artikel

Fi Europe 2005 grootste ooit

Algemeen

Menige bezoeker van Food Ingredients Europe 2005 moet verdwaald zijn in de enorme expositiehallen even ten noorden van Parijs. Met ruim 1.100 exposanten en 21.000 bezoekers afkomstig uit de hele wereld was deze editie de grootste ooit. Gezonde en natuurlijke ingrediënten voerden de boventoon.

Al direct na de opening van het evenement op dinsdag 29 november stonden bij de entree van Villepinte Expo Center Paris Nord lange rijen belangstellenden te popelen om de beursvloer op te gaan. Het aantal bezoekers was bijna twee keer zo groot als bij de Fi Europe twee jaar geleden in de Frankfürter Messe. De ruim 1.100 exposanten, 15% meer dan tijdens de vorige editie, toonden een kleurrijk aanbod van productinnovaties, variërend van ginseng-guarana-oploslimonade voor extra vitaliteit tot omega-3-vetzuren met sinaasappelsmaak, en kaas en sinaasappelsap als nieuwe toepassingsmogelijkheden voor probiotica.

Net als in 2003 voerden gezonde ingrediënten – vaak gepositioneerd als natuurlijk en ggo-vrij – de boventoon op de beursvloer. Minder aandacht was er voor biologisch. Lag twee jaar geleden nog de nadruk op alternatieven voor ‘ongezonde’ vetten, dit jaar stonden andere koolhydraten dan de gangbare suiker (sacharose) en hun positieve gezondheidseffecten op de voorgrond.

Gezonde zoetstoffen
Bij alternatieven voor suiker gaat het zeker niet meer alleen om suiker- en caloriereductie, zo werd duidelijk. Fabrikanten brachten koolhydraten onder meer in verband met een lage glycaemische index, prebiotische effecten, werkzaamheid als voedingsvezel en tandvriendelijkheid.

Het Duitse bedrijf Palatinit presenteerde het nieuwe koolhydraat Palatinose, een vorm van isomaltulose. Het bedrijf fabriceert dit product zelf uit sucrose door verandering van een dubbele binding in het molecuul. Palatinose bevat evenveel calorieën en heeft dezelfde zoetkracht als suiker, maar is tandvriendelijk en heeft een lagere glycaemische index (32 versus 100). Dat zorgt na consumptie voor een langduriger en gelijkmatiger afgifte van glucose aan het bloed. “De lage GI in combinatie met de energiewaarde maakt Palatinose bij uitstek geschikt voor dranken voor sporters. Die hebben immers vaak behoefte aan langdurige energie”, vertelde Claudia Meissner, hoofd Marketing bij Palatinit. Daarnaast behoort ook verwerking in afslank- en gewichtsregulerende producten tot de mogelijkheden.

Palatinose is afgelopen augustus goedgekeurd voor gebruik in Europa en mag daarnaast verkocht worden in de VS en Azië. “In de eerste helft van 2006 verschijnt in Europa het eerste product met Palatinose op de markt, maar we houden nog even geheim welk product”, aldus Meissner. Behalve Palatanit werken ook Cerestar Food en Pharma Specialties aan een nieuwe generatie laag glycaemische stoffen op basis van isomaltulose.

Een zoetstof die momenteel de Europese novel food procedure doorloopt, is tagatose. Deze zoetstof, gewonnen uit lactose in melk, wordt geproduceerd door SweetGredients, een samenwerkingsverband tussen Arla Food Ingredients en Nordzücker. Tagatose wordt verkocht onder de merknaam Gaio. Tagatose – dat eenderde van de energiewaarde van suiker heeft – is in lage doses te gebruiken als smaakversterker en in hoge doses vanwege zijn lage glycaemische index en prebiotische effecten. In het laatste geval stimuleert tagatose de groei van ‘goede’ darmbacteriën en de productie van butyraat, een voedingsstof voor de cellen in de darmwand.

Sterke botten
Prebiotica kunnen ook de absorptie van calcium in de darmen vergroten, zo bewees Orafti Active Food Ingredients met een eenjarige studie naar de effecten van zijn product RaftiloseSynergy1. RaftiloseSynergy1 is een met obligofructose verrijkt inulinepoeder. “Uit onderzoek bij jonge adolescenten blijkt dat de mineralendichtheid na een jaar supplementatie met dit ingrediënt was toegenomen met vijftien procent, terwijl de botdichtheid met maar liefst vijfenveertig procent was verhoogd. Daarmee kan RaftiloseSynergy1 een bijdrage leveren aan de preventie van osteoporose op latere leeftijd”, illustreerde Davy Luyten, marketingcoördinator bij Orafti. RaftiloseSynergy wordt sinds enkele jaren verwerkt in chocoladepasta, koekjes en suiker voor koffie.

