artikel

Topkokmerk niet altijd topsucces

Algemeen

Merken afficheren zich niet alleen graag met topsporters, maar ook met topkoks. Viel Cas Spijkers in de negentiger jaren nog hoon ten deel toen hij ‘commercieel’ ging, die kritiek verstomde toen meer collega’s in zijn voetsporen traden. Geheel onder eigen topkokmerk de markt opgaan, zoals Jonnie Boer van De Librije zal gaan doen, is een volgende stap in de commercialisering van het koksvak.

Dat de Bijenkorf het alleenverkooprecht krijgt van de voedingslijn van topkok Jonnie Boer leverde een golf van free publicity op. In driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle waren al culinaire producten te koop, maar per september komt er in alle elf Bijenkorffilialen een complete specialiteitenrange te liggen. In een speciale Librijehoek zullen 25 producten, uitgevoerd in wit aardewerk, te koop zijn.

Betaalbare exclusiviteit afkomstig van leveranciers van het restaurant of speciale adresjes. Aan de landelijke dagbladen liet Boer weten dat het geen producten voor culi-junks zullen worden. Tot het assortiment zal een bierworstje behoren dat eerst in bier moet worden gedoopt, een digestief-azijn dat na het eten moet worden gedronken, worst van het Drentse heideschaap, een gemberbier en groene thee. Daarnaast vallen er verschillende mosterdsoorten en aardamandelolie uit Italië onder.

Petites Croquettes
Anders dan Cas Spijkers zo’n tien jaar geleden, zal Boer zijn zaak niet opofferen aan de commercie. Toen Spijkers besloot om minder energie te steken in De Swaen en zich meer ging richten op producten voor de industrie, was het snel gedaan met zijn toprestaurant. Beide sterren gingen verloren en de zaak werd verkocht. Een van de eerste productontwikkelingen waren Petites Croquettes in de smaken zalm, garnaal, krab, groente, kip-kerrie en kaas. Ze werden aanvankelijk in licentie geproduceerd onder het Cas Spijkers-merk door Cold Food (Van Laan Snacks). Hoewel de kroketjes voet aan de grond kregen in het horecakanaal, besloot van Laan Snacks om met de productie te stoppen en zich geheel toe te leggen op de Kwekkeboom- en Van Dobbe-kroketten. In samenwerking met horeca Excellent werd een eigen productielocatie opgezet en nam Spijkers een belang in de nieuwe krokettenfabriek waar sindsdien ook andere hoogwaardige snacks van de band rollen. Niet geheel zonder succes want de Spijkers-kroketjes vinden inmiddels ook hun weg naar België en Spanje.

Minder goed liep het in ’99 af met zes maaltijdsauzen naar Spijkers-receptuur. Ze kwamen te liggen in de schappen van Albert Heijn, Super de Boer, Konmar, Groenwoudt en A&P. Daar zijn deze convenienceproducten met namen als Sauce Marseillaise (voor vis) en Sauce d’Elzas (ham-kaassaus met hele blokjes kaas) een stille dood gestorven. Met een prijs van fl. 3,99 voor 350 gram was Cuisine Cas Spijkers toch iets te hoog in de markt gepositioneerd.

Driesterrenkwaliteit
Dat een merk verbinden aan een bekende niet automatisch tot commercieel succes leidt, blijkt ook uit de Kookgek-maaltijden van Joop Braakhekke. Les Chanterels zag er geen brood meer in en stopte vorig jaar de productie van de sous vide-gerechten. Ze gaan nu in de herkansing bij Gfrost als diepvrieslijn.

Wél bewezen succesvol is Hola Indonesia dat inmiddels ook in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk Indonesische en Thaise maaltijden van tv-kok Lonny Gerungan uitlevert. Deze authentieke kant en klaargerechten hebben een breed publiek weten te trekken. Gerungan is nauw betrokken bij de receptuurontwikkeling, waardoor een echt Oosters smaakpallet wordt verkregen. Zo populair zullen de culinaire specialiteiten van De Librije nooit worden. Logisch dat Jonnie Boer zijn productlijn exclusief aan de Bijenkorf levert. Er hoeven geen concessies gedaan te worden aan de driesterrenkwaliteit, terwijl het juiste publiek op de juiste plaats wordt bereikt.

Reageer op dit artikel