoord is en wijst op de handige uitdeelzakjes (8 x 2 koekjes). Met deze kinderrange heeft Verkade zijn positie in kinderbiscuits flink verbeterd. Volgens AC Nielsen lag Verkade’s kinderkoekverkoop in augustus 2004 nog op zo’n € 1 miljoen, vorig jaar bedroeg dit al € 4,5 miljoen en dit jaar kwam op circa € 6,1 miljoen (waarvan ruim € 1,5 miljoen in Dier&Co).

Gezondheid. Appelsientje Groeifruit Snack in de smaken Appel-Peer en Aardbei is 100% fruit in een 90 ml-knijpverpakking. Eén snack komt overeen met één portie fruit. Vandaar dat Friesland Foods toestemming kreeg het beeldmerk ‘Eet jij twee keer fruit per dag’ te gebruiken. Met € 2,19 per pakje van vier zijn ouders wel een stuk duurder uit dan met een appel.

Gemak. Wat Groentehof met Hap Harrie niet lukte – kinderen met ludieke groentefiguurtjes in een zoetige saus aan de groente krijgen – probeert Hak nu met MiXxx. De met fruitsap op smaak gebrachte conserven zijn er in twee snits: ‘Bollen’ en ‘Kreukel’. Met MiXxxx (370 ml, € 1,19) breidt Hak zijn kinderlijn uit, waarvan ook MoeZzz deel uitmaakt.

Genieten. Cheez’Pucks is kinderkaas uit het vuistje van Vergeer. De 48+-rondjes jonge kaas met Puck-sticker zijn per 6 stuks à 20 gram verpakt in een netje. Voor volwassen zijn er de Cheese Sticks in jong belegen en oude Goudse 48+-kaas.

Gezondheid. Fristi Xtra is het eerste probiotische kinderdrankje met de bacteriën Bb12 en La5 die ook in TOPontbijt zitten (zie onder zuivel). Omdat deze probiotische zuivelshots (rood fruit en oranje fruit) minder suiker bevatten, staat er een ‘Ik Kies Bewust’-logo op. Zes stuks à 100 ml kosten € 2,59.

Zoetwaren
Genieten. Verkade wil het koek- en biscuitsegment een impuls geven met de lancering van verwenkoekjes met échte Verkade-chocolade. Fijnproevers (consumentenadviesprijs € 1,59) zijn er in de smaken Toffee Crunch (krokant met toffee) en Choco Vienna (bros en choco-coating). Begin 2007 komt er een derde variant van deze luxe koekjes in een tray.

Genieten. Mentos Strawberry Yoghurt van Perfetti van Melle combineert een aardbeiensmaak met een fris yoghurtaccent.

Genieten. X-Plode is Sportlife grootformaatkauwgom van Leaf Holland in de smaken PowerMint, LiquoriceMint en PepperMint. Verkocht per 10 in een blister of 25 in een gumwrapper-box.

Zuivel
Genieten. Onder het motto smaakvolle zuivel met minder calorieën komt Mona met de toetjesserie ‘Lekker & Light’. De twee yoghurt- en vlavarianten bevatten nog geen 1% vet, minder suiker en zijn door toevoeging van extra eiwitten toch romig van smaak. De producten dragen het ‘Ik Kies Bewust’-logo. Toch zijn ze niet specifiek gericht op lijners, maar op het hele gezin. Eerder al kwam Mona met ‘Puur’ (alleen natuurlijke ingrediënten) en ‘Boordevol’ (extra veel fruit).

Genieten. Verrassend zijn de nieuwe Milk & Fruit-smaken met groente. Friesche Vlag koos voor Ananas/Meloen/Komkommer en Kers/Tomaat/Pompoen.

Gezondheid. TOPontbijt is de naam van het probiotische drinkontbijt van Friesland Foods dat naast Lactobacillus acidophilus (La5) en Bifidobacterium lactis (Bb12) vezels bevat. Ze zijn per drie flesjes verkrijgbaar in de smaken perzik en bosvruchten. Een meeneemproduct voor haastige forensen zonder ontbijtdiscipline.

Genieten. IJskoffies veroverden deze zomer Nederlandse schappen. Campina en Douwe Egberts kwamen tot de coproductie Café Fresco in de smaken cappuccino en macchiato. Simon Lévelt introduceerde een biologische Ice Coffee (250 ml, € 1,99) met Max Havelaar-keur.

Diepvries
Gemak. De R zit weer in de maand. Aviko komt met Stamppot Boerenkool (met spekjes), Broccoli (cheddar, kaas en mosterd) en Spinazie (fetakaas, zontomaatjes) in deelblokjes. Klaar in zeven minuten in de magnetron. Een pak à € 4,29 bevat 900 gram product, goed voor twee personen.

Gemak. Gesneden bladspinazie à la crème en boerenkool deelblokjes (450 gram) zijn toegevoegd aan de ‘Fresh Frozen’-lijn van Oerlemans Foods.

Genieten. Dr. Oetker Bistro Baguette is een broodsnacklijn met vier diepgevroren, belegde baguettes die in de oven worden bereid. De smaken zijn: Salami, Hawaii, Champignons en Bolognaise. Per twee baguettes in een verpakking van 250 gram (adviesprijs € 1,49).