Behalve voor prebiotica was er veel aandacht voor probiotica, die bijdragen aan een evenwichtige darmflora en het immuunsysteem versterken. Toepassingen van probiotica beperken zich vooralsnog tot verse zuivelproducten, maar daarin komt snel verandering. Zo ontwikkelde Christian Hansen een techniek waarmee fabrikanten probiotica na sterilisatie of pasteurisatie kunnen toevoegen aan eindproducten als melk of sinaasappelsap. De bacteriën hoeven daardoor niet meer blootgesteld te worden aan voor hen schadelijke procescondities. Danisco ontwikkelde een nieuwe bacteriestam die stabiel is in een zuur milieu (pH 3,8), waardoor ook deze kan worden verwerkt in vruchtensappen.

DSM Food Specialties presenteerde onderzoeksresultaten met zijn Lafti-probioticastammen waaruit bleek dat kaas eveneens een geschikt medium is voor toepassing van probiotica. “Tot aan het einde van de houdbaarheidsdatum van het product bleef een groot aantal bacteriën in leven en in sommige gevallen zorgden de probiotica voor een intensere smaak van de kaas. Mogelijk overleven probiotica dankzij de hogere pH in kaas zelfs langer dan in gefermenteerde zuivelproducten”, aldus een woordvoerder van DSM.

Trends uit Azië
Claims ten aanzien van glucoserespons, een evenwichtige darmflora, immuunsysteem en gewichtsregulering waren overduidelijk het populairst op de FIE 2005. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel, dat een aantal drukbezochte presentaties verzorgde over Aziatische consumententrends, zal het aantal claims op deze gebieden verder toenemen nu de verschillen tussen oost en west kleiner worden.

In Azië doen pre- en probiotica voor een evenwichtige darmflora en ter versterking van het immuunsysteem het van oudsher goed. Ook producten voor gewichtsregulering zijn populair. Het assortiment is er echter stukken ruimer dan in het westen en bevat producten als Café au lait met oligosacchariden voor een gezonde darmflora van de Japanse fabrikant Ajinomoto, Broccoli & Fruit Juice with Green Tea om af te slanken van de Thaise fabrikant Tipco Foods en Gluco Care drink voor een evenwichtige glucosespiegel van het Japanse Pharmaceutical Livita’s.

Typisch voor Azië zijn ‘heart health‘-producten met flavonoïden en eiwitten en ‘black foods’.
“In de Oosterse Yin en Yangfilosofie staan black foods voor het Yang, het warme en energieke. Black foods zijn eiwitrijk en hebben een sterke, pittige smaak. Voorbeelden zijn sojaproducten, sesam en zwarte rijst”, aldus een medewerkster van Mintel.

Beauty foods
Ook beauty foods – waarover in het westen veel wordt gesproken maar weinig mee wordt gedaan, zijn in Azië populair. Beauty foods bevatten meestal collageen en ceramiden. Ze verschijnen in verrassende gedaantes op de oosterse markt. Voorbeelden zijn noodles van de Japanse fabrikant Nissin, olijfmayonaise van het eveneens Japanse DHC en tomatenkoekjes van Bourbon Mi Sozai No chikara, opnieuw een Japanse producent.

Producten die positieve effecten claimen op het gebied van energie en concentratievermogen bevatten in Azië, net als in Europa, vaak aminozuren en omegavetzuren als DOHA. Blijft het voor de Europese consument bij voedingssupplementen – soms wel met een verrassend lekker smaakje, zoals de Smartfish omega-drie olie van het Noorse Pharmalogica A/S dat de sterke vissmaak heeft gemaskeerd met sinaasappelaroma – en een enkele frisdrank, de Aziatische consument kan kiezen uit een breed scala van producten, variërend van chocolaatjes zoals GABA van de Japanse producent Ezaki Glico en koekjes als de Supreme Industrial’s Blue Farm Morning Cookies uit China tot Kellogg’s Frosty Plus Cereals uit Japan en talloze (zuivel)dranken. Opvallend was dat er geen producten op basis van zeewier genoemd werden. Het Duitse Nutrinova presenteerde op de beursvloer wel een innovatie op dit gebied, namelijk plantaardig DHA, gewonnen uit de microalg Ulkenia sp.

Ten slotte doen in Azië producten voor speciale doelgroepen als kinderen, vrouwen en senioren het goed. Een verrassend lekker smakend product was bijvoorbeeld het melk-groentedrankje Kagome’s van Yasau Seikatsu, een prima alternatief voor Japanse kinderen die weigeren groente te eten. Een ander voorbeeld was een sojabonendrank voor vrouwen van de Chinese producent Wuzhoi Bingquan, waarbij de fyto-oestrogenen in soja zouden helpen tegen overgangsklachten. Enigszins merkwaardig was een caloriearme aardbeienjam voor Japanse ouderen. Hebben senioren immers niet vaak al een lage energie-inname?

De senior komt eraan
Volgens Mintel zullen seniorenproducten de komende jaren absoluut aan populariteit winnen en doen fabrikanten er goed aan te investeren in deze doelgroep. Ook de ‘black foods’ en producten met gezonde aminozuren gaan het maken in het westen. En, hoe vreemd het ons nuchtere Europeanen ook in de oren klinkt, zelfs de beauty foods zullen hier op termijn voet aan de grond krijgen.

Reageer op dit artikel