artikel

De salesmanager retail

Algemeen

Jeanet Castel (36) volgde de internationaal gerichte opleiding Economische Linguïstiek, maar bleef als salesmanager retail bij frisdrankfabrikant Vrumona in Bunnik in eigen land. De Groningse moeder van twee kinderen leidt een hectisch, maar sociaal leven.

Hoe ben je aan deze baan gekomen?[/b
]“Ik wilde altijd iets doen met taal en handel, dus heb ik na het VWO de opleiding Economische Linguïstiek in Enschede gevolgd: een soort HEAO-CE met veel vreemde talen. Na mijn afstuderen in 1991 kwam ik terecht bij een farmaceutisch bedrijfje dat medicijnen uit Duitsland verkocht aan klanten in Afrikaanse landen. Omdat ik het daar te klein en te rommelig vond, solliciteerde ik bij Vrumona naar een functie als accountassistent. Uiteindelijk werd ik spacemanager: ik berekende de optimale schappositie en -presentatie van producten, afhankelijk van zaken als marge en koopgedrag van de consument. Na drie jaar werd ik alsnog accountassistent en daarna accountmanager. En nu ben ik alweer vijf jaar salesmanager retail.”

Wat doe je precies?
“Samen met een collega ben ik verantwoordelijk voor de marktbewerking van het supermarktkanaal. Wij vertalen de plannen van de marketing- en accountmanagers naar concrete activiteiten op de winkelvloer, zoals schapruimte en -positie en lokale promotionele plannen. Op dit moment werken we aan de introductie van de Royal Club Specials. Ik stuur zo’n tien jonge vertegenwoordigers aan waarvoor ik twee dagen per week in het veld ben. Als coach adviseer ik hen bijvoorbeeld over werkplanning en bij het voeren van gesprekken met klanten. Ik leer ze bijvoorbeeld dat luisteren minstens zo belangrijk is als praten omdat je zo meer verkoopsignalen opvangt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de buitendienst zichzelf leert managen en ons alleen nog inschakelt als er echt problemen zijn.”

Wat vind je het leukst aan je werk?

”Het leukste vind ik het concreet maken van commercieel beleid, zowel naar de winkelvloer als naar onze vertegenwoordigers. Ik wil dat mensen plezier hebben in hun werk en probeer ze daarom altijd te overtuigen van beleid of ze erbij te betrekken. Het is een uitdaging er voor te zorgen dat onze vertegenwoordigers het onderste uit de kan halen en ook ‘lastige’ klanten niet uit de weg gaan. Maar de grootste uitdaging is wel om te gaan met alle hectiek, zowel op het werk als thuis.

In mijn baan heb ik met drie partijen – vertegenwoordigers, accountmanagers en marketingmanagers – te maken en ben ik betrokken bij allerlei werkgroepen en overleggen.

Thuis hebben mijn vriend en ik onze handen vol aan onze kinderen van vier en twee jaar oud. Van veel sporten, zoals vroeger, komt niet meer zo veel. Gelukkig hebben we wel tijd voor leuke uitstapjes en sociale contacten.”

Wat is er leuk aan Vrumona?
“Ik vind Vrumona een leuk, fris en jong bedrijf. Er gebeurt veel en er heerst een opendeurenpolitiek. Op dit moment doen we veel rond het thema overgewicht. Zo hebben we onlangs Sourcy Sprankelsap geïntroduceerd en hebben we het suikergehalte in onze Sisi met 50% verlaagd. Dergelijke projecten hebben intern een grote impact, maar ook voor onze klanten. Wat me trouwens verbaast is dat men op de winkelvloer nog helemaal niet zo bezig is met overgewicht.

De prijsoorlog heeft veel impact op de winstgevendheid van frisdranken. Vooral de bulksmaken Cola en Sinas zijn voor de winkels minder lucratief geworden. Gelukkig hebben wij nog dertien andere merken in het assortiment waarop we ons nu meer focussen. Ook richten we ons op productinnovaties.”

Wat drink je zelf?
“In mijn koelkast staat een pak Crystal Clear koud en ik ben dol op de nieuwe Royal Club Special Mango/Rode peper, een aparte combinatie van fruit en specerijen. Een wijntje op vrijdagavond vind ik ook lekker. Cola of Sinas drink ik haast nooit, want ik ben niet zo dol op prik.”

Reageer op dit artikel