Vruchtensappen
Genieten. De sappenconsumptie van traditionele dranken als appel- en sinaasappelsap stagneert. De groei zit in de combinatie van vruchtensap met water. Vandaar dat Friesland Foods inzet op doordrinkbare sappen met minder zuren. Na Appelsientje Mild Sinaasappel en Multifruit nu ook de smaken Bosfruit en Appel.

Gezondheid. Ook van Riedel, onderdeel van Friesland Foods is CoolBest zijn Red orange sunrise en Happy pomegranate. De eerste bevat bloedsinaasappels, de tweede granaatappels, een trendvrucht in opkomst dankzij het hoge gehalte aan anti-oxidanten.

Gemak. Heinz lanceert Roosvicee 50/50. Half vruchtensap, half water in de smaken Appel, Sinaasappel en Fruitmix. Minder zoet en met minder calorieën dan Multivit Kant-en-Klaar met suiker. Gemak heeft zijn prijs. De consument betaalt € 1,29 per 1,5 liter vruchtensap dat voor de helft is aangelengd met water.

Gezondheid. Hero Actifruit is een ‘fruitshot’ met extra fruitvezels in de smaken Framboos, Pruim en Aardbei. Een driepak met 100 ml-flesjes kost € 2,49.

Conserven
Gemak. Met de overname door Neerlands Glorie is het Hak-merk, inclusief de spotjes van Martine Bijl, nieuw leven in geblazen. Vijf nieuwe groentemixen zijn geïntroduceerd: ‘Vergeten oud-Hollandse’ groenten voor de volwassenen en een kindermix voor de jeugd (zie onder kinderproducten). Er is keuze uit Mix Venkel-tuinbonen (plus wortel/snijboon/flageolets/waterkastanje), Schorseneren-lente-ui (plus (gele)wortel/bleekselderij/koolraap/erwten) en Snijbonen-knolselderij (plus wortel/babymaïs/ courgette/paprika). Een 620 ml-pot kost € 1,79.

Gemak. Bonduelle is ook op de mixtour en brengt drie variaties op het thema crispy maïs. Maïs Fantasia is er in de smaken Crispy en in mélanges met kidneybonen, doperwten, paprika, wortel, sperziebonen en limabonen. De groenteblikjes zijn vacuüm afgevuld, dus zonder opgiet. Dit houdt de ingrediënten knapperiger. Te gebruiken als warme component of koud in salades.

Gemak. Unilever heeft succes met de stazak en brengt nu ook Bertolli Pastasaus in dit flexibele blik. Smaken: Mild, Kruidig en Pittig.

Kruidenierswaren
Gemak. Honig brengt een lijn betere instantsoepen in de smaken Tomaat (olijf en basilicum), Groente (courgette en tijm), Kippen (citroengras en shiitake) en Rundvlees (tomaat, rozemarijn). De ‘zelf toevoegen’-tips zorgen voor extra omzet in de supermarkt.

Gemak. Dr. Oetker bracht de afgelopen half jaar al alle dessertkleinverpakkingen onder het Dr. Oetker-merk. Het is nu dus: Dr. Oetker Saroma/Bourbon/John Moir/Jelly. Aan deze lijst is nu ook de voormalige Koopmans Griesmeelpudding toegevoegd die voortaan als Dr. Oetker Griesmeelpudding door het leven gaat. Daarnaast zijn 18 innovaties en 21 optimalisaties doorgevoerd aan decoratieartikelen, bakingrediënten en non-food. Hieronder vallen ook voormalige Baukje-artikelen die ook Dr. Oetker zijn geworden.

Geelvetten
Gezondheid. Unilever heeft de Becel-verpakkingslijn aangepakt met blauw als signaalkleur. Gezondheidsclaims als ‘verrijkt met goede vetten Omega 3 & 6’, ‘helpt hart en bloedvaten gezond te houden’, ‘light’ en het ‘Ik Kies Bewust’-logo onderstrepen de vitaliteitmissie van het concern. Helemaal nieuw is de halvarine ‘Blue Band Idee!’. Hieraan is visolie toegevoegd ter stimulering van lichaamsfuncties. Dat klinkt niet aantrekkelijk voor de consument. De verpakking rept daarom over ALA, DHA en vitamine B die helpen bij de mentale ontwikkeling. ALA staat voor alfa-linoleenzuur, een essentieel vetzuur dat het lichaam niet zelf kan aanmaken en veel in lijnzaadolie zit. DHA is decosahexaanzuur dat veel in visolie voorkomt.

Gezondheid. Al wat langer in de schappen ligt AH Cholesterol Verlagend. Deze me-too van Becel Pro.activ is te krijgen als halvarine (€ 4,09), yoghurt (4 x 125 ml à € 2,09) en yoghurtdrink (4 x 100 ml à € 2,55) en bevat plantensterolen (Reducol). Deze verlagen het LDL- ofwel ‘slechte’ cholesterolgehalte. De prijs ligt zo’n 15% onder die van het A-merk.

Reageer op dit artikel