artikel

Tarvo terug als supermarktbrood

Algemeen

Met de overname door het industriële bakkerijtrio Bakkersland, Bake Five en Kamps Quality Bakeries zal het 75 jaar oude broodmerk Tarvo nieuw leven worden ingeblazen. De warme bakkers zullen niet van deze herpositionering profiteren, want het moutbrood wordt met ingang van 25 april exclusief aan het supermarktkanaal geleverd.

Tarvo was in 1933 het eerste Nederlandse merkbrood. Het beleefde zijn glorietijd in de zeventiger en tachtiger jaren toen de warme bakkers nog hét aankoopkanaal waren voor het dagelijks brood. Met de opkomst van het supermarktbrood in de negentiger jaren kwam de klad er in. Het merk werd niet meer ondersteund en het had maar weinig gescheeld of het was een stille dood gestorven. Nu Meneba de Tarvo-licentie heeft verkocht aan een vennootschap waarin Bakkersland, Bake Five en Kamps participeren, kan het stoffige broodmerk een doorstart maken. VOF Tarvo zal toezien op de handhaving van de kwaliteit, de productontwikkeling en de marketing van het moutbrood.

‘Uw bakker… uw dokter’
Tarvo is een samentrekking van Tarwe en Vos, de Haarlemse molenaar die een nieuw procédé bedacht om een verrijkte meelmélange te maken. Hij voegde extra kiemen toe ter verhoging van het eiwitgehalte, fijne kiemzemelen voor extra vezels en gekiemde, geroosterde gerst (mout) waaraan het brood zijn kenmerkende kleur en smaak dankt. Daarmee was een broodsoort geboren met de kenmerken van regulier wittebrood, maar met een betere voedingswaarde. Tarvo – lange tijd gepromoot met ‘uw bakker… uw dokter’, veroverde in korte tijd heel Nederland. Het bakkershoofdje op de Tarvo-broodzakken werd een begrip, evenals de kenmerkende oranje/blauwe kleurvlakken op de geparaffineerde papieren zak. En hoewel het moutbrood al 15 jaar niet meer ondersteund wordt, blijken nog steeds veel consumenten het te kennen. Vorig jaar werden slechts 7,5 miljoen Tarvo-broden verkocht. Toch bleek uit een onderzoek van NSS/Interview in Augustus 2004 dat de merkbekendheid op 65% ligt. Vooral 35-plussers kunnen zich het brood nog goed herinneren.

Speelse broodzak
Tarvo 2005 wordt weggezet als een hip broodmerk. Aan de inhoud is niet veel gesleuteld, aan de verpakking des te meer. Omdat vooral kinderen de fijne structuur en zachte korst van het brood waarderen, staat deze doelgroep centraal bij de herlancering. Tegelijk wordt aan de ouders gecommuniceerd dat Tarvo een smakelijk en verantwoord brood zonder harde korsten en pitjes is. Het resultaat is een transparante broodzak waarin het brood goed te zien is. Aan de onderzijde bevindt zich een kleurrijk bedrukte band. Hierop worden met dagelijks wisselende teksten thema’s rond voeding en opvoeding aangesneden. Dit gebeurt op speelse wijze. Kinderen herkennen op de verpakking bijvoorbeeld hun eigen naam, hun eigen sport of hun favoriete spelletjes of broodbeleg. VOF Tarvo heeft het merkbeeld laten moderniseren. De molenaar is gehandhaafd maar wat abstracter geworden.

14 miljoen
Er gaat ook weer reclame gemaakt worden, vooral in-store. De lijstjes op de verpakking zullen als kapstok dienen voor activiteiten en inhaakacties. Een en ander zal verlopen via de site www.tarvo.nl waarop ook te lezen is wat er in het brood zit en hoe het geproduceerd wordt door de 35 industriële bakkerijen. Om de versheid te garanderen komt er een datumsticker op het brood. Alleen op de dag van bakken mag het brood door de supermarkten worden verkocht. De warme bakkers, die Tarvo groot hebben gemaakt, vallen buiten boot. Het vernieuwde moutbrood wordt een exclusief supermarktproduct, omdat de eigenaren zo hun streven om per jaar 14 miljoen broden te verkopen het snelst denken te bereiken.

Reageer op dit artikel